Sommereksem??

Haffe

Trådstartare
Nu har min islandshäst varit i Norge i 7 dager. Han har gått med eksemtecke ute. (Varit ute ung 4 timmar (mellan kl 12-16) varje dag- vänjer sig til gräset) Har sprutit på MYCKET flugmedel (Absorbine) två gånger dagligen, samt hatt på Switch. MEN han kliar sig ganske snabbt efter at han har kommit in och fått av tecket. Men han verkar inte alls plagad ute i hagen eller stressad när han kommer in i boksen. När han kliar sig kliar han sig i en halv minut- minut, och senn er det slut. Både man och svans. Tror ni redan han har fått sommareksem? Det er 5 importhästar som kom med samma flyg som min och alla kliar lite. Kan det vara någon ide att tvätta? Jag tycker det er så konstigt om han redan har utvecklat eksem när han inte alls viser någon tecken annars...

Sv: Sommereksem??

Det behöver ju inte vara eksem. Fortsätt skydda hästen. Eksem utbryter generellt tredje sommarsäsongen (självklart kan tidigare och senare men i snitt). Tvätta och gör rent med t ex Lactacyd innan det är dags ha på mera Switch. Tvätta täcket i såpa.

Jasså? Interessant! Men da skal jeg vaske i morgen! Hmmm, det kommer nok til å bli kjempigt, stakkarn;). Men tvette tecket i såpe? Vicken typ såpe? Tusen takk!

Vanlig grönsåpa eller rapssåpa.

Det räcker tvätta hästens man och svans samt udner magen ev skapet.

Det finns lite att läsa om eksem på SVA

Det behöver ju inte vara eksem. Fortsätt skydda hästen. Eksem utbryter generellt tredje sommarsäsongen (självklart kan tidigare och senare men i snitt). Tvätta och gör rent med t ex Lactacyd innan det är dags ha på mera Switch. Tvätta täcket i såpa.

Jag tycker att det även fungerar bra att tvätta HÄSTEN med såpa (grönsåpa) - på min eksemhäst verkar det ha en något klådstillande effekt!

Jag tycker att det även fungerar bra att tvätta HÄSTEN med såpa (grönsåpa) - på min eksemhäst verkar det ha en något klådstillande effekt!

ja det går också bra. Fördlen med Lactacyd är att det inte blir massor med lödder att ha bort och bra ph-värde.

Jag tvättar varje dag med äppelcider/fodervinäger blandat med lj vatten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Kellie
·
S
Ridning hej! jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, jag har lite egna tankar och förslag på lösningar men vill även...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: soldansbarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix