Somna själv - 100% lösning?

Lupino

Trådstartare
Alla pratar om att man ska lära barnet somna själv så att det kan somna om under natten utan att behöva hjälp.

Är det någon som har lärt barnet det, men som ändå måste gå och natta om/titta till barnet en till flera gånger/natt?

Anledningen till att jag undrar är om det är finns någon anledning för mig att lägga ner jobb på att få henne att somna själv, det vore ju inte roligt att kämpa med det och det ändå inte löser någonting... Dottern är 1 och för tillfället vaknar hon ca varannan timme (har dock nyss varit sjuk, för det var det bättre men dock alltid minst 2 ggr/natt).

Hon somnar utan hjälp, men jag sitter alltid i rummet tills hon somnat.

Tacksam för era erfarenheter!
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

No no no no no...

vår älskade pojke 14 månader går själv till sängen, efter kvällsvälling i soffan och tandborstning på toaletten, och väntar på att bli upplyft. Ger honom några nappar, upprepar samma gamla ramsa, släcker lampan och stänger dörren - sedan somnar mammas älskling alldeles själv.

MEN nog fasen vaknar har två-tre gånger/natt och somnar inte om själv (eg. vaknade, för sedan han fick eget rum för 1 1/2 vecka sedan sover han hela nätter i princip varje natt *peppar peppar*).

Har inga råd att ge, tyvärr... :S
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

När vår son var runt året och började stå så slutade de lätta nattningarna. Innan dess var det bara att lägga honom i sängen så somnade han. Visserligen bökade han runt lite, men var sällan arg eller ledsen.

När han blev runt året och då ställde sig upp i sängen ville han inte längre stanna kvar där i, så under någon månad bar vi honom tills han blev så pass sömnig (dock ej sovande) att vi kunde lägga ner honom.

Han brukar vakna några gånger varje natt, ibland gråter han och är ledsen och vi kan behöva stoppa tillbaka nappen, men oftast drar han själv upp speldosan och sedan somnar han. Ibland vaknar han och pratar i sömnen, och ibland får han sina nattskräcksanfall och då sitter vi med honom tills de är över.

Vi har en ganska enkel nattning. Läser en saga/ser lite på tv (han är inte ett dugg intresserad av tv:n, men han "varvar ner" när vi sätter oss där. Han sitter och pratar om olika saker, ibland hämtar han en bok han vill läsa, mm) Nattningarna ser lite olika ut beroende på om man nattar båda barnen, i så fall håller vi alltid till i deras rum, annars kan vi sitta vid tv:n en liten stund. Sedan lyfter jag ner honom i sängen, kollar så alla mysdjur finns, sätter på hans cd-skiva. Oftast så sitter vi hos honom tills han somnat, men jag har börjat gå ut från rummet innan han slocknar. Nästan alltid accepterar han att jag ska gå på "toa".

Jag tror nog att det är bra för barn att somna själva, men själva grundstenen tror jag ändå är att de är trygga och känner sig så pass trötta och nöjda att de verkligen vill lägga sig. Har man ett barn som absolut bara kan somna om någon sitter hos det, ja är det hela världen då? Jag tycker att nattningarna är mysiga :love: Och sitter gärna hos barnen tills de somnat. Det är fridfullt.

Men om din dotter nu kan somna på nätterna utan att ni sitter där så kan ni ju börja gå ut därifrån, för då finns det väl ingen anledning till att ni stannar kvar?
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Våra tjejer har med få undantag kunnat somna själva. Vi har helt enkelt sagt godnatt och gått ut och sedan har de somnat.
Skulle de av någon anledning inte kunna somna eller blivit ledsna så har vi självklart gått dit och tröstat, har det varit så att vi missbedömt trötthetsgraden har de fått komma upp en stund igen.
Hemligheten med att få bra nattningar är att barnet är sömnigt och redo att sova.
Om de har vaknat på natten så har någon av oss pratat lugnt med barnet eller gått upp och stoppat om dem, smekt rygg/hår etc. (vi sover fortfarande i samma rum).
För mig har det känts som en självklarhet att barnen ska kunna somna själva men jag skulle aldrig kunna tänka mig att "kura" barnen på något sätt. Inget barn ska behöva somna gråtandes i vårt hus.

En väg att gå kan vara att öka avståndet från barnet, först sitta bredvid, sedan en bit bort, sedan utanför en öppen dörr och eftersom kunna stänga. Jag anser inte att man gör barnet en tjänst genom att vänja den att alltid behöva en vuxens närhet för att kunna somna, vi myser före sänggåendet. Däremot är barn individer och om någon behöver extra trygghet så ska de givetvis får det.

Sömn är inte alltid lätt (även fast vi har haft tur i det området).
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

*kl*
Hoppas det inte gör nått att jag lånar din tråd.
Min dotter är snart två och och väldigt aktiv och har svårt att slappna av.
Vi kör samma "rutin" varje kväll med välling, tandborstning och sen i sängen lyssna på en CD med sånger om djur. I 50 % av gångerna funkar allt bra och hon slappnar av och somnar inom 10 minuter. Jag brukar sitta kvar hos henne tills honom somnat. Men ibland så behövs de bara ett litet knäpp i väggen eller att telefonen ringer för att hon ska störta upp och sen med mycket övertalning lägga sig ner igen. Detta ha lett till att vi alltid kör iväg gäster innan hon ska sova...
Vad kan man göra för att få henne att slappna av lättare?
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Sebastian har somnat själv sen han var 6 veckor gammal ungefär, och vaknar han på natten (Vilket i princip aldrig händer) så somnar han oftast om själv också.

Han brukar aldrig vakna om han är helt frisk. Har han däremot feber eller har tänder som är på väg upp, så kan han vakna en gång kanske. Jag lyssnar på hur han låter, och bedömer om han kommer att somna om själv eller inte. Har han feber vill han upp och klä av sig en stund, och dricka lite och sitta i soffan med mamma/pappa. Men för det mesta gnäller han bara litegrann för sig själv, stoppar sen in nappen igen och somnar om.

I genomsnitt så vaknar han kanske 1-2 nätter i månaden, såhär under tandsäsong (7 tänder på 2 mån). Men det har gått flera månader i sträck utan en endaste uppvakning också, så vi har det väldigt bra med hans sömn.

Han kan dock INTE somna om jag finns i rummet, utan han måste vara helt själv. Nattlampan ska vara svagt tänd (dimmer), och jag ska bara gå in med honom, lägga ner honom och säga godnatt. Sen somnar han direkt. Så han fick eget rum för rätt länge sen, för han blev störd om vi fanns i rummet - även på natten.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Alla pratar om att man ska lära barnet somna själv så att det kan somna om under natten utan att behöva hjälp.

Vad innebär hjälp? Vår son (snart två år) sover alltid där vi är. När han ska somna ligger han i en resesäng i vardagsrummet, där nån av oss tittar på tv eller sitter vid datorn. När pappan går upp och lägger sig bär han med sig sonen och lägger honom i hans spjälsäng.

Om han vaknar under natten brukar det räcka med att han ser oss. Vi behöver alltså sällan göra något, förutom att finnas. Det borde väl inte räknas som hjälp, eller?

Men å andra sidan räknas det nog inte som att somna själv - eftersom han inte ligger ensam i ett eget rum.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Precis vad jag misstänkte (att det inte fungerar för alla att själv-nattade barn att somna om av egen kraft på natten).

Då fortsätter jag nog som jag gör och håller ut tills att nattvakningarna blir färre/uteblir.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Har man ett barn som absolut bara kan somna om någon sitter hos det, ja är det hela världen då?

Nej, absolut inte, jag sitter gärna hos henne. Min fundering var alltså om det var värt att träna få henne att somna själv på kvällen för att vinna att hon kan somna om själv när hon vaknar på natten.

Men om din dotter nu kan somna på nätterna utan att ni sitter där så kan ni ju börja gå ut därifrån, för då finns det väl ingen anledning till att ni stannar kvar?

Nu missförstod du mig, hon kan absolut inte somna om själv på natten (endast undantagsvis) och vaknar 2-5 ggr/natt ca så det är ju lite småjobbigt...
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

För mig har det känts som en självklarhet att barnen ska kunna somna själva men jag skulle aldrig kunna tänka mig att "kura" barnen på något sätt. Inget barn ska behöva somna gråtandes i vårt hus.

En väg att gå kan vara att öka avståndet från barnet, först sitta bredvid, sedan en bit bort, sedan utanför en öppen dörr och eftersom kunna stänga.

Jag känner samma sak, här kommer inget barn lämnas gråtandes.

Den metoden du beskriver har jag redan påbörjat. Förut nattade jag henne genom att ligga bredvid, sen sitta precis bredvid. Numera en liten bit ifrån.
En väldigt bra metod som är snäll mot barnet tycker jag.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Jag hade faktiskt bokat ett sånt barn, men det måste ha blivit någon förväxling vid utdelningen för jag fick ett som alltid vaknat mer än 2 gånger på en natt (länge var det omkring 7 ggr... Hon är 1 år nu).

Vid ev fler barn ska jag göra en noggrannare beställning ;)

Så grattis får man väl säga!! :)
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Jag har också missat något i min kravspec. Har ett oerhört oroligt barn som har jättesvårt för att somna och sova. Gör allt enligt Somna utan gråt och har provat kura enligt AW. Inget funkar. Nu kör vi "go with the flow", dvs är han ledsen gör vi det som krävs för att han ska bli lugn och somna om. Allt utom att ge mat, det får han inte på natten. Det innebär att vi vissa nätter är vakna MYCKET, men det känns faktiskt som om vi provat allt och det blir helt enkelt inte bättre utan det är hans natur och förhoppningsvis växer det bort.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Hur gammal är han? Jag funderade på det du skrev om att han inte får mat på natten.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Här hemma har vi den enkla filosofin att om barnen vaknar på natten och vill ha närhet eller undrar var vi är, så ska de få det :-) Vi sover allihop i vårat stora sovrum, 3½-åringen i sin säng bredvid pappas sida av våran dubbelsäng och 1½-åringen i sin spjälis bredvid mig. De somnar själva inne i sovrummet när vi sitter i tv-rummet utanför, vi får gå in till dem ibland och ibland inte, innan de somnat. Vaknar de på natten räcker det att man hyssjar lite eller säger "mamma/pappa är här, somna om," så gör de det 9.9 av 10 ggr. Tror vi har gått uppe med nåt av barnen under natten endast en handfull gånger sen de föddes, och då har de oftast varit sjuka. Jag ORKAR inte hålla på på nätterna, att löpa mellan barnens rum och min säng, för att söva om dem inne på sitt rum om de ska vakna... :smirk: Jag är alldeles för trött och bekväm för det :-) Inget av barnen ska heller behöva springa uppe på nätterna för att komma in till oss och sova i våran säng, bättre då att alla ligger bekvämt i sin säng, men i samma rum :-) Funkar utmärkt för oss.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Jag hade faktiskt bokat ett sånt barn, men det måste ha blivit någon förväxling vid utdelningen för jag fick ett som alltid vaknat mer än 2 gånger på en natt (länge var det omkring 7 ggr... Hon är 1 år nu).

Vid ev fler barn ska jag göra en noggrannare beställning ;)

Så grattis får man väl säga!! :)

:rofl: Vad härligt att det är fler än jag som gjort en beställning, men som vanligt blev något galet :D Har en dotter på ett år. Hennes rutiner är välling framför tv;n, tandaborstning och bums i säng. MEN jag eller gubben måste sitta och hålla hennes hand tills hon somnar, tar max 15 min. Många som hör detta ifrågasätter hur vi orkar?? Men vadå orkar?? Jag tror ju knappast att hon vill hålla mamma i handen hela livet, och sitter vi ändå där tills hon somnat så gör det väl inget om man håller handen? Och fortfarande så får hon lite välling en gång per natt, håller på att trappa ner så sakteliga. Vaknar hon fler gånger så tar hon nappen själv och somnar om. Och ja, hon sover inne hos oss i egen säng. Min mamma sade åt mig att njuta av småbarnstiden, och det gör jag verkligen :)
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Vår lilltjej på två somnar själv men vaknar iallafall på natten, oftast pga att hon vill ha fil i flaskan
-pappaaaa, papppaaaaaaa....PAAAAPPPPPAAAAAA!!!!!! JAAG VILLL HAAA FIIIIIIL IIIIII FLAAAASKAAANNN!!!!!!!
(jag hjärntvättade mig själv till att inte gå upp när hon var lite mindre så att pappa skulle få chansen att vakna nattetid:angel: ibland vaknar jag inte ens o om jag gör det o går uppo ger henne det så får hon ett raseriutbrott: NEEEEJJ, PAPPA SKULLE DEEEET!!!!)

Så nej, det hjälper inte. iof så ja hon får det o man kanske sitter där lite men man behöver inte direkt vara kvar. Vi gjorde dock så från början, med stortjejen på fem så började inte hon somna själv förrän nu i julas, det har inte funkat innan fast vi provat några gånger. Nu verkar hon dock mogen för det o klarar det utan bråk eller gråt vilket känns jättebra.:)
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Ja, du måste nog vara mer noggrann helt enkelt! :D

Jag formulerade mina önskningar så detaljerat som det bara gick ;) Och fick väl som jag ville också tror jag. Han sover i minst 12 timmar per natt och har så gjort sen 6 veckors ålder, han är en glad och nöjd kille som är rätt självgående, supersocial och intelligent. Vad mer kan man begära liksom? :p
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Hur gammalt är barnet? Vi gav mat länge på natten eftersom det var hunger som gjorde att de vaknade (om de vaknade). Vi gjorde det dock rätt lätt för oss när de blev lite större och gjorde iordning en vällingflaska vi satte i deras säng när vi själva la oss. Vaknade de på natten tog de flaskan själv, åt upp och somnade om utan föräldrainblandning. De behövde ett nattmål ända upp till 2 års ålder (sov då från 20.30 till 09.00 nästa dag).
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Jag undrar om det inte är så i ditt fall att det är en stor hjälp/trygghet att de är två. Det är extremt ovanligt (enligt min högst ovetenskapliga erfarenhet i bekantskapskretsen) att barn är nöjda med att gå och lägga sig och somna ensamma utan att man medvetet (under skrik och gråt) har avvant dem från att somna med föräldrarna i närheten.

Däremot apropå TS fråga så har min dotter lättare för att somna om på egen hand än att somna för kvällen på egen hand. Hittar hon bara nappen så slocknar hon om ensam. Vi brukar dock vara ganska snabba med att hjälpa henne hitta den eftersom man annars riskerar att hon vaknar till för mycket och är vaken i två timmar eller så.
 
Sv: Somna själv - 100% lösning?

Jag har faktiskt flera bekanta som det också fungerat för så jag köper inte teorin att bara för att de är två skulle det gå lättare. Störningsmomentet är BETYDLIGT större med två barn än med ett (en som ligger och sjunger etc) Men visst kan det ha betydelse, det är svårt att avgöra (det är dock inget problem för någon av brudarna att somna själv före den andra).

Jag tror själv att anledningen till att sövningen gått så lätt varit att vi aldrig lagt barnen förrän de varit riktigt trötta och med ett stort antal lätta sövningar så ökar chansen att få fler.
När man inte har andra barn man måste anpassa tiderna till har man ett helt annat utgångsläge än om familjen måste gå på schema för att fungera.

Sedan tror jag också starkt att vänjer man barnen vid ett visst beteende (hålla i handen, ett helt gäng med sagor, sjuttielva vaggvisor) så får man acceptera att det är så de vill ha det och det kostar på att vänja dem ifrån dem. Därför läser vi sagor och sjunger på kvällen INNAN det är läggdags. I sängen pussar vi godnatt och sedan får man somna själv. Det händer ibland att någon av dem provar att komma upp igen men då får man bara säga att det är läggdags och bära dem till sängen igen eller att de går själva.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 965
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Hazel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 737
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp