sommarexem

gyllebo

Trådstartare
Köpte en exemhäst förra sommaren. Gick med täcke och var installad vissa nätter,kliadde svans och huvud i boxen men såg ganska ok ut.Hon bodde tidigare i skogen, nu står hon på söderslätt utan skog och nära havet. Vi har inte mycket mygg men jätte små, svarta fluggor som kommer när det är varmt och fuktigt eller efter regn, dessa iriterrar henne. önskar goda råd, hur gör du, när börjar man med täcke,ska man tvätta exemhästar med häst schampo, vill inte spraya och smörja för mycket och vilket täcke är bäst. Årets sommarbete ligger vid en bäck och stort buskage.

Sv: sommarexem

Jag rekomenderar Boett exemtäcke (sitter perfekt och håller fantastiskt bra, mitt är uppe i fyra säsonger nu...).

Vad gäller smörjor och salvor så finns det nog lika många åsikter som metoder. Men jag iaf använder bara Switch Pour On för att hålla knotten borta. Finns både som medel att hälla längs mankammen och som spray för t.ex. mage/mellan bakbenen som ju är ett populärt område för blodsugarna. Min häst får visserligen inga sår av exemet, får de det borde man kanske inte hälla switch i dem...?

Vi har lyckats flytta till knottens favorithemvist, här kan man knappt va ute om kvällarna runt midsommar. Så vi har även införskaffat en makapär som skall locka till sig knotten och mörda dem. Skall bara komma ihåg vad den hette... Mosquito magnet. Dyr som skam men verkade fungera för den fylldes snabbt med äckliga döda blodsugare. Kanske inget man har råd att ställa i sommarhagen, men den fungerar för den som känner att man har några tusenlappar till övers.

Ev installning de tidpunkter hästen är mest besvärad på, rikligt med insektsspray och massor av smörja på utsatta ställen eller de ställen som blir hårda och skorviga i huden.

Tvätta häst och täcke regelbundet, men ta av och skaka täcket dagligen så att inte hår skapar orsak för hästen att klia sig. Jag tvättar min eksemhäst med såpa i regel, men startar säsongen med att vaska av honom rejält med Hexocil shampo vid första tvätten.

Vilka medel di sen ska använda är en sak du måste reda ut själv, det som passar en häst funkar inte på nästa osv. Men Prob serien är oerhört bra och många hästar har hjälp av den, Horsol löser upp förhårdnader i mankammen vilket kan orsaka hudsprickor som börjar klia. Någon mjukgörande är bra att ha, jag köper från Apoteket en tub som jag nu inte minns namnet på men den är oparfymerad och gör huden kanon mjuk. Använder den väldigt sällan på vår häst, men den finns där utifall att han skulle få behov av den. Fråga på apoteket, de måste veta vad det är för något.

på vår förra exemhäst hade vi bukas-täcken, gick näst intill aldrig sönder. (hade innan Boett) Vi hade omkring två, tre exemtäcken, och vi tvättade och bytte vartannan dag. (ibland varje). När knotten var som värst tvättade vi dom mest utsatta ställerna med såpa och sen kylbalsam (smörjde även om det var för tort). Vi tillsatte även någonting i fodret, minns inte vad det hette...

den sista tiden vi hade honom, hade han en riktigt fin man och svans :)

"Så vi har även införskaffat en makapär som skall locka till sig knotten och mörda dem. Skall bara komma ihåg vad den hette... Mosquito magnet."

Snälla, berätta mera......

Bra täcken att byta med har ett boett o ett hööks, båda är bra. Kör med b-vitamin, extra svavel o linfröolja som fodertillskott (gjorde inte det förra säsongen så jag vet ej resultatet än). Schamponerar 1 ggn/vecka med probschampo o använder oljan i man o svans (andra ställen vid behov) ca 4-5 dagar i veckan. Funkade superbra ! Se till att hästen har lugn o ro runt sig o trivs med sina kompisar:)

jag kör med boettstäcken. Har två st att byta med så de aldrig hinner bli äckliga innuti.

jag smörjer henne dagligen med aloe vera från forever*iving. Innan förra sommaren räckte det med täcke för att hon skulle må bra, men så fick hon infektioner i sommars. Hur denna sommaren blir vet jag inte. Jag hoppas på det bästa!

Tack! för alla bra råd. Men hur gör ni när det regnar flera dagar i rad och hästen måste stå ute.

Ser man att det blir ihållande regn, brukar jag ta av täcket eftersom det ändå inte finns insekter i farten då. MEN, man får vara snabb som en kobra i händelse av att regnet avtar eftersom insekter kommer direkt.

Kan man låta hästen självtorka i ett blött exemtäcke ute, efter ett regnväder? Tacksam för den här sidan att kunna ställa alla stora och små frågor när man nyligen har blivit hästägare)

Okej, vad menas med antiflammatoriskt? Jag visste bara att det är en del som provat det och att det funkat!:)

Visst kan man det, vanliga regnskurar då torkar täcket väldigt fort. Har det varit ihållande regn och det inte blir varmt och torrt snabbt så skulle jag i varje fall byta täcke på hästen.

Ser man att det blir ihållande regn, brukar jag ta av täcket eftersom det ändå inte finns insekter i farten då. MEN, man får vara snabb som en kobra i händelse av att regnet avtar eftersom insekter kommer direkt.

Du är väl ändå go i dina kommentarer! :rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar