Sv: Sommarmammor 2010
*kl*
Den här veckan har varit fullt upp med besök på olika håll...
I tisdags var vi på vår första föräldrautbildning, vilket var ganska så bra. Pratade graviditet och lite förlossning. Inte så mycket nytt, men man fick träffa lite andra blivande föräldrar.
I går förmiddag var jag hos BM och allt såg bra ut, förutom att Hb-värdet var lite lågt (115), så nu blir det till att knapra lite järntabletter framöver. Som min sambo redan konstaterat ligger bebisen på snedden, med huvudet mot min vänstra höft och rumpan upp till höger straxt under revbenen. Jag är i vecka 29+3 idag, så den borde ju rätta in sig så småningom. Jag har börjat få mer och mer samandragningar, framförallt när jag går och det är så himla obehagligt. Det räcker med allt annat som strular.
I går eftermiddag var det information om smärtlindring på BB och det var intressant att lyssna på. Det var även lite info om vad som händer när man kommer in till BB och fram tills man går hem.
Idag var jag hos sjukgymnasten för värken i fogarna och allt runt omkring. Jag fick låna hem ett lite annorlunda bälte och en TENS-apparat för att pröva om det hjälper. TENSen var jätteskön! Dessutom fick jag tid för bassängträning i nästa vecka för att se om vi kan hitta lite rörelser jag kan utföra för att inte förtvina helt fram till förlossningen.
Jag är grymt imponerad av hur bra hjälp man får med allt i vårt landsting när man är gravid! Det tog bara ett par dagar att få tid hos psykologen när jag höll på att gå under och hon kommer hålla koll på mig tills ett tag efter förlossningen och längre om jag behöver. Det tog två dagar att få tid på hud när klådan var som värst. Ett par dagars väntetid för att få träffa läkaren då foglossningen blev värre och sedan två veckor tills jag hade tid hos sjukgymnasten. Än så länge har jag ingenting att klaga på, hoppas det fortsätter så. Dessutom var alla jättetrevliga och hjälpsamma i samband med mitt missfall i höstas och i början av denna graviditet när jag bara blödde och hade värk i 2 månader.
Nu dröjer det fyra veckor till nästa BM-besök och tillväxtultraljud. Vi kunde inte få ihop någon tid som passade oss alla i vecka 32, utan det fick bli v 33 istället.
Ni får ursäkta mitt långa inlägg, jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Nu ska jag äta kladdkaka med glass och dricka lite kaffe.
Ha det så bra llihopa!