Sommarfötter

Sara75

Trådstartare
Jag brukar låta min häst gå barfota en period på sommaren och en period på vintern (vi har ju turen att ha snö vintertid och inte bara is och hårt ;) ) för det fick jag lära mig på ridskolan att det är bra för att låta "pumpen" i hoven jobba som den ska. Fast nu blir jag konfunderad för det är ingen mer än jag som gör så. Jo ridskolehästarna är förstås barfota på betet men inga andra pållar. Är det jag som är ute och cyklar tro? :o

Sv: Sommarfötter

Det är bra för hovarna att vara barfota då och då, sen måste det ju inte vara sommar och vinter. Jag kör en gång om året. Bra är det ju såklart bara om hästens hovar håller för det och pålle inte är alltför hovöm.

Det är bra för hovarna att vara barfota då och då, sen måste det ju inte vara sommar och vinter. Jag kör en gång om året. Bra är det ju såklart bara om hästens hovar håller för det och pålle inte är alltför hovöm.

Är det nu man skriver +1 om man håller med?
I så fall; +1!

Jag har barfota lite på vintern om det är mycket snö och inte så mycket ridning, hästen har känsliga tossor och behöver skor när det är bart på marken. Skodd runtom resten av året, att ha henne barfota på sommaren är som att be om trasiga hovar.
Andra hästen är barfota året om, sliter fint på fötterna själv och verkas mer eller mindre varannan gång som första hästen behöver skos.

Min ridhäst går barfota denna sommaren eftersom hon kan. Eventuellt så kommer jag låta henne gå utan skor en bra bit in till hösten. Sen får vi se. Jag har haft henne skodd runt om hela förra hösten/vintern och våren. Om dom klarar gå barfota och man inte behöver ha brodd osv. så är du ju bara bra för dom att gå utan skor.

Visst är det bra att de får vara barfota, om de mår bra av det och inte blir ömma.

Men för att få någon "effekt" av en period barfota så bör den vara 3 mnd eller mer. Att plocka av skorna i tex en mnd är det ingen större mening i.

Faktiskt är en månad också stor skillnad, fler mig är det = en månad utan tapp skor och sönderslitna hovar. En månad där hoven kan få återhämta sig :). Har sett stor skillnad åt det bättre av att låta min häst gå barfota i vintras, och jag kommer nog låta henne gå barfota nästa vinter igen om det är lagom mycket snö och mjut underlag.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 082
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket...
2
Svar
27
· Visningar
5 091
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 844
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka