Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Sånt som kritiseras är t.ex. hennes berättelse om vad som hände när hon gjorde någon sorts medverkan för EU.

Hennes post om händelsen på instagram:
Jag klistrar in den delen som handlar om EU:

"I have to tell you one of all the funny situations my hair and appearance has gotten me in to: I was invited as one of very few speakers to a colloquium with the European Commission. I turned up in a leather jacket, sparkly pants, my hair, and my attitude. Looked great basically! ;) Haha.

In a coffee break before my speech an ambassador from a European country started to hit on me and trying to convince me to go on a date with him later that night. He was talking down to me very much and it was obvious that he presumed I was just young, a little stupid and would be extremly impressed by his status. Frankly, he was pretty sure I wouldn’t say no to a night with an ambassador.

After having a monologue for ten minutes he asked me why I was there and if I was a dancer (nothing wrong with being a dancer of course, I just think his presumptions are funny and classic) and if I was invited to the big conference to dance a little at the dinner later to entertain. So I answered him: Well, actually I’m the head speaker. So you better sit down and listen because you seem to have a lot to learn.

And then I walked on stage. "


Att hon inte var head speaker det inte fanns någon scen osv kan jag ta som artistiska knep för berättelsens skull men hur hon hanterar händelsen i stort gillar jag inte.

När hon i efterhand frågas om händelsen och vem det var och det faktum att den enda ambassadören som var närvarande var kvinnlig och från Norge hon kan inte uppge namn eller beskriva personen som gjorde detta. Hade inte detta varit ett utmärkt tillfälle att faktiskt konfrontera problemet när det hände, på plats? Eller som minst iaf kunna peka ut vem det var som uppförde sig på detta sätt t.ex. under sitt "tal" just för att belysa problemet ännu mer?

Nä. Istället blir det en post på instagram om händelsen.

http://ec.europa.eu/newsroom/just/document.cfm?doc_id=48344 EU-conventet Hon har ju definitivt talat om det fanns en scen eller ej är väl ointressant?

Ambassadör grejen kan ju vara språkförbistring då det på engelska inte nödvändigtvis betyder det vi menar med ordet.

ambassador (plural ambassadors)

  1. A minister of the highest rank sent to a foreign court to represent there his sovereign or country. (Sometimes called ambassador-in-residence) quotations ▼
  2. An official messenger and representative. quotations ▼
  3. A corporate representative, often the public face of the company
 
Hon behöver inte göra det under assholesonline isf poängen är fortfarande att varför inte peka ut, hon om någon har ju uppbackningen och personligheten att ta "fajten" och det hade varit ett utmärkt tillfälle och sammanhang att belysa dessa strukturer.

Det går inte att bevisa att hon ljuger, hur ska man göra det ens om hon nu gör det? Det går enbart att leda i bevis att saker har skett, att saker inte har skett blir en fråga om sannolikhet och trovärdighet.
Om det inte går att bevisa att hon ljuger så ska man nog inte heller påstå att hon gör det.
 
Nä nu kan jag inte hålla mig längre. LC ger mig cringes. Me me me, I, I, I och så fakturerar vi 120 lax av skattebetalarnas pengar för att jag kommer och säger typ samma saker som jag sa i mitt sommarprat. Kryddade historier, kalla det vad ni vill, men detta ÄR en tjej som valt att kapitalisera på sin offerroll. Hur kan hon var en lämplig förebild för unga kvinnor?

Jag ser henne som en extremt kontraproduktiv person för feminismen som ideologi. Hon är som en seriefigur, en superhjälte, en underhållare. Men det verkar finnas en hel del vittnesmål om att hon har:

1. Ett stort uppmärksamhetsvehov och tar till de medel som krävs för att få uppmärksamhet

2. En rätt vidlyftig tolkning av begreppet sexuellt våld

Ni som inte orkat lyssna på haveristernas 3 pärmar om Linnéa, gör det ändå. Haveristerna må vara gapiga och använder stundtals (iaf vissa av dom) ett väldigt omoget språkbruk, men om man kan se förbi detta har dom faktiskt gjort ett ganska bra grävjobb.
 
Fast då kan man även säga att kan man inte bevisa att det man säger har hänt så ska man inte påstå att det har hänt.

Det är ju precis därför så många kvinnor inte anmäler övergrepp och våldtäkter, men du kanske tycker det är en bra sak då?

Jag vet inte men jag tycker nog att påstå att någon ljuger och att bevisa att det jag säger är sant är väldigt olika begrepp?
 
Det är ju precis därför så många kvinnor inte anmäler övergrepp och våldtäkter, men du kanske tycker det är en bra sak då?

Jag vet inte men jag tycker nog att påstå att någon ljuger och att bevisa att det jag säger är sant är väldigt olika begrepp?

Nej jag tycker inte logiken att man måste bevisa allt är sund precis som att bara ta för givet att allt hon säger stämmer inte är sunt.
 
Jag säger som flera andra angående EU-inlägget: det är ju fullt möjligt att någonting liknande hände och att det sedan blivit utbroderat. Det är liksom inte hela världen eftersom ingen blev utpekad - vi VET ju att sådana här scenarier händer överallt och hela tiden.

@miumiu Kan hon inte få vara en seriefigur då? Jag har som sagt inte följt Linnea alls men jag minns att det kändes ganska härligt och upplyftande att läsa alla konversationerna när någon första gången delade Assholesonline med mig.
 
Jag säger som flera andra angående EU-inlägget: det är ju fullt möjligt att någonting liknande hände och att det sedan blivit utbroderat. Det är liksom inte hela världen eftersom ingen blev utpekad - vi VET ju att sådana här scenarier händer överallt och hela tiden.

@miumiu Kan hon inte få vara en seriefigur då? Jag har som sagt inte följt Linnea alls men jag minns att det kändes ganska härligt och upplyftande att läsa alla konversationerna när någon första gången delade Assholesonline med mig.

Jo absolut, problemet uppstår ju när hon tilldelas priser som "Årets jurist" och liknande. Säkert har hon haft positiv inverkan i somligas liv också, och jag tycker alltid det är viktigt att alla röster ska få göras hörda. Jag är inte för att hon ska tystas ned på något vis, men jag tycker det är bra att hon granskas och att människor som (uppenbarligen) väldigt okritiskt tolkat allting hon sagt bokstavligt kanske får sig en tankeställare.
 
Ni som oroar er för att våldtäktsoffer inte tas på allvar och att det är därför de inte anmäler, och samtidigt tycker att det LC gör (med utgångspunkten i att allt inte är sant) är okej för att det "ändå är en verklighet någonstans" kanske borde tänka om. Med den här utvecklingen så kan vi vänta oss en framtid där polisen flinar dig i ansiktet om du vill anmäla en våldtäkt.

För att göra en jämförelse finns det statistik som backar upp påståendet att högre andel invandrare också betyder fler antal brott, det är fakta. Är det okej om jag startar ett instagramkonto där jag lägger upp helt fabricerade historier om vad invandrare ska ha gjort eller sagt mot "mig", för ni vet, nånstans har det säkert hänt. Självfallet är det inte okej, därför bör man kanske fundera en gång till på hur man generaliserar och varför man tycker det är okej ibland och ibland inte.

Det är lite coolt och inne att hata män och dra alla över en kam just nu. Jag fattar inte att inte fler inser att det enda det här realistiskt skapar i längden är ett motstånd och förr eller senare slår det tillbaka. Det är lätt att gömma sig bakom idén att män är en så stor grupp att det är okej, och om man personligen (som man) inte är ett as så behöver man väl bara inte ta åt sig men man måste förstå struktuuuuuren.

Det vore kul att se statistik över hur många män som från början vilje stöda den "feministiska kampen" men nu har börjat gå åt andra hållet när de insett att de blir rätt illa behandlade, det om något föder väl kvinnohat.
 
Hon behöver inte göra det under assholesonline isf poängen är fortfarande att varför inte peka ut, hon om någon har ju uppbackningen och personligheten att ta "fajten" och det hade varit ett utmärkt tillfälle och sammanhang att belysa dessa strukturer.

Det här tycker jag är rätt härligt. När något är obekvämt ska sättet det presenteras på kritiserad och diskussionen handla om hur det skulle gjorts annorlunda, istället för att fokusera på själv budskapet.


Haveristerna må vara gapiga och använder stundtals (iaf vissa av dom) ett väldigt omoget språkbruk, men om man kan se förbi detta har dom faktiskt gjort ett ganska bra grävjobb.

... fast om det är något en själv tycker är vettigt ska en kunna se förbi presentationen och imagen och DÅ kan en fokusera på budskapet.

Ja, det är inte lätt. Hur en vänder så är rumpan bak.
 
Senast ändrad:
Hur ska vi få bukt med många mäns uppträdande mot kvinnor när inget av sättet händelser uppmärksammas "godkänns" (alltid fel sätt att kommunicera, borde gjorts annorlunda) och diskussionen istället kommer att handla om kvinnors trovärdighet (d v s trovärdigheten hos kvinnorna som berättar).

Jag blir då inte sugen på att gå ut med egna berättelser när risken är överhängande att jag blir först sågad för att jag kommunicerar fel sedan för att jag inte är trovärdig.
 
Hur ska vi få bukt med många mäns uppträdande mot kvinnor när inget av sättet händelser uppmärksammas "godkänns" (alltid fel sätt att kommunicera, borde gjorts annorlunda) och diskussionen istället kommer att handla om kvinnors trovärdighet (d v s trovärdigheten hos kvinnorna som berättar).

Jag blir då inte sugen på att gå ut med egna berättelser när risken är överhängande att jag blir först sågad för att jag kommunicerar fel sedan för att jag inte är trovärdig.
Men att andra ljuger om samma sak gör ju dig indirekt mindre trovärdig, det är just därför det är så himla farligt.
 
/.../
Det vore kul att se statistik över hur många män som från början vilje stöda den "feministiska kampen" men nu har börjat gå åt andra hållet när de insett att de blir rätt illa behandlade, det om något föder väl kvinnohat.


Du menar det stöd av män som suffragetterna hade i rösträttsrörelsen - inte mycket. Eller det stöd som feministerna hade av män i 68-rörelsen - inte mycket.

Du får gärna utveckla frågan om vilken motståndsrörelse som haft stort stöd från den förtryckande gruppen...?

Givetvis är det obekvämt för män att höra att män som grupp är priviligierade. Precis som det är obekvämt för vita europeer att höra att du som vit är priviligierad. Eller för en normat att höra att du är priviligierad jämfört med en funktionsnedsatt person. Att det är jobbigt för dig att höra betyder inte att det inte är sant.

Det är väldigt märkligt om jag som kvinna ska behövda gulla med män för annars blir de sura och vill inte stödja min kamp för att jag ska ses som en jämlik och jämbörig människa juridiskt, socialt och ekonomiskt.

Jag har inte koll på Linnea, så jag har hållit mig utanför frågan om vad hon gjort. Men det du skriver här reagerar jag verkligen på.
 
Du menar det stöd av män som suffragetterna hade i rösträttsrörelsen - inte mycket. Eller det stöd som feministerna hade av män i 68-rörelsen - inte mycket.

Du får gärna utveckla frågan om vilken motståndsrörelse som haft stort stöd från den förtryckande gruppen...?

Givetvis är det obekvämt för män att höra att män som grupp är priviligierade. Precis som det är obekvämt för vita europeer att höra att du som vit är priviligierad. Eller för en normat att höra att du är priviligierad jämfört med en funktionsnedsatt person. Att det är jobbigt för dig att höra betyder inte att det inte är sant.

Det är väldigt märkligt om jag som kvinna ska behövda gulla med män för annars blir de sura och vill inte stödja min kamp för att jag ska ses som en jämlik och jämbörig människa juridiskt, socialt och ekonomiskt.

Jag har inte koll på Linnea, så jag har hållit mig utanför frågan om vad hon gjort. Men det du skriver här reagerar jag verkligen på.
Hade det funnits ett kraftigt motstånd mot kvinnors rättigheter bland majoriteten män hade vi inte gjort några framsteg, så jo, stöd har funnits. Titta på mellanöstern, så ser det ut när kvinnor saknar rättigheter. Sverige är överlag väldigt jämställt. JA det finns problem och JA de ska diskuteras men det måste hållas på en rimlig nivå.

Det känns som att "kampen" kommer längre och längre ifrån att kvinnor ska kräva sin rätt och går mer emot att bara racka ner på män och allt de gör. Som kvinna i Sverige 2019 ÄR du juridiskt, socialt och ekonomiskt jämställd.
Så därför ska vi inte diskutera att det händer, utan vi ska fokusera på vilka kräk det är som ljuger? Och hur de ljuger. Och om de ljuger. Och vad de ljuger om.

Varför kan inte diskussionen få handla om ATT det händer?
Därför att det är en helt annan diskussion?
 
Så därför ska vi inte diskutera att det händer, utan vi ska fokusera på vilka kräk det är som ljuger? Och hur de ljuger. Och om de ljuger. Och vad de ljuger om.

Varför kan inte diskussionen få handla om ATT det händer?
Grundproblemet i den här typen av diskussioner är att motparten är de som aktivt vill behålla status quo, och inte de som vill ha förändring, men som inte orkar få skit från extremerna på bägge sidor. De som menar att man måste göra all förändring nu, nu, nu, och att allt annat än perfekt inte räknas (nej, de flesta som vill ha förändring är inte så, men de finns), och de som inte vill ha förändring, och kämpar med näbbar och klor för att behålla det som är.
 
Ni som oroar er för att våldtäktsoffer inte tas på allvar och att det är därför de inte anmäler, och samtidigt tycker att det LC gör (med utgångspunkten i att allt inte är sant) är okej för att det "ändå är en verklighet någonstans" kanske borde tänka om. Med den här utvecklingen så kan vi vänta oss en framtid där polisen flinar dig i ansiktet om du vill anmäla en våldtäkt.

För att göra en jämförelse finns det statistik som backar upp påståendet att högre andel invandrare också betyder fler antal brott, det är fakta. Är det okej om jag startar ett instagramkonto där jag lägger upp helt fabricerade historier om vad invandrare ska ha gjort eller sagt mot "mig", för ni vet, nånstans har det säkert hänt. Självfallet är det inte okej, därför bör man kanske fundera en gång till på hur man generaliserar och varför man tycker det är okej ibland och ibland inte.

Det är lite coolt och inne att hata män och dra alla över en kam just nu. Jag fattar inte att inte fler inser att det enda det här realistiskt skapar i längden är ett motstånd och förr eller senare slår det tillbaka. Det är lätt att gömma sig bakom idén att män är en så stor grupp att det är okej, och om man personligen (som man) inte är ett as så behöver man väl bara inte ta åt sig men man måste förstå struktuuuuuren.

Det vore kul att se statistik över hur många män som från början vilje stöda den "feministiska kampen" men nu har börjat gå åt andra hållet när de insett att de blir rätt illa behandlade, det om något föder väl kvinnohat.

Fast nu tycker jag att du överdriver. Att LC slirar på sanningen gör att de som ifrågasätter om problemet med kvinnors utsatthet verkligen är så stort och som tycker att metoo var överdrivet(men alla gruppvåldtäkter då!) får vatten på sin kvarn. Att det skulle leda till att polisen blir mindre professionella tror jag verkligen inte.

Att jämföra rasism med manshat tycker jag är direkt osmakligt.
 
Hade det funnits ett kraftigt motstånd mot kvinnors rättigheter bland majoriteten män hade vi inte gjort några framsteg, så jo, stöd har funnits. Titta på mellanöstern, så ser det ut när kvinnor saknar rättigheter. Sverige är överlag väldigt jämställt. JA det finns problem och JA de ska diskuteras men det måste hållas på en rimlig nivå.

Jag reagerar eftersom exakt samma argument som du just nämner användes redan 1900 - varför ska kvinnor få rösträtt när de ändå har så mycket makt i hemmet? Orsaken att vi fick rösträtt var en lång kamp som innefattade rena terrordåd. Det var inte för att män var så godhjärtade.

Samma argument användes 1968 - kvinnor är ju jämställda på papperet, vad gnäller ni om dagis för? Vad gnäller ni om lika-lön för? Vad gnäller ni om våld och våldtäkter för? I teorin är ni lika inför lagen. Det krävdes stora demonstrationer och lång tid för att få igenom de saker som vi tar för självklara idag.

Det argumentet används säkerligen på många platser i mellanöstern också. Kvinnor har rätt till utbildning och tillgång till universitet i de flesta länder i mellanöstern, samt yrkesarbetar. Våld i hemmet? Men laga god mat då och provocera inte din man! Vad gnäller du för?

....problemet även i Sverige med "hålla en rimlig nivå" blir rimlig för vem? Varför är mäns tår så känsliga att jag ska behöva tassa försiktigt för att inte provocera någon om jag talar om lika lön för lika jobb? Varför ska jag acceptera argumentet "det är värre i mellanöstern" och därför inte ta upp frågan om våld i nära relationer i Sverige?

Nu är jag mest i funktionshinderrörelsen, men samma respons kan appliceras där. Du har ju en blindkäpp och en rullstol. Var tacksam för det. Gnäll inte om att du även vill kunna komma in i röstbåset. Du gör normaterna nervösa.
 
Jo absolut, problemet uppstår ju när hon tilldelas priser som "Årets jurist" och liknande. Säkert har hon haft positiv inverkan i somligas liv också, och jag tycker alltid det är viktigt att alla röster ska få göras hörda. Jag är inte för att hon ska tystas ned på något vis, men jag tycker det är bra att hon granskas och att människor som (uppenbarligen) väldigt okritiskt tolkat allting hon sagt bokstavligt kanske får sig en tankeställare.

Det kan jag hålla med om! Det är alltid bra att påminna folk om att vara källkritiska.
Samtidigt tycker jag att det är rätt viktigt att låta folk ha en superhjälte eller två och att kanske fundera på varifrån kritikerna kommer också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp