Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Ja, fast man ska ju ge det ett par (plågsamma) veckor innan man ger upp ifall det inte fungerar. Min barnmorska var inne på att man ska försöka i ett par-tre månader innan man ger tappt, men så länge tänker jag nog inte försöka om det verkligen inte fungerar.

Inte jag heller. Det var inte okej att sitta och amma 14 h om dygnet med första barnet och det är helt omöjligt när man har två... Det skulle kunna fungera så länge pappa är hemma. Men sen finns det ju ingen möjlighet. för mig är det inte acceptabelt att utsätta mig för det igen heller.

Iom med att problemen jag har (eksem och magsmärtor) inte kommer direkt från gravidmagen, så kommer det förmodligen ta ett tag tills de är borta, även om jag inte har en bebis i magen längre. Magsmärtorna vet de ju inte alls vad det är (det är alltså inte förvärkar eller liknande, utan något annat. Kanske en inflammation i livmoderväggen.), så det är inte ens sagt att det kommer bli bättre efter förlossningen. Även om man hoppas på det såklart.

Men lite andra bonusgrejer som gör att tillvaron piggas upp får jag ju hoppas på att du också får. För mig personligen:
Vadkramperna försvann direkt, domningarna i handlederna försvann direkt, inte svårt att andas, inte svårt att ligga på rygg eller byta sida i sängen, lättare att ta på strumpor, JAG KAN BÖJA MIG NED, jag behöver inte kissa stup i kvarten och jag läcker inte så satans mycket något mer :bump:

Ja jag tycker att de förändringarna är härliga i alla fall :D

Nyss hemkommen från BM. Allt fortsatt bra, är apdålig på att komma ihåg siffror men ska göra ett försök. SF-måttet var iallafall 34 cm och han följer därmed sin kurva fint, sockret högsta hittills på just över 7 men då hade jag just ätit frukost så det var inte så konstigt.

Förklaringen till mitt pyttelilla SF-mått kanske hade förklaringen i att hon föddes knappt två dagar efteråt i illfart :angel: Jag hade ju huvudet mellan benen *host host* :D

(Jag måttades snarare -1 cm än att magen hade samma mått som två veckor innan. Hon svettades den BM som mätte magen när hon inte riktigt fick till det och sa att det kan ju bli så olika om olika mäter :D Det var en vikarie nämligen :) )

Haha! Tänk vad lite krystande kan göra.....
Jag har fortfarande ont i revbensfästena så vänder mig i sängen gör jag inte självmant. Men vattnet har jag pinkat ut nu på 10 dgr o jag känner mig som en ny människa :)

Haha, studenten som mätte mig för 3 träffar sedan mätte nog 3 ggr och erbjöd sig att hämta handledaren för en fjärde mätning (min BM var ju bortrest då), så då var det snarare jag som lugnade med att det ju kunde bli olika när olika personer mätte :angel: det var den enda gången han hamnat lite nedanför linjen nämligen.

Men alltså, ska de fortsätta pressa sig neråt när de redan är väl på plats? :crazy: Jag måste gå saktare nu för tiden för pinnar jag på i vanlig takt hugg-ilar det sådär oskönt neråt, mycket frustrerande. :mad: Att de pressar på när de vill ut är jag ju med på ;) men hur mycket längre ner vill han komma?!

Tänkte jag skulle hoppa på den här tråden nu eftersom jag också ska bli sommarmamma 2010. Har bf 14/7 och det blir mitt tredje barn. Har Emma 6 och Erik 2 sen tidigare.
Jag var hos BM igår och hon konstaterade att "Kicken" låg på tvären :( Mina tidigare barn har varit fixerade vid den här tiden, men icke denna! Kan ju iaf förklara varför det bara sparkar på höger sida :angel: Något som oroat mig lite. Fick tid för återbesök nästa v och hon hoppades att bebisen skulle ha kommit på bätrre tankar och vänt sig då. Hoppas jag med - särskilt om den tänker komma till världen någon annanstans än på BB som Erik gjorde :eek:
Har haft förvärkar hela dagen. Inget skönt alls och jag blir så nervös av dem!! Är liksom på väg att ringa förlossningen hela tiden, ifall att... Vill inte föda hemma!!

Nä jag blev inte ett dugg orolig för jag kände ju liksom huvudet...

Mitt första barn ramlade absolut inte så långt ned, hans huvud kländes inte alls. Jag hade läst att man kunde känna huvudet på vissa och därför har jag känt efter :D

Mmm... Blir det ett tredje barn här hemma så tänker jag inte vänta en minut... Denna gång gjorde ju öppningsvärkarna inte ens ont. Lite "mensvärk" bara... Första gången gjorde ju de värkarna ont som satan så jag trodde att det var helt safe.

Jag hade öht inga öppningsvärkar alls med Erik. Var på jobbet och höll på att hjälpa en kund prova en klänning när jag plötsligt kände att jag "kissade på mig" lite när jag reste mig efter att ha nålat upp en fåll till henne. Hade haft lite problem med urinläckage de sista v, så jag knallade in på personaltoaletten för att byta trosskydd. Då kom en svag värk, och efter ca 3 min en till, sen kände jag att "shit jag måste krysta!" Så jag öppnade dörren och ropade att "Ring ambulans någon. Jag föder!!" Sen fick jag lite panik och tänkte mest på att inte stöna så högt att det hördes ut i butiken, så jag stod framåtlutad över vasken och bet ihop. Tror jag fick två värkar till som egentligen inte kändes annat än att hela magen drog ihop sig och jag inte kunde låta bli att trycka på. På tredje värken orkade jag inte stå upp längre utan sjönk ner så jag halvsatt mot väggen. Min chef kom in och jag minns att hon sa "Herregud jänta, du föder ju på riktigt!" Som om jag skulle skämta om något sådant??
Sen minns jag att jag skrek att huvudet kommer och så krystade jag en enda gång till och så var Erik född! När ambulansen kom tio min senare var han torr och insvept i handdukar och låg vid mitt bröst. Jag satt fortfarande på golvet och skakade i hela kroppen så att jag inte kunde prata. :banana:

Jo tack... Riktigt så snabbt gick det ju inte för oss. Men... Jag känner igen förloppet. Förutom att vi hann in :D Jag hade grym kontroll över krystvärkarna, så de var antagligen inte så superstarka. För sen fick jag en krystvärk som jag helt tappade kontrollen över och då smet hon ut :) Hade jag fått sådan styrka direkt så hade hon kommit i hallen.

Så jag önskar dig all lycka till denna gång!!

(Nu började jag nästan lipa när jag läste din berättelse också...)

Tack! behöver lite pepp känner jag, för tankarna har börjat snurra de senaste dagarna. Har nog inte bearbetat upplevelsen riktigt känner jag nu. Är rädd att det ska bli likadant den här gången och särskilt när jag är ensam börjar jag fundera. Just nu är Tobbe och ungarna hos farmor och då blir jag lite nojjig. Fast sen tänker jag tvärtom, att nästa förlossning kanske blir 36 timmar lång med obeskrivliga värkar :mad: Och så oroar jag mig för det istället...
Men imorgon jobbar jag, så då är det lugnt!

Oj vilken förlossning. Tur att allt gick bra ändå.
Du har BF om ca 6 veckor, har de andra barnen kommit tidigare än bf?

Läskigt att föda på toaletten!

Jag känner att jag måste ge FK lite cred, efter att de bara har krånglat ringde en ängel upp som verkade kunna sitt jobb och kunde bekräfta min inkomst även från firman. Så skönt, dessutom gick det rätt fort, tog ca en månad.

Jag skickade in moderskapsintyg för 2 veckor sedan, borde jag inte fått svar? Trodde man skulle få ett brev med info och inlogg till personlig sida på deras hemsida osv...

Eller överdriver jag om jag väntar mig svar efter "bara" två veckor? :angel:

För att logga in på Dina sidor på försäkringskassan så behövs bara Bankid så du ska kunna logga in där redan nu. Å då kan du se om ditt moderskapsintyg har kommit in, som det borde ha gjort!
Sen kommer du få hem lite info papper och papper du ska fylla i för anmälan om föräldrapenning som din arbetsgivare ska fylla i. Du kommer inte få några inloggningsuppgifter av dom.

Säger du det? Tack för info. Jag kan alltså inte luta mig tillbaka och tro att det kommer av sig själv :p

*kl*
va tyst det är från en del idag... Någon som är på g???
Zazzarazz? Mabuse? Ni brkar ju titta in här om kvällarna....

Nä, här hos mig händer det inte så mycket... Mer än att jag har grymt svårt å sova... Hon vill inte riktigt ligga still där inne. Plus att jag ligger och känner efter om jag inte har lite värkar ändå, haha!

Nu har jag varit och fått natt-skenor utprovade till handlederna pga domningar. Men rekommendationen var att genast köpa mjukare varianter som jag kan ha även på dagarna eftersom att jag även har problem då. Blir härligt med varma tajta skenor nu i värmen, men jag gör vad som helst för att få sova lite. Fick även info om att om det inte släpper rätt omgående med skenor så kan det vli operation innan BF, för att unvika att jag får bestående nervskador.:grin:
Var på profylaxkurs i går. Tyckte det var bra men blev lite komiskt när man skulle nypa varandra och jag såg Mia S. och Felix Herngren i Solsidan framför mig. :angel:

Haha! Jag tänkte på det innan vår profylax, men vi fick faktiskt inte göra nypvarianten, vi fick sträcka ut armarna i 2 min istället. Har svårt att tro att det är samma sorts smärta... ;)

Idag har jag varit på extrakoll hos BM. Mitt blodtryck har ju gått upp och jag är svullen och har spår av äggvita i urinen, så hon är lite rädd att jag håller på att utveckla havandeskapsförgiftning. Så jag måste hänga där 2 dagar i veckan nu... Hon kollade hjärtljud också, vilket var lite läskigt, för hon hittade det först inte... Det var faktiskt riktigt obehagligt... Men till slut hittade hon och då tickade det på som vanligt :)

Hon vill dock att jag ska ha koll på hur jag mår, så jag inte får flimmer för ögonen, ont i mellangärdet eller ont i huvudet. Så fort hon sa det fick jag ju alla dom tre grejerna ;) Snacka hypokondri ;) Hoppas hoppas att det sätter igång snart, för jag kommer bli helt nojjig om jag ska gå två veckor över tiden...

Papprena som arbetsgivaren ska fylla i brukar komma automatiskt hem, men det ska nog även funka att ta hem den blanketten på deras hemsida och be arbetsgivaren fylla i. Loggar in gör du som aneka skrev genom e-leg. Dessutom så har de ganska lång handläggningstid, så 2 veckor är ingenting... Efter en månad kan man börja höra efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka