Sommartäcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 376
Sv: Sommartäcke?

:confused: Fattar ingenting!! Här säger du att din häst är för pigg av solen vilket ingen här fattar o du vill lägga på täcke för att hästen ska bli smal... som nån sa ångkoka hästen?!

Sen kikade jag runt lite på vad du skrivit o så skrev du såhär i en annan tråd o med tanke på när du skrev detta... hur vill du ha det? Är hästen för pigg eller för slö?!:confused:

Vad ska jag ge för kraftfoder till min C-ponny? Skulle vilja ha henne piggare. Hon har haft fång en gång för tre år sen. Går väldigt lätt upp i vikt.

Troll??!! :rofl:

Fast jag känner mig iof piggare när det är soligt.. kanske skulle jag ta med mig en sovsäck när jag går ut.. hmm....;)

Hellre ställa en dum fråga än inte fråga alls och förbli dum.

Jag håller helt med dig. Sedan finns det ett ordspråk att det finns inte dumma frågor bara dumma svar. Jag tror att många är trötta på de som skriver frågor bara för att tramsa. Därav min reaktion och antagligen andras.

Jag har ställt massor med dumma frågor här men tack och lov fått bra svar.

Feta blir de av sockret i gräset. Ponnyer har lättare för det än stora hästar. Vissa ponnyer har mkt lätt för att bli tjocka. Jag har en sådan häst själv. Hon går på ett magert bete och jag rider henne så mkt jag hinner. Det finns nog inte annat sätt än motion och begränsing av betet. Antingen får man byta till ett magrare bete, begränsa betestiden eller också sätta på hästen en betesbegränsare.

Jag hoppas att du får rätt på det för tjocka ponnyer på bete ska man akta sig för. Fångrisken blir ganska stor!

Senast ändrad:

Kan det vara så att du tycker att din ponny ser lite tjockare ut riktigt varma dagar?

Är det varmt är hästarna lite loj och slappnar av mer och då kan buken se lite större ut eftersom dom sas låter allt hänga ner :)

Endel hästar kan fakliskt även "svullna" lite i värmen så som vissa manniskor gör, dock ej då pga att dom blivit tjocka av solen.

Tack för de två sista svaren. Bli så ledsen över att hånas för en fråga i all väl mening för att min ponny ska må så bra som möjligt. Har märkt stor skillnad på henne soliga dagar både på magen och att nacken blir spänd. Nämde det för en som är jätte duktig på hästar som sa att hästar kan omvandla solens strålar till energi. Fick rådet att begränsa solstrålarna.
Eftersom jag är helt förtvivlad och desperat över hennes viktuppgång så gör jag allt för att hjälpa henne. Jag har haft henne sen hon var ett nu är hon fjorton. Hon har aldrig haft fång i min vård. Den första och enda gången som hon fått fång var när jag hade henne utlånad ett par månader. Jag kollar henne noga varje dag, motionerar henne regelbundet,hon går ej på bete.
Det är jobbigt som hästägare när man gör allt för att ens häst ska må bra men ändå ser hon ofta ut som en tunna. Sista veckan har jag ändå fått bralön för mödan, flera stycken har sagt till mig att hon ser helt normalhullad ut och tycker att jag har gjort ett bra jobb.

Eftersom jag anser att man aldrig blir fullärd inom hästsporten så drar jag mig aldrig för och fråga andra om tips och råd. Men efter att ha blivit hånad här så vet jag att man kan inte fråga alla hästmänniskor om råd. Tycker det är bättre att höra sig för innan man börjar mixtra själv med hästen. För i slutändan så är det hästen som får betala om jag gör fel.

Du får verkligen förlåta mig! Jag ställde en fråga som var ngt otrevlig, och det har att göra med att jag ser så mycket här på forumet som inte bottnar i samma ödmjukhet som du verkar ha inför din häst och din egen kunskap, utan folk som bara tycker de redan har bra koll och tar beslut som är helt uppåt väggarna. särskilt gällande övertäckning av hästar, som står och lider i värmen medans ägarna tycker de gjort en välgärning ifall att hästen skulle vara kall.

har du provat betesreducerare? solens strålar påverkar INTE fettma.

lycka till och ber om ursäkt igen att min kommentar var otrevlig.

Du får verkligen förlåta mig! Jag ställde en fråga som var ngt otrevlig, och det har att göra med att jag ser så mycket här på forumet som inte bottnar i samma ödmjukhet som du verkar ha inför din häst och din egen kunskap, utan folk som bara tycker de redan har bra koll och tar beslut som är helt uppåt väggarna. särskilt gällande övertäckning av hästar, som står och lider i värmen medans ägarna tycker de gjort en välgärning ifall att hästen skulle vara kall.

har du provat betesreducerare? solens strålar påverkar INTE fettma.

lycka till och ber om ursäkt igen att min kommentar var otrevlig.

Tar emot din ursäkt.

Eftersom hon går hemma i en hage där det knappt finns gräs så är det inte ofta hon behöver betesmask. Men så fort det har regnat och värmen kommer så åker den på.

Jag är också allergisk mot hästägare som grillar sina hästar med täcken. Själv har jag nästan aldrig täcken på mina hästar och dom går ute året om på lösdrift.

tror det var många som inte förstod din fråga, jag förstod själv inte vad du menade, men vad jag vet så blir de inte feta av D-vitamin. Kan den inte ha proteinbrist då ?? om den inte går på bete, vet ju inte hur mkt mat den får men börjar inte näringen försvinna från gräset nu iaf.??

Är det samma häst som du frågar om i fångtråden? I så fall kan du prova att skriva frågan där (fast kanske förklara den på ett annat sätt). Jag tänker på att det kan hänga ihop med det du frågar om där. Men jag kan inte svara på det, jag vet inte alls.

Hästen kan naturligtvis inte använda solljus för att bilda vare sig fett eller muskler. Det är en så fundamental missuppfattning att jag verkligen förstår de som uppfattat detta som en trolltråd.

Det du beskriver, fet häst med nacke, är dock allvarligt. Din häst, som ju redan haft fång, löper stor risk att drabbas av fång igen. Den får alltså mer energi än vad den gör av med. Betets/gräsets längd har inget med näringsinnehållet att göra. Du bör antingen byta bete, kanske till ett förväxt med lägre energiinnehåll, eller helt enkelt stalla in hästen nattetid för att halvera timmarna med mat. Ett annat alternativ är att ha munkorgen på hela tiden. Ger du din häst något foder nu? Hur är fodertillgången på vintern?

Personen som du anser vara jätteduktig på hästar är antingen komplett okunnig eller riktigt elak som lurar dig så.

Lycka till med hästen, jag vet att det är skitsvårt att hålla en lättfödd i lagom hull. Kämpa på!

Om det är när du rider så finns det flugtäcken som passar för det med.

kl Jag skulle behöva ett sådant täcke har hittills bara sett flugtäcken för körning. Mitt fullblod blir alldeles hysterisk av flugorna vid ridning. Skulle du vilja pm var du har sett flugtäcken för ridning?

:bow:

Men du vet det, inga frågor är dumma frågor. Du har ju som sagt blvit en erfarenhet rikare genom att fråga, även om svaren ibland inte är så trevliga.
Finns säkert andra sidor du kan googla på om ämnet också, Buke är ju inte sista anhalten för att få info :)

Tack för att det även finns trevliga människor på Buke.
Den hage min ponny går i är tunt skogsbete som hon går i året om. Hon har aldrig fått fång i den hagen. Känns lite fel och ta in henne med för då står hon ju helt stilla i flera timmar. Blir en ond cirkel, ju mer stillaståeende desto tjockare blir hon.
För tillfället så rider jag henne 1- 1,5 timmar/6 dagar i veckan. Hon får lite lusern,äppelcidervinäger plus lite fjolårshö.
Med den kosten så håller hon sig fin. Kan det vara att hon svullnar av de starka solstrålarna eftersom jag märker stor skillnad de riktigt soliga dagarna?

Lusern är ett av de foder som ger bäst hull. Kanske ta bort det och ge halm/lågenergi rikt hö istället? :confused:

T
Med den kosten så håller hon sig fin. Kan det vara att hon svullnar av de starka solstrålarna eftersom jag märker stor skillnad de riktigt soliga dagarna?

Det första jag tänker på är att gräset innehåller mer socker när det är soligt och att det är därför hon svullnar i solen. Hon får i sig mer socker helt enkelt. Det är nog inte bra för henne. Även om det inte finns så mkt gräs så räcker det kanske. Jag hade haft henne inne på eftermiddagarna och sett om det blev bättre.

Jag vet att du har frågat om Cushings i en annan tråd. Jag vet inte om det är så att de kan bli svullna direkt av solen om de har det knäpp tanke kanske men jinte vet jag (har för mig att du inte tror att hon har det men ändå). Det var det jag menade med ett annat svar jag skrev här.

Min islänning (som också är väldigt lättfödd) gick ner i vikt och blev jättefin när jag ökade på högivan (hade ett näringsmässigt dåligt hö). Hon står inne på nätterna och går i en nerbetad hage på dagarna. Kanske hon helt enkelt behöver mera mat? Så lär det ju vara för människor också, att man måste äta mycket och ofta men rätt för att gå ner i vikt.

Faktiskt så har hon gått ner i vikt sen jag började ge henne lusern. Med tanke på att hon motioneras varje dag så behöver hon lite energi. Man vill ju inte att hon ska få näringsbrist. Även överviktiga hästar kan få näringsbrist.

Intressant teori med högre halter socker i gräset soliga dagar. Har hon cushing så är det ju inte konstigt att hon reagerar på gräset.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka