Sommarens projekt

Sv: Sommarens projekt

om man behover rygga med hästen för at uppnår församling (hästen är på arslet) bevisar man bara till sig själv och till omvärden att man kann kan knapast ride alls....

Det skulle vara klugare att fördjupa sig i dressyrens färdigheter....man kan komma faktisk rätt så lång om man har bra westernsadel...jag han hela vägen till piaffe och passage

Hoppsan hejsan! Ingen sån attityd tack, här är vi vänliga!
Det kan inte vara så att ryggningen i sig är en bra övning, som stärker "bärmusklerna"? Om inte annat är ryggningen ett av momenten i reining så det skadar ju inte att hästen ryggar ordentligt.
Åtminstonde tolkar inte jag inlägget som "ryggning är en genväg till samling" eller något sådant, utan som att det är en i raden av bra övningar vilket är precis vad jag är ute efter i den här tråden :D

Nu puttar jag upp mitt projekt igen!

Efterlyser tips på hur man får fart i rollbacks och spins? Min käre ponny levererades utan gaspedal så jag har lite bekymmer med den saken :angel:
Tränare ska jag snoka upp en ny till hösten (min förre fick tydligen för sig att fly landet, märkligt nog :D).
Men något litet tips till hemma-träningen?

Bilder från dagens ridpass kommer komma upp när jag har hunnit gå igenom dem. De är inte vackra, men ganska underhållande :D

Ja, bilder vill vi se:)

Annars har jag väl inget bättre råd än att jobba mer med att hästen faktiskt ska ha mer respekt för skänkeln och framförallt inte "ignorera" DIG! Öva upp framåtbjudningen och lyhördheten i de övningar som ni redan behärskar och markera tydligt när du vill att han ska öka respektive minska tempot. Först när detta sitter kan du begär mer i för er nya moment... Att väcka en lat häst och vissa att man menar allvar är i många fall snällare än att driva sig blå i evighet...

Hejjar på dig! Kul att se att du kämpar på med din kille, jag har inga råd att ge dig för jag hade gett upp för länge sedan. Fixar inte hästar som har lite dåligt med driv och är ärligt imponerad att du kämpar på som du gör :D

Och bilder vill man alltid se i mängder :d

Hehe, det är ju en fantastisk känsla när man får hästen att göra som man vill! Jag älskar såna hästar :love: Speciellt min egen, så klart!

Här kommer en liten bildbomb!

IMG_0215.jpg

IMG_0219.jpg

IMG_0221.jpg

IMG_0223.jpg

IMG_0224.jpg

IMG_0225.jpg

IMG_0248.jpg

Klickerträning gör under för reaktionstiden hos svårmotiverade/energisnåla hästar;)

Vår fjordvalack skulle göra en blöt fläck av den som försökte sig på "Squeeze, cluck, spank", men om man klickar honom för eftergift för hjälperna så blir han riktigt "elektrisk"!

Kul att du har hittat en så bra sadel;)

Jag klickertränar redan, har gjort i ett par år. ;) Det fungerar super, men det motiverar inte tillräckligt för att han ska öka tempot frivilligt. Det är med klickern jag har fått ordning på galoppombytena!

Om du nånsin sett en reininhäst rygga så fattar du vad jag menar.
Och du; jag vet mycket väl vad samling är ;)

Fy satan vad bra det gick idag! :bump:
Dränkte in lilla häst i diverse insektssprayer innan vi gav oss ut. Red lite i repgrimma på banan, bara lite fån-ridning. Men oj så bra han svarade på allt! Han svängde, bytte gångart, stannade, vände, backade, klev över bommar.. ja allt! Utan att jag behövde göra något alls (nästan). Han gick ju lika bra som en hel häst! :D

Tyvärr avtog effekten på medlen efter ca 30 min, så vi fick fly in i stallet igen.. Men det var en mycket givande halvtimme! Min underbare, fantastiske lille ponnyskrutt :love:

Jag tror vi ses på tävlingsbanorna i höst, både trail och reining, kanske rent av pleasure. :)

Har fått höra att jag är en mer eller mindre värdelös ryttare, för min häst inte funkar lika bra på bett som utan.....

Värdelös? Vad sägs om individualitet?
Jag gillar heller inte alla grejer. Till exempel att ha jeans på mig, men strumpbyxor funkar jag skitbra i. Är jag en dålig människa då? Sen kanske jag gillar jeans om ett år, vem vet? Det får framtiden förutspå.

;)

Ibland undrar jag verkligen vad jag håller på med.

Hur fasen orkar jag med den där varelsen jag kallar häst?!
Han går superbra, är känslig och uppmärksam i början av passet. Efter typ två minuter bajsar han. Så fortsätter vi träna, det går lika bra som innan. Etfer 30 min ungefär börjar han gå segt, fattar inte galopp, vill inte vända, ingenting!
Den jäkla saken blir bajsnödig, vägrar bajsa och vägrar arbeta. Han går segt, kan inte göra några som helst rörelser, lyssnar inte på något.. Bajsa på ridbanan går inte, bajsa medan man går går inte, man kan ju inte stanna var som helst och göra sina behov. Och man kan absolut inte röra sig!
Jag tänker att "nej nu! Bajsa eller fortsätt jobba!". Kräket svarar "så fan heller!".

Han skiter så klart efter en stund ändå, men det försvinner 15-20 minuter (i bästa fall!) av vettig träningstid. Dessutom är det enormt frustrerande!
Likadant när han är kissnödig, då blir han markbunden och jag tror ju det är något fel på honom! Men kissa under ryttare gör han inte, har väl bara hänt två gånger eller så under våra 8 år tillsammans.

Om någon vet vad man kan göra åt en häst som vägrar bajsa tar jag gärna emot tips :D

Jag vet inte, min häst ställer sig ogenerat och kissar precis vart som helst. Sist blev han nödig när jag stannade och pratade med en dam på golfbanans parkering... Lämnade en stor fin pöl på backen:rofl:

Haha! Nu är vi på g igen! Lilla ponny börjar få kläm på vändningarna, även om det inte går fort. Det går snarare i slow motion. Men alla måste vi krypa innan vi kan gå! Jag är otroligt nöjd, han kliver faktiskt runt ett par steg nu, hasar sig inte fram längre.

Däremot har vi galoppbekymmer (som alltid). Inte hästen, han galopperar helt okej med tanke på hur lite jag tränat på sista tiden. Jag däremot har blivit tillfixad av osteopat och kom knappt upp på hästen :o Och väl uppe är det så jäkla svårt att fatta vänster galopp! Jag får liksom inte fart på min egen höft, den bara hänger där.. Kommer nog ta ett tag innan jag hittar motoriken igen, han flyttade runt en hel del den där osteopaten. Hoppas det hjälper!

Om bara SWR slänger ut proppen och jag anmäler mig innan jag hinner tänka så blir det kanske reiningdebut redan i höst. Kanske. Om gudarna ler, så att säga ;)

Men nu funderar jag på något helt annat!
Behöver byta pad, den börjar bli en aaaning sliten.
Vad tycker ni hästen skulle passa i för färg?

Han är ju musblack-aktig just nu, men "tyvärr" är han färgväxlare och blir vanlig gulblack vissa år. Älskar den gråa färg han har nu! :love:
Ni får spana på bilderna högre upp, vilken färg vore snyggast på en sån häst?

Ja, det hade nog varit snyggt! Då blir det mer färg, men inte för mycket så det skär sig.
Ska börja spana runt bland padarna och se om jag hittar något lämpligt :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Nej, nu överdrev jag. Men jag känner mig ledsen idag och skulle behöva lite stöd. Jag har varit singel i 2,5 år efter uppbrottet med...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 201
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 438
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka