Söndergnagd bur! Hjälp!

Miao

Trådstartare
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig! Mina fem ökenråttor har börjat gnaga på sina burar (mini dunor) så jag tror jag blir tokig!! De har träsaker och sånt att tugga på, men väljer att gnaga sönder buren istället.

Igår märkte jag att mina honor (Sigbritt och Gunnel) lyckats gnaga sönder snäpplåset, och sedan gnagt ett hål i buren där de kan komma ut! Jag fick i panik sätta för ett plastlock med tejp för att de inte skulle kunna smita tills jag köper en ny bur idag.

Finns det något sätt jag kan få dem att sluta?? Inte nog med att jag inte vill hålla på att köpa nya burar hela tiden, men också för att de förstör min nattsömn! När de gnager på sina träsaker är det ju bara ett litet mysigt ljud, men när de gnager på plastburen så låter det högt som fan, och håller mig vaken på nätterna. Jag blir skogstokig på dem! Om jag säger Nej! eller Fy! högt så brukar de sluta för stunden, men efter några minuter är de tillbaka igen.

Helst vill jag inte göra mig av med dem eftersom jag älskar mina råttisar, men fortsätter det så här vet jag inte om jag kan behålla dem. :(

Finns det något att göra!!??

Sv: Söndergnagd bur! Hjälp!

Jag känner igen det där... Fast hos mig är det hamstrarna som gnager... Och det låter fruktansvärt! :crazy:

Kan du inte köpa något begagnat akvarium? Jag hittade ett akvarium med måtten 95*40*40 för bara 500:-. Det fungerar jättebra!

:bow: Tack! Jag hade inte ens tänkt tanken på ett akvarium :o (mitt pucko) ! Måste kolla om det finns något i närheten, har jag tur har mina föräldrar kvar vårt gamla från när jag var liten!

Jag kan bara inte fatta hur det kan vara roligare/godare att gnaga på plast än på trä :confused: ? Dom är nog inte så intelligenta som jag vill låtsas :D !

MosterMia skrev:
Jag kan bara inte fatta hur det kan vara roligare/godare att gnaga på plast än på trä :confused: ? Dom är nog inte så intelligenta som jag vill låtsas :D !

Det klart det är roligare att gnaga på plasten! :idea: Det är ju vägen ut! :D

Eller så är dom helt enkelt så intelligenta att dom insett att gnager dom på buren så kommer dom ut. Och har helt plötsligt en mkt större "bur" att springa i :angel: ;)

Det finns burar med galler som går ända ner i botten på buren, samt över hela bottnen. Lyckas dom gnaga sej ur sen sån så är dom riktigt duktiga :D

Mulles_matte skrev:
Det finns burar med galler som går ända ner i botten på buren, samt över hela bottnen. Lyckas dom gnaga sej ur sen sån så är dom riktigt duktiga :D

Men gallerburar är inte så kul åt gerbiler... Dom vill gräva!! Har man gallerburar så är det svårt att ha ett tjockt lager spån åt dom! :D

Vid användande av akvarium ha inte öppet eller glas på toppen
öppet : rymningsrisken (ja de kan klättra ut tro mig)
glas: syrebrist nästa

tips: gör iställer en ram av trä som passar i glaslockens fåror och sätt finmaskigt nät på den...'

Lycka till

FjantaZ skrev:
Vid användande av akvarium ha inte öppet eller glas på toppen
öppet : rymningsrisken (ja de kan klättra ut tro mig)
glas: syrebrist nästa

tips: gör iställer en ram av trä som passar i glaslockens fåror och sätt finmaskigt nät på den...'

Lycka till

Just det ja! Det glömde jag säga... :o

Hej! Det där lät ju inget roligt. Ofta när djuren börjar gnaga på buren är det ett tecken på att de har för lite att göra. Kanske kan du lägga in mer strö som de kan gräva i och toarullar som det fortfarande sitter lite papper på tycker gerbiler är jättekul att "bädda" med.
Äppelgrenar och annat är också bra sysselsättning. hoppas det blir bättre:D

djurtokig skrev:
Hej! Det där lät ju inget roligt. Ofta när djuren börjar gnaga på buren är det ett tecken på att de har för lite att göra. Kanske kan du lägga in mer strö som de kan gräva i och toarullar som det fortfarande sitter lite papper på tycker gerbiler är jättekul att "bädda" med.
Äppelgrenar och annat är också bra sysselsättning. hoppas det blir bättre:D

Det är en vanlig orsak till att de börjar. Men har de väl börjat så kan de också fortsätta även fast de har en massa leksaker...

sant, jag är inte så insatt i gerbiler :crazy:

Till Trådskaparen:

När jag tänkte efter lite, så på djuraffären jag jobbade i, så hade vi akvarium till gerbilerna.. med gallerlock.. (fast det tipset har du redan fått :D )

Lycka till med dom iaf.

Tack allihopa! Jag har börjat mitt sökande nu efter bra akvarier (och gallertaket är givet, det blir nog olidligt varmt annars.) Mitt sovrum är litet, så helst skulle jag vilja ha hörnakvarier, men får se hur mycket sådana kostar. Har jag tur kan man få tag i begagnade som kanske läcker när man har i vatten, och det gör ju inte mig något :) !

Vad är minimåtten för burar nu igen? Har för mig att det är 50x80 för upp till fyra gerbiler, men kan ha fel. Vill inte ge dem för liten bur...

Det är skönt iallafall att mina tre hanar (Blåbär, Billy och Bob) har slutat gnaga på sin bur. De verkar fattar när man säger att de inte får gnaga på kanten. Annat är det med Gunnel och Sigbritt, de höll mig vaken mellan 4-5 i natt med sitt hysteriska gnagande :crazy: .

Tycker att de är lite otacksamma, jag har ju gett dem allt från toarullar till de dyraste gnagsakerna, har nog köpt leksaker för nästan tusen kr sammanlagt. Det är tacken det :p !

Min ökenråtta har oxå börjat käka på sin bur!
Så fortsätter han så har nog han ett hål han med!
Och det är nog inte så bra...har nämligen fem katter hemma! Så jag letar runt efter ett litet akvarium jag med!
Undrar även vad för olika mat ni ger era ökenråttor!?

Mina får i huvudsak gnagarblandning utan pellets. Har köpt råttpellets för att de i djuraffären sa att det skulle vara bra. INGEN av mina gerbiler gillar dem :p . Dom bara putter bort dem och gömmer dem under spånet.

Sen får de också knäckebröd och lite frukt och grönt, men de verkar inte så sugna på det heller. Kräsna små bebisar jag har :D . Första gången jag gav dem ett knäckebröd så trodde Bob att det var en ny leksak och började gunga på det :rofl: . Var såååå sött, och tog säkert fem minuter innan de fattade att de kunde äta det.

men va fan! gör som jag o ta död på de små äckliga liven!

muahahahahaaaaa!!

Den enda som ska dö är duuuuuuu! Och möjligtvis din svenskalärare. Förstör inte min seriösa tråd nu, rundhuvve! :devil:

Jag har oxå gett frukt, men det enda han äter är morot och lite knäckebröd!!!
Tänkte om det fanns nåt annat som jag inte har provat!

Rat_race skrev:
Men gallerburar är inte så kul åt gerbiler... Dom vill gräva!! Har man gallerburar så är det svårt att ha ett tjockt lager spån åt dom! :D

jo jo jo! gallerburar är kanon till gerbiler! jag har haft både plastlådor (typ mega-gabber) och stora gallerburar till mina gerbiler i 15 år och de trivs allra bäst i gallerburar helt klart! Det är inte burarna som är problemet när de gnager det är för att de får komma ut för lite. Hoppas jag inte är taskig mot trådskaparen nu, detta är mer menat till folk i allmänhet, jag vet ju inte hur du har det med dina små. Men folk tror att det är helt OK att stoppa in sina gerbiler i små plastlådor och så ska de trivas där bara för att de har toarullar att gnaga på och mycket spån att gräva i. Helt fel! Gerbiler är über-aktiva och vill kuta omkring timtals varje dag. Får de göra det i säkrat rum med många luriga ställen att leka i och långa rör att kura i, så är de helnöjda med att vistas i stor härlig gallerbur övriga delen av dygnet. Däremot i plastlåda har de tendens att bli stressade och bara gräva och gnaga hela tiden. :smirk:
Allra bäst mår de när de får vara ute nåt dygn i sträck, då är de alltid totalt orädda och tok-gosiga sen! :love:

makaroner, ris, potatis, ärter, majs osv.... mums för små gerbar i lagom dos!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama