Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Nej, va jobbigt. Håller verkligen tummen för att han inte blir smittad, och kan få åka på bete. Om han nu skulle bli kvar i stallet finns det ingen som kan vara lite snäll och hjälpa dig med stallpassen ett tag, så kanske du kan ta flera i höst ? Kan kanske var extra svårt över sommaren i och för sig, många bortresta. Förstår verkligen hur jobbigt du tycker att det är.

KL

Jag måste få spy ut lite galla!!! Jag blir såååå trött!!! Har sedan ett halvår tillbaka försökt hitta en bra lösning för min häst nu i slutet av min graviditet och början på föräldratiden. Det har gått lite upp och ner. Ni som varit med hela tiden har ju fått höra det mesta här inne på Buke. Nu är iaf allt fixat tills han ska gå på bete. Skönt!

Men, idag när jag kom till stallet så hade den ringorm som funnits i vårt stall i ca 1 månad spritt sig till minst 1 häst till, vilket betyder att den som hade det från början visst smittar, trots att den hela tiden varit under behandling. Detta betyder att OM min häst får skiten kommer han inte få åka på betet han ska på till midsommar, vilket betyder att jag kommer vara tvungen att ta stallpass flera gånger i veckan hela sommaren, något som jag absolut INTE har räknat med!!! Detta betyder också att min häst isf inte kommer få gå å vila i en gräshage, utan vara ute fyra timmar om dagen i en hage utan skugga eller gräs... Jag vet inte vad jag gör om han blir smittad! Vill verkligen inte att han ska behöva vila hela sommaren under de förutsättningarna... Och min plånbok vill det definitivt inte... Suck suck suck! Jag börjar bli riktigt trött på ALLT oförutsätt som händer med min häst... Det börjar bli lite för mycket nu...

Men men, bara att hålla alla tummar och tår att han inte blir smittad, eller rättare sagt, att han får symptomen. *hoppashoppashoppas*

Men stallpassen kan du ju helt säkert få hjälp med (mot betalning möjligen, men det löser ju problemet i alla fall) av någon av stalltjejerna som jobbar extra i stallet, din medryttare t ex?

Sen finns det ju ett antal hästar i stallet, och av alla hästar så är det ju inte givet att just din häst skulle stå näst på tur - två av kanske trettio hästar är ju inte så mycket. Det finns nog andra hästar som löper större risk i så fall, sådana som har mer kontakt med den smittade hästen.

Visst är det otur att det skulle komma ringorm i stallet, men måla inte fan på väggen i onödan! :)

Näää- du har verkligen otur med hästen.... Tur att du saknar ridningen och honom så mycket med all skit du får ta.... Samtidigt så är det ändå skönt att det "bara" handlar om ganska banala saker ändå :) Det hade varit värre med tarmvred än ringorm....
Samtidigt är det så fruktansvärt jobbigt att inte kunna lita på sin plan.... :(

Min lillhingst gick ju ut på bete när jag låg på bb. Han slängde sig ur transporten o fastnade i baklämmen för att den satt för högt upp... Hade det hänt om jag varit där???
Drog upp ett stort sår på halva skenbenet på baklampan... Ryggen ömmade bra efter men verkar vara ok nu... Så nä- det är inte kul att inte vara delaktig i ett betessläpp- samtidigt hade inte min fått ngn kompis om han kommit senare.... Minst i gänget dessutom...

Låter enkelt, men det är det nog inte... Stallpassen blir fler än vanligt (normalt är in-utsläpp en helgdag var 7e vecka...), nu blir det halvdagar när man har pass med mockning, fodring och sopning... Plus kvällsfodringar i veckorna... Plus de 3500 det kostar mer att stå kvar än åka därifrån... Plus, som jag sa, bara fyra timmar i gräslös hage per dag :(

Och nej, inte måla fan på väggen. Men min häst står granne med de två hästarna som nu är insjuknade och visar symptom... Så det känns snarare som att jag kommer ha tur om han inte blir smittad de här tre veckorna som är kvar...

Men men, vad ska jag göra, försöka se positivt och hitta lösning OM han skulle få symptom...

Jag har verkligen haft otur med honom men är verkligen glad att det bara är "banala" saker. Och hoppas att turen vänder snart :)

Hur mår lillhingsten nu då? Han kan ändå gå på betet?

Jodå- de släppte honom ändå och så sa jag att om det ser sämre ut får de ta ut veterinär såklart. Jag har faktiskt inte sett honom själv ännu- man måste gå igenom ett par hagar för att komma dit och jag vill inte det ännu. Vill verkligen kunna röra mig obehindrat och veta att allt är ok med den lilla först.
NATURLIGTVIS har andra koll på honom.
Han är iaf ohalt och ingen infektion i såret. sköööönt.

Låter enkelt, men det är det nog inte... Stallpassen blir fler än vanligt (normalt är in-utsläpp en helgdag var 7e vecka...), nu blir det halvdagar när man har pass med mockning, fodring och sopning... Plus kvällsfodringar i veckorna... Plus de 3500 det kostar mer att stå kvar än åka därifrån... Plus, som jag sa, bara fyra timmar i gräslös hage per dag :(

Som sagt, du kan säkert betala någon av stalltjejerna för att ta dina pass. Det rör sig ju bara om fodring, mockning etc för det fåtal hästar som är kvar över sommaren, så det är ju ingen match för den som är van att ta hand om stallet när det är fullt. Och finns det inte gräshagar också även om de inte är tillgängliga i vanliga fall? Då kan du ju säkert få tillgång till dem över sommaren när alla andra är på bete.

Och nej, inte måla fan på väggen. Men min häst står granne med de två hästarna som nu är insjuknade och visar symptom... Så det känns snarare som att jag kommer ha tur om han inte blir smittad de här tre veckorna som är kvar...

Men han har väl ingen kontakt med dem? Alltså, det är väl en hel vägg utan galler emellan? Ringom smittar vid direktkontakt, vad jag vet. Men om du är väldigt orolig kan du säkert be stallchefen om att få byta box tillfälligt, förklara hur fruktansvärt du tycker att detta är för din del, så förstår de säkert. Dessutom, är det hästarna på var sida om din häst som är smittade? I så fall håller jag med om att det är stor risk, men är det den usprungliga hästen och hästen bredvid den som är smittade, så har ju smittohäst nr 2 ingen möjlighet till direktkontakt med din häst. Smittohäst nr 1 står ju emellan i så fall.

Ja, i värsta fall får jag lösa det så. Men det är verkligen inte optimalt iom att han ska vila helt... Planen är ju att han ska vara ute i stora gräshagar på dagarna och inne på nätterna, just för att de har så lite utetid och inga gräshagar där han bor... Och nej, vi får inte använda de gräshagar som finns tillgängliga, de ska vila så ridskolehästarna kan använda dem när de kommer hem... Också en anledning att inte vara kvar över sommaren...

Han har inte mycket direktkontakt med dessa hästar, mer än att han står brevid den första som är sjuk men utan galler emellan. Dock står han ju där flocken springer in och har setts hälsa på sjuk häst nr.2 vid ett flertal tillfällen när detta hänt... Så jo, direktkontakt har han haft. Så vi fortsätter hålla tummarna och tvättar honom förebyggande, så han kan få åka på semester :)

Åh, perfekt! Jag längtar :D

Har avstått osten under graviditeten trots den pyttelilla risken, tänkte att "kärleken växer med avståndet" ;) Lite rökt mat har slunkit ner om jag vetat att den är garanterat färsk. Inte för att jag nu kommer börja goffa i mig mat som passerat bästföre, men ändå skönt att veta att eventuella bakterier inte åker gräddfil raka vägen till ungen :D

zazzarazz: vad drygt att du inte kunde få slappna av sista stunden! För min del var det ju som klart med en fodervärd till hösten men de backade ur.. så nu får jag fundera om igen om jag ska låna ut honom eller inte. Hoppas att jag hinner komma fram till det under betet, då ska det väl hinna visa sig vilken sorts bäbis vi fått :)

Känner igen det där. Hade också klart med fodervärd i typ november, men som backade ur tidigare i år... Så då bestämde jag att ha kvar honom och låta honom vila 8 veckor i sommar och sen sätta igång tillsammans med honom i augusti... Vi får se hur det blir nu...

Men hoppas att den planen ska gå. Nu när jag läst lite mer om sjukdomen så behöver det inte gälla hela sommaren om han skulle insjukna, betet blir kanske bara lite förskjutet. Iom att betet dessutom är hos mina svärföräldrar så vill dom verkligen att vi ska komma (deras chans att få träffa sitt nya barnbarn ofta ;) ). Men självklart vill de inte få sjukdomen till sitt stall, så som sagt, hoppas hoppas han håller sig frisk!

Liten parantes.....Fick lära mig för något år sen att man kan vaccinera mot ringorm, men i ditt fall kanske det nu är för sent. Vet inte hur lång tid det tar innan ringorm visar sig om de blivit smittade.

Mina domningar i händer och armar blir verkligen inte bättre. Det gör mig tokig på nätterna när man ligger vaken och det gör sjukt ont. Man är super trött men kan inte sova för att det värker. I morgon FM ska jag få prova ut skenor för handlederna, hoppas verkligen på att det ska hjälpa men jag är lite tveksam.:crazy:
I kväll är det första gången på Profylaxkurs, hoppas på att det är givande.

Mycket hänger ju faktiskt på betet nu, med ett fungerande bete känns det inte alls som att man behöver ha dåligt samvete för att hästarna i princip får sköta sig själva i sommar :) Jag har dessutom betet precis vid gården och ser dem från köksfönstret (och vardagsrumsfönstret m.fl. för den delen) så det blir skönt. Det som är lite trist är att vi måste använda den mindre ängen i år så det blir till att stödutfodra längre fram, men det kan maken lika gärna göra om bäbis blir en sådan som ska hänga i bröstet 24/7.

Hoppas verkligen att du slipper ringormen så att du kan få slappna av!!

Jag har ju haft de jädra ischiasdomningarna i vänster ben sen typ vecka 20, så jag vet hur jobbigt det är :crazy: kan tänka mig hur det ska vara att domna i händer och armar!

*kl*
Nyss hemkommen från BM. Allt fortsatt bra, är apdålig på att komma ihåg siffror men ska göra ett försök. SF-måttet var iallafall 34 cm och han följer därmed sin kurva fint, sockret högsta hittills på just över 7 men då hade jag just ätit frukost så det var inte så konstigt.

HB låg på 121 och har hållit sig helt okej sedan den där ensamma "dippen" till 105 så nu får jag dra ner till 1 Niferex/dag och äta mer jordgubbar istället, stackars mig :D Vikten +5 kg sedan inskrivningen, hjärtljud 140 och han ligger med "huvudet väl nere i bäckenet" (jotack, det känner jag ;)).

Åh jag hoppas verkligen att du slipper ringormen, jag fick det på min häst när en häst utifrån kom med det. Det finns som Charlotte1975 sa ett vaccin som även behandlar enligt veterinären jag hade ute, men det tar inte alla typer av ringorm för det finns flera. Men, om de har analyserat prover från de drabbade hästarna och de har den typen som går att vaccineras för kanske det är ett alternativ?

Tanken är att ha skenorna på natten, men jag har även domningar under dagarna. Just nu har jag domningar i både händer och armar upp till armbågen i båda armarna. Är så märkligt att det inte släpper även fast man är i gång och rör på sig.:mad:

Ja, jag läste om vaccinet igår.. Ska kolla på det lite närmare och höra med stallet om de vet vilken typ av ringorm det handlar om. Så kanske iaf hästarna som han ska stå i samma stall som på betet kan vaccineras om inte annat..

Det där låter verkligen inte kul! Jag är ju lite stel i händerna + sockerdricka i dom när jag vaknar på mornarna, men det går ju över... Hoppas det blir bättre när du får skenor! :)

Får hopas på det. Fick precis av mig min ring. Har försökt i några dagar nu och höll på länge i natt när jag var uppe. Var faktiskt rätt säker i morse på att jag skulle behöva klippa upp den. Skönt att få av sig den....

Ja, i värsta fall får jag lösa det så. Men det är verkligen inte optimalt iom att han ska vila helt... Planen är ju att han ska vara ute i stora gräshagar på dagarna och inne på nätterna, just för att de har så lite utetid och inga gräshagar där han bor... Och nej, vi får inte använda de gräshagar som finns tillgängliga, de ska vila så ridskolehästarna kan använda dem när de kommer hem... Också en anledning att inte vara kvar över sommaren...

Han har inte mycket direktkontakt med dessa hästar, mer än att han står brevid den första som är sjuk men utan galler emellan. Dock står han ju där flocken springer in och har setts hälsa på sjuk häst nr.2 vid ett flertal tillfällen när detta hänt... Så jo, direktkontakt har han haft. Så vi fortsätter hålla tummarna och tvättar honom förebyggande, så han kan få åka på semester :)

Men sjuk häst nr 2 går väl knappast med flocken längre nu när han är sjuk, stackarn? Har svårt att tro att personalen låter en häst med ringorm gå med hela ridskoleflocken nu inför sommarbetet. Mellan sjuk häst n 1 och sjuk häst nr 2 är det ju bara galler, så de har ju haft kontakt hela dagarna - inte som med din häst där det är brädor emellan. Med tanke på rangen på sjuk häst nr 2 har jag ju svårt att tro att de där hälsningarna sträckt sig längre än att de nosat på varandra.

Och som sagt - be att få flytta din häst till en annan box om du är jätteorolig. För egen del tycker jag nog mest synd om sjuk häst nr 2, men jag är å andra sidan partisk. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka