Sömntabletter till katt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Nozer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 12 953
N

Nozer

Har lite problem med en av våra katter.

Är en halvpersier, vilket innebär att hon är hårig så det både räcker o blir över :D

Problemet e att hon tillsammans med våra andra katter varit "vaktade" av en tjejkompis då jag och sambon varit bortresta ett par veckor.

Till saken hör att den här katten är INTE lätt att handskas med om man inte "står henne nära", såsom bara "husse & matte" gör...vilket innebär att hon dragit på sig nå så överdjävligt med tovor så jag knappt sett maken (o efter att ha sett tjejkompisens klösmärken efter hon försökt borsta henne så förstår jag hon inte klarade det)

Så nu till frågan....även vi som äger katten har problem med att borsta o kamma ut tovor på henne, o i synnerhet detta som känns som "Misson impossible" pga att det är så otroligt mycket.
O kattens temperament gör inte saken bättre som sagt...

Att gå till veterinär tycker jag känns onödigt på flera sätt, samt framförallt en onödig kostnad då det "bara" är tovor som skall fixxas, o vi har eltrimmer osv som vi använt med lyckat resultat tidigare, då det dock varit en tova eller så som skulle bort kan tilläggas.

Jaja, nu till frågan iaf.

Jag vet att det ibland krävs sömntabletter/lugnande för katter om dom ska ut o resa då en del katter inte klarar av att åka bil längre tider.
Så mina funderingar är hurvida det skulle funka att ge henne ngt sånt?

O hur funkar dessa tabletter? Blir katten helt utslagen eller bara mer "medgörlig & lugn"?

O sist men inte minst...behövs en vetrinärs utskrift på dessa piller, eller går det att köpa receptfritt på apoteket?

Mvh /Tobbe

Sv: Sömntabletter till katt?

Nozer skrev:
Att gå till veterinär tycker jag känns onödigt på flera sätt, samt framförallt en onödig kostnad då det "bara" är tovor som skall fixxas, o vi har eltrimmer osv som vi använt med lyckat resultat tidigare, då det dock varit en tova eller så som skulle bort kan tilläggas.
Inte så "bara". Tovor luggas rejält... :( Det kanske kan vara idé att åka till veterinär och helraka henne, för att få bort ALLA tovor, sen kan ni underhålla när pälsen växer ut. Vissa katter GÅR inte att kamma och borsta, de gillar det inte helt enkelt. Då måste man tyvärr hjälpa dem på ett lite drastiskt sätt.

Så mina funderingar är hurvida det skulle funka att ge henne ngt sånt?
Kan fungera, men inte alla katter reagerar på de tabletterna.
O hur funkar dessa tabletter? Blir katten helt utslagen eller bara mer "medgörlig & lugn"?
Olika, väldigt individuellt. Vissa somnar nästan, andra blir lugna, och en del reagerar inte alls.

O sist men inte minst...behövs en vetrinärs utskrift på dessa piller, eller går det att köpa receptfritt på apoteket?
Självklart måste en veterinär skriva ut dem, det är lugnande medel.

Tycker du ska ta kontakt med en veterinär för rådgivning. De kan hjälpa dig med detta för du är långt ifrån ensam om det här problemet. Lycka till!

man ska aldrig ge katter mediciner utan vet´s rådgivande. Se till att bada och borsta katten med jämna mellanrum, så behöver det inte bli så tovigt :bump:

Det ar vart att aka in till veterinaren for att fa katten rakad. Da borjar ni om fran borjan och kan lattare underhalla palsen.
Jag har ocksa en halvperser, som inte har pals, utan ull!! Henne maste man borsta varje dag annars blir hela hon en stor tova. Dessutom kan hon oppna alla fonster i huset, sa hon ar numera en innekatt som gar ut da och da, vilket innebar annu mera skit i palsen (som egentligen ar ull). :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka