Sommarexem-linfröolja

Eskita

Trådstartare
Har hört att linfröolja kan hjälpa mot sommarexem, någon som har erfarenhet av detta?
Eller någon som har provat något annat som hjälpt?
Har en connemara som har exem, det började förra sommaren.

Sv: Sommarexem-linfröolja

Ja det finns en del undersökningar som tyder på det. Linoljans fetter har i 2 studier på häst och vissa andra högt fleromättade fetter i studier på hund och människa lindrat eksem. Effekten av linoljans n-3 fett är att det bildas färre av de ämnen som är inblandade i den allergiska inflammationen

linafina skrev:
När kan man ge det och hur mycket i såfall? Ska man ge det året runt?

De olika fabrikaten kan vara olika tjocka så man kan följa rekommendationen på flaskan. Om man vill åt den eksem lindrande effekten skall man börja 4 månader före allergenet (i allmänhet knott o mygg) dyker upp eftersom det tar ca 120 dagar för kroppen att byta ut fetterna i sina cellväggar.

Eftersom n-3 fetter visat sig ha andra gynnsamma effekter – t ex att öka ”trivseln” i grovtarmen för de viktiga bakterierna där och därmed minska risken för fång bl a är det inte fel att ge det året runt.

Jag har börjat ge mina ponnyer linfröolja både för eksemsens skull och att det är bra för magen. Om det ger effekt vet jag inte ännu, får se i sommar!

Vart finns det att köpa?
Har för mig att Börjes har..
Så fort jag köpt ska jag börja ge honom :bump: !

Finns dom här undersökningarna/studierna att läsa någonstanns?

Senast ändrad:

break_a_leg skrev:
Det finns hos B*rjes, andra märken finns ute i vanliga hästaffärer.

Jag köper Zetas linfröolja på livsmedelsavdelningen i stormarknaden, det blir billigare.

Immer

Och hur mycket skall man ge till häst, ca 500 kg tänker jag mig? Nu är det inte för eksem i just detta fall, utan mer för bakteriefloran i tarmen, men vi har ett par eksemhästar hos oss så kanske skulle ägarna här vara hjälpta med detta också? Skiljer det iså fall något på dosen?

Senast ändrad:

Illa skrev:
Finns dom här undersökningarna/studierna att läsa någonstanns?

http://www.equinecentre.com.au/health_nutraceuticals_pruritus.shtml
Här finns en referenslista.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=227015
här en artikel om lin och eksem (fast de gav oljan för kort tid i denna studie enl mig)

http://www.neosoft.com/~iaep/jevs/jevsextras/colicabstracts.html
en abstract bok – läs Hertels studie sammanfattnng om laminitis = fång
Helena

KL

Blåser liv i denna gamla tråd... :angel:

Läste nånstans att man ska börja ge linfröolja vid nyår för att det ska ha effekt till våren vid sommarexem. I år tänker jag vara förberedd!

Hur mycket olja ger ni era exemhästar? Och ger det någon effekt?

Min häst får i dagsläget ca 3 dl linfrökross, det har hon fått sedan oktober för att höet har så dåligt proteinvärde, och pga att hon fick fång i augusti ville jag inte ge så mycket lucern (IR-risk).

Så hur mycket olja ska jag ge då, eller blir det "tårta på tårta" att ge både olja och kross?

varför tror du att lusern innebär en IR risk?
Lusern är ett grovfoder med lågt GI värde dvs ett foder som inte höjer glukoshalten i blodet så mkt som många andra foder. Det är dessutom en bra proteinkälla och är bra för tarmarna för en fånghäst.

Min IR fångponny levde på lusernpellets och halm förra vintern.

Därför att den enda lucern jag får tag på här innehåller melass som ju inte är bra för en IR-häst. Men nu undrade jag om linfröolja för sommarexem, om det funkar, hur mycket man ska ge och om det fyller nån funktion när man även ger linfrökross, eller om det bara ger onödig energi då?

1 dl i introduktion vid 400 kg brukar räcka, efter ca 4 månader kan dosen halveras för egen del har jag gjort en ökning om insektstrycket varit stort och då tillbaka till introduktions givan.

Någon som vet om det bara fungerar med linfröolja, eller om det går lika bra med linfrökaka?

Jag ger min ca 30ml/dag eftersom jag ger honom linklipellets(spannexgruppen)
och han har aldrig haft så fin päls och pälsättnigen gick utan sura miner.Dessutom väldigt bra för mage och tarm..Kan verkligen rekommendera linfrö olja plus linkli pellets...

Jag blötlägger linfrö i hett vatten tills det svällt och svalnat. Funkat på de hästar som haft exem. Kanske är just oljan bättre än hela men hud och päls har blivit mycket bättre. Gett några matskedar varje dag.

Någon som vet om det bara fungerar med linfröolja, eller om det går lika bra med linfrökaka?

Oljan är den som har mest koncentrerade omegafetter, linfrökaka är rester från utvinning av oljan. Så nej, det går inte lika bra med linfrökaka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 188
Senast: hollypolly
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka