Sommarkänsla...

S

snusmumrik

Nu är det sommar. Iaf för min pålla, som i söndags fick åka till sommarbetet på Öland. Som vanligt knallade hon glatt in i transporten, stod lugnt o snällt där bak tills vi kom strax utanför Nybro, där finns en jättefin rastplats som heter Orranäsasjön. Där svängde vi av och stannade, lastade ut pållan som knatade runt en stund, tuggade i sig lite gräs, smakade på vattnet i sjön, kissade snällt i skogskanten och sedan klev in i transporten igen, inget bråk alls. Det är ju en bit från Jönköping till Öland så det är skönt med en bensträckare...

Gissa om pållan blev glad när vi släppte henne i hagen på Öland!!!!!
For runt och hälsade på alla enbuskar och stenar och grästovor, sen kunde hon hälsa på de andra hästarna. Matte var inte intressant längre..
Så nu är pållan på semester, och snusmumrik är utan häst tills oktober. Jättejättelänge ju!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är det nån mer här som lämnar sin pålla på Alvargården i sommar?? Vore kul att höras då..!!!PM:a gärna, om ni inte vill skriva här.

Hej från Snusmumrik :banana: :banana:

Sv: Sommarkänsla...

Elja har det bra. :love:

Om du skulle få hästabstinens så finns fuxstona i Nydala. :)
Och så måste du följa med till Ljunghem och hälsa på småpojkarna.

Vad härligt för Elja!! Jag börjar fundera själv om jag ska lämna Snutt där, men han måste trots allt ha täcke o tillsyn ändå, för han har försämrats snabbt. Går med täcke sedan 2 veckor o mankammen har svullnat upp. Hoppas dock han ska klara sej utan cortison så länge som möjligt.

Du får åka hit upp annars o sätta dej upp på Snutt. Munnibusen finns oxå, som är på väg ridas in! Bussarna går ju hit upp o vi plockar upp dej vid närmsta hållplats :-)

Vad söta ni är, både em76 och Balderum!
Jag lovar att hälsa på er båda i sommar!!!!

Kram kram!!!!!!!!!!!!

Åhh vad skönt för din häst! :)
Skulle också vilja släppa iväg mina en sväng, men har ingenstans att göra av dom!

Får man lov att fråga hur mkt det kostar att ha sin häst där så pass länge? Är det stora flockar?

Låter underbart....

Vågar inte svara på hur stor hage Ari har med sina ston, de som ska betäckas alltså. De går vid havet uppe i Byxelkrok hela sommaren. Även unghingstarna som går i stor flock (10-20 st tror jag det brukar vara) går i Byxelkrok (på norra Öland) i jättefina hagar.

Den stora hagen på Alvaret, vid Kalkstad (strax söder om Färjestaden) där Elja går är 600 hektar Alvar-mark. Hästarna äter det de hittar, och dricker vatten i källorna. De bildar egna små flockar allt från par upp till ca 10 stycken. Det brukar väl vara ca 35-45 hästar där, ston, valacker, fölston. Hagen är underbar. Närmare Island tror jag inte man kan komma, jag har inte hittat något bättre att jämföra med iaf. Och min pålla har levt 8,5 år på Island och jag var där i 3 månader, så..en del har man ju att jämföra med.

Hästarna får daglig tillsyn, hovarna verkas vid behov, veterinär tillkallas självklart om det behövs. Det är väldigt bra koll på hästarna.
De delar hagen med några kossor, och det går jättebra. Saltstenar finns det gott i hagen.
Det är tredje året i rad som Elja är där, och så lär det fortsätta så länge hon lever. Hon har det underbart där!

Jag vill inte sätta ut pris här, för jag har väl gjort nog av reklam antar jag...*ler stort* men PM:a gärna. Det är verkligen inte dyrt, så mycket kan jag ju säga!!!

Dessutom får man ju en orsak att ta en semester på Öland..!!!

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka