Sommarvila?

V

Vicksan

Funderar på att ge min pållis lite sommarvila. Han har dock (pga olika sjukdomar) stått en del under våren men vi både klickertränar och arbetar enligt NH så han har ju fått tänka en hel del med huvudet men kroppen är inte i full kondition än. Han går ute dygnet runt i stor hage med flock. Tycker ni att jag ska låta honom få någon vecka till att bara vara häst (förutom att ta in och kolla över varje dag) och sedan börja sätta igång honom igen? Anledningen till att jag tvekar är för att han har ju inte gjort speciellt mycket nu i vår om man fokuserar på ridning/motion/träning och den biten. Men samtidigt har jag gjort något med honom varje dag - allt från långpromenader, klickerträning, lastträning till lek och bus, ja allt! Och det skulle han nog behöva vila ifrån.
Hur skulle ni gjort? Tacksam för tips!

Sv: Sommarvila?

Nja, för min egen del spelar det inte så stor roll vad jag väljer :)

Jag tror att de flesta hästar mår bra av motion över sommaren när de går i gräshage, så de inte blir tjocka.
Om han klarar hullet bra så är det nog mest upp till dig vad du känner, för hästen kan det vara vilket som.

Då tycker jag bättre om att de får vila på vintern, då är det ändå jobbigt för oss tvåbenta att vara ute i ösregn och drivis :p

Hur du ska göra är svårt att säga för det beror bl a på hästen och även vad du har för mål/mening med hästeriet.

Hade det varit min häst så hade jag passat på nu under sommarmånaderna att få upp den i kondition eftersom den tydligen inte har gjort så mycket tidigare i år. Det säger jag för att jag vill kunna rida och träna. Du kan ju ha andra målsättningar som påverkar i en annan riktning.

Tack för alla svar.
Har nu fått reda på att jag kommer resa bort en vecka i sommar så då blir det automatisk vila eftersom att det bara är jag som rider och tränar honom ;)

Jag hade nog ridit/tränat ett tag till och ungefär i augusti-september gett hästen ca 2 veckors vila och sen träna på.. och ge hästen en längre vila senare i vinter istället.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka