Sömnstucken häst!

Madde_padde

Trådstartare
Min hovslagare sömstack mitt sto i torsdags... är nu halt! och frågan är hur ja går vidare? Vila, promenader? missade så klart vetrinären imorse på telefontid... är dock inte mycke halt men tillräckligt att min helt hästokunniga kompis såg det....

hur hade ni gjort?

Sv: Sömnstucken häst!

Min hovslagare sömstack mitt sto i torsdags... är nu halt! och frågan är hur ja går vidare? Vila, promenader? missade så klart vetrinären imorse på telefontid... är dock inte mycke halt men tillräckligt att min helt hästokunniga kompis såg det....

hur hade ni gjort?

Ring din hovslagare!
Kan va en hovböld pga sömsticket!

hur hade ni gjort?

Ta ut hovslagare. Kolla hoven för hovböld. Min fick stå på boxvila med gips 5 v pga detta! Inte roligt!!!!

Ömmar hästen vid tryck åk då till klinik då hovslagaren aldrig kan göra det så sterilt som de kan på klinik.

Om 2 v ska vi lyfta av skorna+sulor för att se om det är bättre!

jag hade lagt ett socker och jodopax omslag och ringt ut hovslagaren eftersom sömstick inte sällan ger hovböld.

Min hovslagare sömstack mitt sto i torsdags... är nu halt! och frågan är hur ja går vidare?

Hur vet du att din hovslagare sömstack din häst och om du nu med säkerhet "vet" att det är så, varför kontaktar du inte först din hovslagare och ger denne en tjans att rätta till det "misstaget" innan du ställer frågan här och i första hand tänker på att ringa Veterinären..

Veterinären har väl inte skott hästen och mig veterligt är det få hovslagare på detta forum som kan ge bättre råd "cyber" än din hovslagare som IRL skodde din häst.

Blir det problem med en skoning så är mitt tips att man alltid först hör av sig till den som utfört detta arbete och ger den personen en tjans att rätta till det som ev. ska rättas till.

Börjar man med att ställa frågan på detta forum så slutar det endast med rena snurren av massa glada "förståsigpåare".

Får du däremot ingen hjälp eller "suport" så anser jag att det är helt rätt att i andra hand är rätt att ställa frågan på detta forum.

Mitt tips är att man börjar i rätt ände,, har man sko/verkningsproblem så kontaktar man i första hand den som utfört detta, har man ett problem där Veterinär i första hand ska konculteras så gör man det.. Får man ingen "feed back" så är det helt ok att söka feed back (med allt vad det innebär) på detta forum..

P.S. Är nu hästen verkligen sömstucken så är det mkt viktigt att den felplacerade sömmen snarast tas bort och sömhålet deseficeraras, OMGÅENDE!!

Håller helt med men har haft fall där "hovslagare" totalt förnekat sömstick trots att djurägaren uppfattade det o var kom fram när jag tog bort sömmet. Dock lite speciellt eftersom samma person,polis, vägrade att godkänna avlivning av en halt älg trots att jag såg en fraktur.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka