När jag var 14 hade jag ihop med syrran, också 14
ALLT ansvar över våra två ponnyer. Mina föräldrar kunde INGENTING. De skjutsade givetvis överallt, betalade allt och hämtade hö, spån, foder med oss. Men ja i det stora hela skötte vi all skötsel. Allt från hur mkt foder de fick, mockning till ALLA in och utsläpp.
Vi renoverade vårat stall på egen hand ihop med mamma och det blev bra. Vi gjorde isolering, innerväggar och sådant. Det vi inte gjorde var betonggolvet som grannen lade, men gruset och armeringen lade vi. Boxarna snickrade grannen ihop. Elen och vattnet drogs såklart av någon utbildad anställd och det blev väl dyrast (vattnet iaf, men det har inte alla i sina stall). Jag och syrran gjorde hagarna helt själva, tre lagom stora, en ganska stor till bete. Vi red ut på egen hand, mina föräldrar var inte med en enda gång. Men vi red dock alltid två och två tillsammans. Vi var ganska duktig då till skillnad från många andra barn i den åldern, som knappt mockar själv.
14 år hallå man kan ta ansvar då.
1.vi ska bygga 2 uteboxar utav ett nuvarande förråd (alla mått är färdiga) Hur mycket tror ni att det kommer kosta?
Beror helt på, gör ni det själv och köper virke från ett ex. sågverk och inte något dyrt bolag, firma eller affär så blir det ju billigare. Anlitar ni några blir det dyrt. Får ni kanske hjälp av släkting, granne? Som vi. Vi tog eget virke från våran skog som grannen gjorde iordning snyggt, och så tog vi två begagnade boxdörrar. Innerväggarna köpte vi hos ett närliggande sågverk så det blev inte heller tokdyrt.
2.foder (hö och allt sånt) hur mycket kostar det?
Varierar från bonde till bonde. Jag vet tyvärr inte längre för mitt hö ingår i hyran (har inte eget stall längre) men när jag hade, fick jag en fullproppad släpvagn av grannen för 500 kr. Det höll ca 3 månader för två hästar så det bör räcka till dig också. Men det brukar väl kosta ca 1-2 kr/kg. Säg att du ska ha 8 kg/hästen, blir ca 500-1000 kr månaden för många, så vi hade billigt hö
kraftoder behövs sällan på sommaren, men ska du ge något är det väl mineraler, kanske vill du blanda det med betfor då blir det 100 kr för betfor som bör räcka under denna korta period och en hink mineraler 8 kg ca 250 kr. Vill du ha havre, lusern eller annat blir det mer givetvis.
3.Måste hästarna på sommarbete under perioden man har dem?
Nej, det kommer du överens om med ägarna. Men det blir billigare och gladare hästar
sen slipper du box och in/utsläpp.