Sommarvila eller Vintervila?

C

CeciliaW

Kom att tänka på den här frågan efter att ha läst i tråden "Vad ska du göra med din häst i sommar?" där det hela diskuterades lite lätt.

Låter du din häst få fullständig vila från allt vad ridning och tömkörning/körning heter någon gång per år? Låter du hästen vila på sommaren eller vintern? Eller kanske höst eller vår?

Vore intressant att höra hur Bukefalisterna gör med sina hästar!

Sv: Sommarvila eller Vintervila?

Mina hästar har alltid fått 3 veckors vila varje vinter.
laddar om batterierna

många är negativa då de tycker att det är stor risk att hästen får skador då den stått och sätts igång...men på 3 veckor hinner en normal häst inte tappa så mycket muskler eller kondition att det ska vara ett problem om man gör rätt.
mina har alltid fått vila vinter eftersom de blir för tjocka om de vilar sommar ;P dessutom är det ju då det är tävlingsäsong.
+ att jag har en som haft fång och då är det bästa att hålla henne i form hela sommaren så är ju risken för återfall lite mindre.

Mina hästar gillar det här och efter vilan är det som att de helt plötsligt tycker allt är jättekul igen och ja, som att de laddat om batterierna helt enkelt. :)

Jag anser att total vila är mycket välgörande. Både häst och ryttare behöver vila från vardagen. Då jag har en lättfödd islänning lägger jag den på vintern för att kunna hålla honom i hull under sommaren.

Pensionären får ju vila mest hela tiden men ridhästen ger jag långvila vintertid. Det handlar mest om att inte tiden räcker till eftersom jag inte är ute i mörkret med mina hästar. Varken jag eller dom tycker om det och jag ser inte riktigt någon menning med det.. Och sommaren som är så härlig är ju helt underbar att ta vara på från en hästrygg :D

Tråkiga är ju att det tar så lång tid att sätta igång hästen sen igen efter vilan men det får helt enkelt gå :)

Mina får inte fullständig vila utan jag drar ner på träningen på vintern. Under december - februari är det "lågsäsong" och då blir det ca 3 ggr i veckan med någon ridning, tömkörning eller jobb på lina. Däremot är jag noga med att ge deras kropp chans till återhämtning med ett par dagar ledigt då och då.

ja på vintern brukar det bli nån vecka eller två helledigt, och en längre period med lugn ridning några dagar i veckan.

har aldrig förstått mig på folk som ställer av hästarna hela sommaren, är ju då det är skönt att vara ute och rida!

Det beror ju helt på vad man har för häst och vad du som ryttare har för behov. Behöver du ledigt några veckor kan du ju ge hästen ledigt ett par veckor...
Men jag har även hört att om man tex har lärt hästen något nytt och när den har lyckats med det får den vila i en veka och "tänka över" vad som har hänt. Och ibland kan den det utantill när den sätter igång igen, som om den hade kunnat det i flera år!!!!

Men det där med vila det beror ju helt på vad som händer och resten får tiden utvisa...:D:D

Jag har inte haft min häst så länge än...men ja tänkte att han skulle få vila ett tag i vinter.Några veckor typ. Sen gå på sin vanliga skogspromenader på sommaren.

Jag har med alla mina hästar genom åren dragit ner på motionen vintertid och ibland gett helvila några veckor beroende på väder och vind. Men åtminstone dragit ner till kortare skrittpromenader eller promenader för hand.

På sommaren är den årstiden jag kan nyttja hästarna fullt ut iom att jag inte har tillgång till ridhus/upplyst paddock.

Jag kan inte låta hästen vila, hon får problem med sina patella upphakningar- speciellt på vintern- om hon står för länge. Men jag brukar lugna ridningen när skolarbetet är som värst på vintern (mot jul) och sommaren (mot skolavslutning).

Jag ger mina vila under vintern. Brukar bli 4-6 veckors vila. Annars hålls de igån hela året. Funderar dock på att ge 1-2 veckors vila till gammeltanten i sommar, vi får se hur det blir...

Vintervila, från strax före lucia till efter nyår, då är det så mkt annat att göra. (men hästarna reds ändå fast bara lugna mysiga skogsturer, och bara några gånger i veckan). I samband med vilan har de även vaccinerats

Det beror på hur det passar herr konstapel knas (hästen)
ställer inte av honom på sommaren.förra sommaren blev det tyvärr så för då var han konvalisent ända in i september.I år är planen att han ska hålla igång hella sommaren.

jag ställer hellre av på vintern några veckor. då det är som kallast. ofta blir det kring nyår.Så har jag gjort med de flesta hästar jag haft och det har funkat bra.Jag har aldrig haft hästar som stått på sommaren.Precis som centaur skrev .sommaren är ju den årstid det är skönast att rida.Och för mig som har trasig rygg är det lättare för mig att komma till riktig ridning på sommaren eftersom värmen gör mig gott.och därför blir det ett självklart val för mig att ge vintervila i stället.
sen är jag nojig över fång så jag vågar inte låta hästen stå på sommaren.

Nej, inte så länge hästen är under uppträning.
Om hon kommer i tävlingskondition och startar regelbundet senare kommer hon få åtminstone ett par veckors total vila vintertid. Om hon skulle ställas av helt under sommaren skulle jag tvingas ha henne i en grushage med tanke på vikten/konditionen, och det är inget alternativ.

min ponny får 1 veckas skritt vila på vintern och 2-3 veckors vila på sommaren när det är tävlingsuppehåll. Han blir alldeles för pigg på vintern för att kunna vila därför får han vila på sommaren istället.

Sommaren är ju den absolut bästa årstiden att ha häst! Ingen stress ifrån jobbet för att hinna ut och rida innan det blir mörkt...
Ska hålla igång pållen hela sommaren då vi ev satsar på första tävlingen till hösten:D
Vila lägger jag in till vintern.
Skulle han få vila nu skulle han bli fet som en elefant:angel:

Jag lägger vilan på vintern, nu har ju min häst gått och stukat sig så det har blivit ofrivillig sommarvila:crazy:

Nu när min häst är så ung (6 år blev inriden i sommras) så vill jag låta henne få chans att tänka över vad hon lärt sig, jag låter henne gå ett par dagar ibland när jag märker att det är mycket i hennes huvud;) men någon regelrätt vila i flera veckor vill jag inte ge, oftast är det så isigt här på vintern att vi bara kan skritta och är det riktigt isisgt så vågar jag inte åka iväg heller och då blir det lite halvvila med bara skritt vintertid.

jag har aldrig förstått det där med sommarvila. på vintern är det ju rent tjatigt att rida i ständigt mörker och kyla... nu har ju jag iofs inte häst :angel: men då jag hade det så var det vintervila som gällde.

i den här tråden verkar ju alla mer eller minde anse att vintervila är det bästa, men ute i stallet tycker jag att de flesta pratar om sommarvila...

Helt klart vintervila.. det är ju på vår, sommaren och hösten man kan rida som bäst=)

Vinter jag hatar vinter massa kallt man fryser hårt i backen och MÖRKT:crazy:
Då kan hästen likabra få stå eller halvstå man skrittar nästan bara ju

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka