sommarsår!!

P

ponnyhallon

hej.
Min ponny har fått skavsår . Det är rätt stort,och flugorna är i det och gör det ännu värre,hon har ett stort på högersida och två små på vänster. Nu har hon också fått tre st sår på höger framben, det ena är som ett jack. Och benet är svullet.
Jag rengör med jodopax, och smörjer på intolyon och skillingarydssalva.

Hon har haft på sig en flughuva,men jag tror inte det är den som har skavt.
hjälp mig!:cry:

Sv: sommarsår!!

När du tvättar öppna sår så ska man inte anväda jodopax, utan koksaltlösning (Natriumclorid, finns att köpa på apoteket)
Min häst har precis haft ett sår som gjorde att han blev svullen och halt. Jag tvättade ca 2 gånger om dagen med koksaltlösning, när såret läkt ihop lite tvättade jag med jodopax istället.
Hade även på någon slags pencilin salva som blir som en kaka i såret som gör att flugor inte kommer åt, men det får man på recept av vet. Men har man inte det så kan man smörja med ex. hästsalva runt om såret.
När såret läkt ihop lite mer så fortsatte jag med jodopax och helosan.
Ser man att sårskorpan är full av smuts och benet fortfarande svullet så kan man "skrubba" bort sårskorpan med jodopax och sen göra rent med koksaltlösning igen.
Det är viktigt att smuts inte "läker in" i såret!

Nu är såret nästan helt läkt, och har börjat rida honom igen. Men jag fortsätter att tvätta med jodopax och ha på helsoan varje dag och sen brukar jag ha på jodopaxgel efter ridning. Det blir ju som en liten "hinna" som kan skydda lite emot flugor.

När han var som allra mest svullen så tvättade jag först och se lindade jag hans ben. Han fick gå lindad med vanliga fleecelindor i ca 24timmar och sen hade svullnaden gått ner markant!

oj,glömde att skriva att hon hade fått dom första såren i ansiktet. Tack för hjälpen ska testa dina tips:)

Finns en suverän salva - Socatyl. Den lägger som ett lock över såren och hindrar flugorna från att kommat åt samtidigt som den förhindrar infektion. Är receptbelagd - helt oumbärlig för mig på sommaren!

min pålle fick ett litet litet skav av flughuvan så jag tog av den å smörjde de.. dagen efter va de ett 1 cm djupt hål in i huvet på han som flugorna ätit upp där skavet va =( så vi tog in han å tvättade rent med koksalt å sen satte sån salva du sa socasyl eller va dne heter sne köpte vi sånna stora vita plåster å satte över.. nu e de super fint.. de har tagit 2 veckor åläka ordentligt.. men salvan va super

de va samma sak som min ponny hade ...tack för hjälpen misen och ingridl :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 679
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 330
Senast: mackan
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 624
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit