Sömstorlek?

Thera

Trådstartare
Någon som vet vilken som är den vanligaste sömstorleken (Mustad) till ett normalstort halvblod med vanliga ridhästskor?

Sv: Sömstorlek?

E3 är standard, om inte din häst har väldigt stora fötter med tjocka väggar, då kan den kanske behöva E4.

Ska du slå i några söm eller slå på en tappsko? Då kan det ju fungera med lite avvikande söm, men enklast är att ringa hovslagaren och fråga vad h*n använt. Dels så spelar hästens hovar in, tunna väggar t ex är nästan alltid skodda med slim, men även skon kan spela in, det kan vara olika sömhål där olika söm 'passar' olika bra.

Men med ett samtal till hovslagaren får du ju klart besked, och sen bara köpa det.

Jag tror att Vdb drar lite förhastade slutsatser.. Dels har jag inte yppat ett ord om att sko själv, dessutom kan h*n knappast veta vilken kompetens som i så fall skulle finnas att göra det.

Det lät lite väl kort och klent till ett halvblod.
E4 eller E5 är nog mer normalt. Kanske också slim-modell på dessa två storlekar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Tsaren
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
263
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka