Sommarhästar "kontrakt"

A

Annna_91

Jag och min syster skall ha två hästar på bete hemma hos oss över sommaren. De skulle få beta tillsammans med våra kvigor i en närmare 10 ha stor hage. Hästarna är från stallet vi rider i och jag känner både hästarna och ägaren bra. Jag skulle vilja skriva någon form av kontrakt med tanke på skaderisken. Hästarna är inte försäkrade så jag skulle tydligt vilja få fram vem som betalar om det händer något. Vad borde man tänka på och vad allt behöver man få med när man skriver kontraktet?

Anna

Sv: Sommarhästar "kontrakt"

Är hästarna vana att gå med kor? För det brukar inte gå så bra, hästar kan vara ganska taskiga med kor.

Men kontrakt, du ska naturligtvis skriva en klasul om vet. vård, får du tex kontakta och ta ut veterinär om du inte skulle få tag i ägaren. Eller ska allt ske på ägarens medgivande, dvs får du inte tag i ägaren, kan du inte ta ut vet. Ägaren får självklart stå för kostnaden.
För skulle så ske, att du hittar en skadad häst, ringer ägaren som inte svarar, du tar ut vet. utan ägarens medgivande. Då kan du bli ersättningsskyldig.

Vad ska ingå i betet? Daglig tillsyn?, Möjlighet till stall vid tex verkning/hovvård?

Personligen så skulle jag friskriva mig från så mycket ansvara som möjligt, typ att ägaren har hästen hos dig på egen risk.

nej, dom har inte gått med kor förr, men hästar attackerar ju inte av naturen andra djur bara för att jävlas och det finns ytor att röra sig på så dom behöver inte känna sig trängda. Jag hade en gammal issika på bete för några år sedan och det gick jättebra. han och kvigorna brydde sig inte alls om varandra, han höll sig alltid på avstånd och det var aldrig ngn ranguppgörelse.

Med ersättningsskyldig, menar du då bara vet. kostnaderna eller måste jag dessutom betala skadestånd till ägaren?

Tackar och bockar! det var ett bra och täckande kontrakt. Nu bor jag ju i Finland och har inte hittat ngt motsvarande kontrakt här, men jag kan säkert använda det här som modell. hur är det isf om vi skulle bli oense och vi har ett svenskt kontrakt, har det någon betydelse?
Måste man vara myndig för att skriva under kontraktet? jag är bara 17 men det är ändå jag som ska ansvara för hästarna och vi har ju lov avpappa osv, eller är det han som ska skriva under?

En fråga till som dök upp, jag har ingen aning om hästarna är avmaskade. om de inte är det måste jag självklart se till att dom blir det innan de kommer hit. om de skulle ha mask kan det då smitta till våra avmaskade kor?

Hästar och kor har inte samma slags parasiter och kan således inte smitta varandra. Tvärtom är det jättebra om tex kor betet där hästarna ska gå och tvärtom. Kräv träckprov istället för avmaskning. Det är ju inte säkert hästarna har mask överhuvudtaget, och då är det högst onödigt att maska. Kan inte din pappa skriva under kontraktet då eftersom du inte är myndig ? Jag tror man måste vara 18 för att få underteckna kontrakt.

nej, dom har inte gått med kor förr, men hästar attackerar ju inte av naturen andra djur bara för att jävlas och det finns ytor att röra sig på så dom behöver inte känna sig trängda. Jag hade en gammal issika på bete för några år sedan och det gick jättebra. han och kvigorna brydde sig inte alls om varandra, han höll sig alltid på avstånd och det var aldrig ngn ranguppgörelse.

Det där var en sanning med modifikation. Getterna smet in till våra hästar en sommar och min häst var verkligen inte snäll med dem (de åkte ut med buller och bång) trots att de inte hade gjort honom något. Har hört talas om hästar som gått bra ihop med kor och även on hästar som sparkat dem svårt så det är läge att hålla ordentlig koll.

Jag vet hästar som är väldigt elaka mot kor och jag vet fall där hästar blivit skadade av kor så det är inte alltid självklart att det fungerar att ha dem ihop.

Det är ju klart att jag ska hålla koll på dem, men jag menar bara att det BEHÖVER inte vara så att de åker ihop. Klart att det finns fall av båda kategorierna. Dessutom tror jag att det är lite av en vanesak för båda parterna att vänja sig vid att ha andra djur med i flocken.

Till Mynta2: Jo, klart att han kan skriva under. jag bara undrade eftersom hästarna i princip är på mitt ansvar och han eg inte har med dem att göra utan bara lånar ut marken.

Japp, du kan bli skadeståndsskyldig.

Sen bör du väl ha någon plan-B, om hästarna och kossorna inte går ihop.

eller grisar. I hagen gick 3 hästar (nu pratar vi många hektar) och en av de (ägarna vet inte vem) sparkade ihjäl en gris :cool:

vad säger ägaren om att ha hästarna med kossorna?

är det tänkt att ni ska rida dem? Isåfall bör väl ett fodervärdskontrakt vara mest rimligt då jag inte anser att ägaren ska behöva pröjsa om ni rider sönder dem.

Om hästarna inte är försäkrade så skulle jag se till att fixa en försäkring själv om tanken var att ni skulle rida och om ägaren inte vill ta fullt ansvar under betessäsongen. För det låter ju ändå som att ni ska ha dem som sommarhäst och inte som betesdjur.

Om hästarna och korna inte går ihop, hur löser ni det då?

Hon tycker att det är helt ok att de går med korna, det var ju tänkt så från början. Vi förstorade precis betet och en del av det rätt så uppätna betet stängdes av och får vila ett tag nu. Vi gör troligtvis så att hästarna får gå på den delen av betet när de kommer så får hästar och kor hälsa lite över stängslet innan de släpps ihop.

De första veckorna ska de bara få gå och beta, men sedan ska vi sakta mak börja sätta igång dem igen, så ja det kommer att bli ridning också.

De får nu bara lov att respektera varandra och gå ihop!:p Nä, men de måste ju få anpassa sig till varandra och om vi inte släpper ihop dem direkt utan de får bekanta sig över staketet först så månne det nu inte ska gå bra. Man måste ge dem lite tid. Olika djurslag gick tillsammans förr också utan problem. Jag tror att det är där tråden brister idag. När man har allt skilt för sig så blir det ett härrans liv när man släpper ihop dem. Lite som kattfamiljen som skaffar hund.
Om det absolut inte går får vi väl skära av en del av betet till hästarna eller också fixa en ny hage på en liten åkerplätt bakom vårt hus, men den räcker inte långt.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar