Sv: Sommarmammor 2010
Jag med. Kanske ska planera att ta med en ostbricka till BB. Ost är det jag längtat mest efter.
Jag med. Kanske ska planera att ta med en ostbricka till BB. Ost är det jag längtat mest efter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag måste få spy ut lite galla!!! Jag blir såååå trött!!! Har sedan ett halvår tillbaka försökt hitta en bra lösning för min häst nu i slutet av min graviditet och början på föräldratiden. Det har gått lite upp och ner. Ni som varit med hela tiden har ju fått höra det mesta här inne på Buke. Nu är iaf allt fixat tills han ska gå på bete. Skönt!
Men, idag när jag kom till stallet så hade den ringorm som funnits i vårt stall i ca 1 månad spritt sig till minst 1 häst till, vilket betyder att den som hade det från början visst smittar, trots att den hela tiden varit under behandling. Detta betyder att OM min häst får skiten kommer han inte få åka på betet han ska på till midsommar, vilket betyder att jag kommer vara tvungen att ta stallpass flera gånger i veckan hela sommaren, något som jag absolut INTE har räknat med!!! Detta betyder också att min häst isf inte kommer få gå å vila i en gräshage, utan vara ute fyra timmar om dagen i en hage utan skugga eller gräs... Jag vet inte vad jag gör om han blir smittad! Vill verkligen inte att han ska behöva vila hela sommaren under de förutsättningarna... Och min plånbok vill det definitivt inte... Suck suck suck! Jag börjar bli riktigt trött på ALLT oförutsätt som händer med min häst... Det börjar bli lite för mycket nu...
Men men, bara att hålla alla tummar och tår att han inte blir smittad, eller rättare sagt, att han får symptomen. *hoppashoppashoppas*
Låter enkelt, men det är det nog inte... Stallpassen blir fler än vanligt (normalt är in-utsläpp en helgdag var 7e vecka...), nu blir det halvdagar när man har pass med mockning, fodring och sopning... Plus kvällsfodringar i veckorna... Plus de 3500 det kostar mer att stå kvar än åka därifrån... Plus, som jag sa, bara fyra timmar i gräslös hage per dag
Och nej, inte måla fan på väggen. Men min häst står granne med de två hästarna som nu är insjuknade och visar symptom... Så det känns snarare som att jag kommer ha tur om han inte blir smittad de här tre veckorna som är kvar...
Ja, i värsta fall får jag lösa det så. Men det är verkligen inte optimalt iom att han ska vila helt... Planen är ju att han ska vara ute i stora gräshagar på dagarna och inne på nätterna, just för att de har så lite utetid och inga gräshagar där han bor... Och nej, vi får inte använda de gräshagar som finns tillgängliga, de ska vila så ridskolehästarna kan använda dem när de kommer hem... Också en anledning att inte vara kvar över sommaren...
Han har inte mycket direktkontakt med dessa hästar, mer än att han står brevid den första som är sjuk men utan galler emellan. Dock står han ju där flocken springer in och har setts hälsa på sjuk häst nr.2 vid ett flertal tillfällen när detta hänt... Så jo, direktkontakt har han haft. Så vi fortsätter hålla tummarna och tvättar honom förebyggande, så han kan få åka på semester