Sönderrivna tapeter!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Why
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 336
W

Why

Har en kattpojk som blir två till sommaren. Jättemysig men han har snart rivit på varenda tapet i lägenheten (han är innekatt) Det är inte lite heller så jag har konstaterat att när jag flyttar kommer jag antagligen få tapetsera om alltihop :( .

Det har nu gått så långt att jag funderar på att ta bort honom, men bara tanken får mig att börja lipa....... tycker inte om den situationen vi hamnat i.

Svårt att säga till honom för han gör det aldrig när jag ser.

Har även haft funderingar på att lämna bort honom till landet men jag vet inte om han skulle fungera som utekatt (han har en liten speciell sjukdoms historia)

Finns det någon klok person med goda råd som kan få mig att reda upp mina tankar?

Sv: Sönderrivna tapeter!

Inte ska du väl behöva ta bort honom.
Vad har du för tapeter? När jag flyttade hade ett rum "tegelstenstapeter" (Gräsliga 70-tals tapeter) som mina katter älskade! Till saken hör att de aldrig har klöst på varken möbler, mattor eller väggar förr. Men, när jag fick omtapetserat sade målaren att just sådana tapeter med "struktur" brukar älskas av katter.
Har din katt en klösbräda eller klösträd? Katter behöver ju vässa klorna, och de tar vad som finns.
Har han en klösbräda som han inte använder kan du spraya den lite med kattmynta (Finns i djuraffärer), så kanske han börjar tycka om den mer!
Är du borta mycket på dagarna? Då kanske han helt enkelt är understimulerad. Har du funderat på en kattkompis så att de kan leka med varandra när du inte är hemma.
Går du ut med honom i koppel ibland? Det är annars ett tips för att stimulera katten, och han kan få klösa på riktiga träd istället.

Det var några tips, hoppas att något kan hjälpa. annars har säkert någon som har större erfarenhet fler tips!

Lycka till med din misse!

Våra kattor är ute/innekattor, men då vi har en hel del strå, väv och sjögrästapeter är de ju jättekul att klösa på.

Där kattorna klöser som mest kan man för ett tag sätta upp en glatt skiva av något slag för att bryta trenden. Sen får man helt enkelt lov att ha massor med tillåtna klo och klösgrejjor.

Vi har ett redigt stort hus och har mao många rum med klösvänliga tapeter, men vi har givit kattorna trevliga alternativ i varje av dessa rum. På absoluta favoritklösplatsen har jag satt upp en stor halvmåneformad klösbräda på väggen, kissarna har flera wellpappklös, klösstolpar, både mindre och från golv till tak klätter/klöspåle.

Man får använda sin fantasi och göra en "lek- och klätterplats" till katten så den har sysselsättning. På *DEN HÄR* sidan hittar du en massa tips som kan sätta fantasin i rörelse ;) Missa inte sidan med länkar och snabbtips.

Flera klösbrädor centralt placerade, framförallt om det är tex hörn katten klöser på. Prova olika material, vissa katter vill klösa på grova rep, andra på wellpapp eller heltäckningsmatta. Sätt plastskivor framför de ställen som redan är "inklösta", eftersom det är en revirmarkering är det svårt att få katten att sluta klösa där den en gång börjat.

Tack för era svar. Ska testa några av råden :)
Vill bara säga att jag har flera olika klösbrädor till honom (dom), som han använder. Har även en katt till, kanske inte så mycket sällskap då de är som natt och dag. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 994
Senast: Lager
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 994
Senast: Asko
·
Y
Övr. Katt Ska snart flytta och vet inte hur jag ska göra med min ena kattpojk. Han har rivit rätt så bra på vissa tapeter, och dit jag ska flytta...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Yoggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur