Sommarspruckna hovar.

Cillen89

Trådstartare
Sommaren börjar närma sig och med den kommer "sommarspruckna" hovar för min hästs del. Inga allvarliga sprickor, utan det spricker lite från skon upp till själva sömmen, och dem försvinner alltid vid skoning framåt hösten. Men det går inte förneka att jag är lite nervös över att hästen ska tappa någon sko p.g.a sprickorna, det brukar gå att "ricka" lite på skorna efter bara 4 veckor, men än så länge har han inte tappat någon sko till följd utav sprickorna.
Nu till frågan, ni som har också har hästar som spricker lite i hovarna på sommaren, smörjer ni hovarna med något eller ger något "hovtollskott" för att förhindra sprickorna? Vad tycker ni funkar bäst?

Sv: Sommarspruckna hovar.

Jag och min hovslagare tycker det funkar bra att smörja med någon vegetabilisk olja (raps-, oliv, majs-). Jag smörjer varje dag, hela hoven, och när det är riktigt torrt så får hovarna stå i vattenbad först och smörjs sen in efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245
Hästvård Och samtidigt motioneras? Vad anser ni? Jag vet att man kan ha easyboot vid ridning. Hovar i stil med spricker vid sömmen och det går...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 794
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka