Somna själv - 100% lösning?

Sv: Somna själv - 100% lösning?

Sedan tror jag också starkt att vänjer man barnen vid ett visst beteende (hålla i handen, ett helt gäng med sagor, sjuttielva vaggvisor) så får man acceptera att det är så de vill ha det och det kostar på att vänja dem ifrån dem. Därför läser vi sagor och sjunger på kvällen INNAN det är läggdags. I sängen pussar vi godnatt och sedan får man somna själv. Det händer ibland att någon av dem provar att komma upp igen men då får man bara säga att det är läggdags och bära dem till sängen igen eller att de går själva.

:bow: Precis så gör vi också.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Han är 9,5 månad, har inte ätit på natten sen han var 6 och haft svårt att sova sen han var 3 veckor. Har någon gång provat ge mat på natten men han ville inte ha.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Det är nog helt enkelt väldigt olika... Det förstår inte vissa av dem som har "lätta" barn utan de ger sina fina tips om hur de har gjort (och ja, vi har testat det mesta. Hon har även fått gråta en gång, men istället för att sova bättre sov hon sämre... + att det var helt hemskt:().

Vi får helt enkelt hålla ut och vänta på bättre tider!
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Skönt att höra att det är flera som fått fel-leveranser. Å andra sidan är det nog bara detta med sömnen som är något problem, i övrigt är hon hur lätt som helst att ha att göra med! Dessutom ska man tänka på att det alltid finns de som har det värre...

Jag tror folks kommentarer kommer sig av att det på något sätt gått lite prestige i att få barn utan att det ska märkas på ens eget liv. Därför ses det som ett misslyckande att sitta 15 minuter hos ens barn på kvällen. Den attityden tycker jag är hemsk. Mitt barn får (och ska!) påverka mitt liv, däremot skulle jag inte ha något emot om hon sov lite mer sammanhängande på nätterna...
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Har du funderat på att ta en triss-lott för att sätta pricken över i på detta överflöd av tur? :)
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Hmmm, jag å min sida kan inte köpa att det bara skulle hänga på hur föräldrarna beter sig. Av det jag har läst så är det naturligt för barn att de vill vara nära sina föräldrar när de sover, så de allra flesta barn reagerar om de läggs ensamma i ett rum. Detta kan man ju dock träna bort om man har lust, men att det skulle funka utan träning är nog mer tur än skicklighet. Och möjligtvis lång användning av spjälsäng som hinder för rörelsefriheten....

Har en kvällspigg/morgontrött dotter så hon lägger sig snällt jämte oss när det är sovdags men skulle hon vara ensam så skulle hon strutta iväg. Hon behöver varvas ner där det är mörkt och tyst, hon kan inte varvas ner i soffan. Och skulle hon få gå och lägga sig när hon är rejält trött (runt/efter 21) så skulle hon vara jättetrött på dagis dagen därpå och behöva sova länge där och så skulle hon vara pigg på kvällen igen.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Har en kvällspigg/morgontrött dotter så hon lägger sig snällt jämte oss när det är sovdags men skulle hon vara ensam så skulle hon strutta iväg. Hon behöver varvas ner där det är mörkt och tyst, hon kan inte varvas ner i soffan. Och skulle hon få gå och lägga sig när hon är rejält trött (runt/efter 21) så skulle hon vara jättetrött på dagis dagen därpå och behöva sova länge där och så skulle hon vara pigg på kvällen igen.

Samma här.. våran dotter har ärvt sin kvällspigghet av pappa.. så då får vi lite problem på kvällen. Men sen istället har vi ju en dotter som kan sova läääänge på morronen. Och det kan ju vara skönt för en själv på helgen.:D
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Ja det är väldigt skönt!! Det är rätt vanligt att vi föräldrar vaknar före dottern, hon brukar vakna strax efter 8 om vi inte behöver väcka henne tidigare.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Sedan tror jag också starkt att vänjer man barnen vid ett visst beteende (hålla i handen, ett helt gäng med sagor, sjuttielva vaggvisor) så får man acceptera att det är så de vill ha det och det kostar på att vänja dem ifrån dem. Därför läser vi sagor och sjunger på kvällen INNAN det är läggdags. I sängen pussar vi godnatt och sedan får man somna själv. Det händer ibland att någon av dem provar att komma upp igen men då får man bara säga att det är läggdags och bära dem till sängen igen eller att de går själva.

Sådär gör vi med - lek, gos och sagor INNAN läggdags, sedan när sonen lägger sig blir det omstoppning, napp, puss och godnatt. Det har med ett fåtal undantag fungerat utmärkt, länge!
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Funderar på om de flesta av er som har barn som somnar lätt utan minsta hjälp, har barn som använder napp? Tycker mig ha sett det hos flera här...

Kanske det är en del i det hela (dottern har inte napp, inte snuttefilt eller något. Det är inget vi valt utan det har hon gjort själv)?
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Vi har inte använt napp, däremot så har de varsin snuttefilt (och ett helt gäng med nallar).... Sedan de blev över två vill de gärna kolla lite själva i en bok eller leksakskatalog.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Hmmm, jag å min sida kan inte köpa att det bara skulle hänga på hur föräldrarna beter sig. Av det jag har läst så är det naturligt för barn att de vill vara nära sina föräldrar när de sover, så de allra flesta barn reagerar om de läggs ensamma i ett rum. Detta kan man ju dock träna bort om man har lust, men att det skulle funka utan träning är nog mer tur än skicklighet. Och möjligtvis lång användning av spjälsäng som hinder för rörelsefriheten....

Jag tror inte heller att det BARA handlar om föräldrarnas agerande men jag tror att det kan ha stor inverkan. Man måste också självklart anpassa sig efter individen (barnet).


Har en kvällspigg/morgontrött dotter så hon lägger sig snällt jämte oss när det är sovdags men skulle hon vara ensam så skulle hon strutta iväg. Hon behöver varvas ner där det är mörkt och tyst, hon kan inte varvas ner i soffan. Och skulle hon få gå och lägga sig när hon är rejält trött (runt/efter 21) så skulle hon vara jättetrött på dagis dagen därpå och behöva sova länge där och så skulle hon vara pigg på kvällen igen.

Jag skulle aldrig låta barnet sova längre än vanligt på förskolan för att det var trött från kvällen innan. Gör man så förlängs bara läggtiden.
Våra barn har fram till 2 års ålder fått sova fritt på förskolan, efter det så har sovtiden reglerats till 1-1,5 h och det fungerar bra än så länge. Skulle de sova längre så skulle läggtiden bli rejält förskjuten, jag har bekanta med barn i samma ålder som inte fixar att sova längre än 45 min för att inte läggtiden ska dra iväg.

Det är först efter 2 års ålder som jag märkt att våra barn börjar vilja/behöva varva ner lite mer innan läggdags, tidigare körde vi på för fullt- gärna ett riktigt gapskratt innan det var dags att sova.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Han är 9,5 månad, har inte ätit på natten sen han var 6 och haft svårt att sova sen han var 3 veckor. Har någon gång provat ge mat på natten men han ville inte ha.

Oj, så liten! Då behövde mina få en flaska mitt i natten för att kunna sova en hel natt (20.30-08.30).
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Kanske handlar det om en kombination av vad man märker fungerar med barnet och vad man själv väljer att prioritera. Märker man att det inte fungerar någorlunda enkelt så får man bestämma om man tycker att det är värt att jobba på eller inte. Vi har exempelvis haft det väldigt lätt med maten, man har kunnat ge henne i stort sett vad som helst sen hon var 8 månader (nu 1 år 9 mån). Förvisso har vi en avspänd och rättfram relation till hennes ätande och inga speciella regler, men det går inte att säga vad som kom först, hennes indikationer på att mat var nemas problemas eller vår avspändhet. Det ena ger ju det andra menar jag. Hade vi betett oss precis likadant mot ett mer matkrånglande barn så hade det kanske blivit en helt annan effekt.

Så om receptet vore så enkelt att man lägger barnen ensamma i ett rum när de är trötta och inte sjunger vaggvisor för dem (för att sammanfatta er metod lite kort) då vore det otroligt om inte merparten av alla barn kunde somna på egen hand.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Så om receptet vore så enkelt att man lägger barnen ensamma i ett rum när de är trötta och inte sjunger vaggvisor för dem (för att sammanfatta er metod lite kort) då vore det otroligt om inte merparten av alla barn kunde somna på egen hand.

Jag tror att du har missat lite av förarbetet... när våra var riktigt små fick de somna i vaggan i vardagsrummet när vi såg på tv. Eftersom flyttades den längre och längre bort så att den till slut var i sovrummet och efter det var det dags för säng.
Och vaggsånger sjungs MEN tidigare på kvällen, vi gör det inte till en del av sovritualen.

Jag kan också tycka att det är underligt med så många sovproblem samtidigt som jag kan häpna över inlägg som beskriver att barnet bara kan somna med fingrarna i förälderns mun, med föräldern liggande bredvid eller att man måste hålla barnets hand ända tills den somnar. Jag antar att det är för att man själv är så trött att man till slut gör vadsomhelst för att det ska fungera.
Personligen skulle jag nog hellre välja att "buffa" barnet eller stryka det över ryggen med längre tid mellan varje "buff" om det var nödvändigt.

Men var och en får försöka hitta den metod som passar en själv och som man känner att man kan stå ut med. Har man inget problem med att ligga bredvid sina barn tills de somnar så är det ju inget problem?! Jag tackar vår lyckliga stjärna över att vår metod har fungerat bra för oss (och flera andra i tråden) men är också helt övertygad om att vi kunde sitta där med två stycken som ska ha fingrarna i vår mun vid sovdags om vi hade inbjudit till detta.

Vi har inte heller haft matproblem tills den dagen våra barn fick se Lotta på Bråkmakargatan :devil: (som vägrade ta medicin och höll för munnen och vände sig bort), det tog ca 3 veckor att få till det igen....
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Fast han vill ju inte ha när vi har provat ge honom. Han visar inga tecken på hunger, och när vi iallafall har erbjudit så har han tagit 2-3 klunkar.

Jag tror hans problem är att han är oerhört rörlig och lättstört. Han kan inte sova i samma rum som vi för då vaknar han när jag vänder mig i sängen. Ligger han i vår säng så kan han inte koppla av utan ska klättra och härja. Sitter jag hos honom vid hans säng så ser jag hur det rycker i hela kroppen på honom och han klarar inte alla ryck utan vaknar. När han vaknar till på natten så hinner han sätta sig innan han är vaken och då behöver han hjälp att komma ner. Det är bara några exempel på hans orolighet.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Oj, det låter jätte jobbigt. Men barn går igenom olika utvecklingsfaser där de drömmer mycket och vaknar - det går inte att träna bort. Tänkte citera lite ur trots-boken, men jag har visst lånat ut den, men där går de igenom barns utvecklingsfaser även när de är riktigt små.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 967
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Hazel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp