Sommarens projekt

sthu

Trådstartare
Sommarens projekt: Figge, reiningfjordingkorsning!

Nu har jag hittat en sadel som passar, en montsegur, så nu ska här tränas! Bara för skoj tänkte jag prova reining med min käre fjord/islänning. Jag har ingen som helst erfarenhet av reining, så nu vill jag ha tips på vad jag ska göra :D

Det här är inget seriöst projekt, jag tänker inte tävla eller någonting. Kanske, om sommaren går bra, kommer vi prova en D-tävling i höst. Men det lämnar vi öppet ett par månader till.

Så, tips om hur man kan lägga upp träningsprogrammet?

Hästen är utbildad i lite av varje, har en grund men inte mycket mer. Han lär sig relativt långsamt men matte är enveten!

Sv: Sommarens projekt

Att hästen flyttar undan för skänklar snabbt och utan protester är A och O! Om din häst kan detta, samt har en väl fungerande broms kommer momenten att bli mycket lättare att träna :) Träna mycket rygga, då de flesta moment inom reining kräver att hästen sitter ordentligt på arslet! Jag håller själv på att förjupa mig inom reining, då jag insett att det är roligaste grenen! :D Så det blir lite av ett sommarprojekt för mig med! Fast jag har som mål att tävla. :)

Hrm, ja alltså han är ju fjording rakt igenom speciellt när det kommer till temperamentet :D Så snabbt och alert är kanske inte de ord som beskriver hans reaktioner bäst.
Ryggningarna har vi fått upp fart på! Då ska vi intensivträna dem och få dem lite snyggare och med bättre tramp. Vi har börjat träna på att vända runt framänden men det går segt hittills.. Han stänger av så fort han får padocksand under hovarna vilket försvårar en hel del.
Det är också ett av sommarens projekt! Oj vad vi har att jobba på!

Tja, det funkade lite grann :D Han svarar nästan alltid på skänkeln nu, men inte 100% alltid. Och jag är mer än nöjd för tillfället.

Är lite deppig av allt hästfolk och alla idéer som flaxar kring.. Varför har hästfolk så svårt att säga att någon annan kan vara bra eller ha rätt? Gah, jag blir ju ledsen långt in i själen.. Har fått höra att jag är en mer eller mindre värdelös ryttare, för min häst inte funkar lika bra på bett som utan. Att han dessutom kan ha stång var tydligen ett tecken på att jag tvingade honom att knäppa av och att jag inte kan lösgöra min häst.
Allt detta via ett forum på internet utan att någonsin sett vare sig mig eller min häst. :( Det gör rätt djupa hål i självförtroendet, har allt jag arbetat med varit förgäves bara för jag har gjort det utan bett? Är jag en så skabbigt dålig ryttare att min häst inte ens kunde ha bett innan han blev inriden, innan jag ens visste han fanns? Eller kanske är alla ryttare utom vissa få (hypokriter?) riktigt värdelösa? Men om vi nu är så dåliga är det väl bättre att vi rider utan bett?
.... Eller?

Asch, jag tror det ar manga flera som beundrar vad du har lyckats gora med din unika hast! Jag laser pa det har forumet mycket mer an jag skriver, och har alltid inspirerats av dig. Du far verkligen ingenting gratis med din hast (forrutom kanske stopparna? ;)) och lagger ner otroligt mycket tid och arbete pa honom. Och resultatet ar imponerande! Att han gar bast pa bettlost tycker jag ar bara positivt, heller det an att man behover ett skarpt bett! Huvudlag spelar mindre roll, det ar helheten som raknas.
Fortsatt du och gor en reining hast ur din Figge, du har manga mer som hejjar pa an som vill klanka ner!

Tack, det värmde verkligen :bow:
Haha, ja stoppa gör han utan större bekymmer :p Vi ska träna vidare, bilder kommer komma så fort jag har fått med mig en fotograf!

Låter som en härlig korsning.:)
Fjordingar är ju jättemysiga hästar, envisa som sjutton men kan
man få dem att använda det rätt sas så har man vunnit mycket.

Mycket av övningarna du nämner går ju även att göra ute i skogen.
Kanske blir han mer motiverad då?
Angående att få honom mer villig i paddocken, rid bara väldigt korta pass där och rid sedan ut en sväng. Gör saker han tycker är roliga där inne. Lite trail kanske?

Ja, jag är sällan på banan mer än 20 min. Brukar göra lite tricks och så för att få honom på gott humör. Det är en äkta skogsmulle, så vi tränar mycket utomhus. Just nu har vi en helt underbar uppförsbacke, mer än 1 km lång! Superträning för rygg och rumpa! Skaraslätten är ju platt som en pannkaka, men Nävlingeåsen ojojoj, det är grejer det! :D

Ska försöka skrapa ihop grejer till en liten trailbana, det är vi bra på! Och kanske ska prova med minishettisen med ;)

Funderar på en grej.
Hur bedöms gångarterna? Gör man nån sån värdering i reining? Alltså om galoppen är "snygg" eller inte.

Kul att se att du fått tag i en sadel som passar nu och kan komma igång med träning!

Jag har ett tips på en sak du kan prova för att träna signalerna - och som min häst blir peppad av och tycker är kul (nu är han inte lat på det sätt som din, utan försöker tvärt om springa ifrån allt arbete). Det som peppar honom och gör honom mer samarbetsvillig har varit att rida med halsring! Jätteviktigt då att man verkligen ger eftergifter ordentligt!! Det är ett jättebra sätt att träna tryck-eftergift reaktioner (hos både häst och ryttare!) Hästen får inte börja gå emot halsringen

Det är också jättenyttigt för att man själv måste vara så tydlig i sina signaler! Det blir lite missar i början, men det är också sånt som kan vara kul för båda parterna (lite skratt ökar ju vår egen energi!)

Jag började först att ha träns eller repgrimma OCH halsring - så att jag kunde förstärka signaler om det skulle gå helt galet - idag gör vi ibland små trailbanor i endast halsring och det är skitkul!

så - det kan va nåt att prova!:p

Det vore kul att prova! Han lyssnar ju redan nu ganska bra på vikthjälper, även om det går sakta innan det händer något :D Vore en kalasbra utmaning, precis vad vi behöver! Tror du man kan använda ett vanligt rep som halsring?
Körhästådran i honom kommer nog säga "Dra! Dra allt vad du kan!" men det ska vi nog få bukt på!

Jag känner mig riktigt peppad nu :D Tack allesammans!

Nu har vi stött på patrull :(
Hans galopp känns svagare och svagare, mer och mer markbunden. Speciellt vänster. Vi har haft liknande problem innan då slutade det med att bakbenen inte följde med alls i galoppen och hela bakdelen "kollapsade" i galopp. Var inne och röntgade men ingen hittade något. Efter någon dags vila var han bra igen. Ett år senare kom det tillbaka, men jag upptäckte det tidigare. Inte heller den gången hittade veterinären något. En massör hittade en spänd muskel under magen men trodde inte det var den som påverkade.
Jag får låta bli galoppen ett tag och se vad som händer.

Haft liknande problem, också återkommande.
Fick hjälp av kiropraktor. :)
(Visade sig att han var sned i bäckenet)

Hmm ja jag får se om jag hittar någon. Hade ute en för en massa år sen, han var minst sagt värdelös.. Måste väl finnas ett förbund för utbildade kiropraktorer man kan vända sig till :idea:

Ok, idétorka!

Vill ha lite tips på övningar, både vad gäller galopp och volter. Allt ni vet som inte jag vet (med andra ord, allt ni vet) :D

Vi har gjort nästintill rena byten från höger till vänster, tvärtom går inte riktigt. tror dock det beror på mig.

Skulle vilja ha tips på hur man får upp lite speed i vändningarna. Han går mest bara runt lite lojt nu, vänder gärna som den körhäst han är.

Tips tips tips :D

Nu är jag ingen reiningryttare men jag har haft en fjordkorsning i många år :) Hon gillade inte heller ridbanan de första åren, hon blev seg som kola och snabbaste gångart var trav där benen knappt lämnade marken. Det som funkade för att få henne piggare var tempoväxlingar, trav på kortsidorna och skritt på långsidorna, trav mellan varannan kon på en rak linje och sådana saker. I början fick man ju driva sig blå i ansiktet men sedan började hon tycka att det var kul, det hann ju liksom inte bli jobbigt att trava så korta sträckor :) Sedan överfördes samma taktik på galoppen. De sista åren var hon piggare på ridbanan och kunde gå riktigt bra och det tror jag beror på att hon blev starkare och hade bättre kondition. Kanske värt att prova för dig?

Det är så jag gör (och gjort, ända sen han reds in för snart 8 år sen) ;)
Problemet där är att han är så jäkla smart och lat att han efter en kort stund blir otroligt känslig för sitsen när det kommer till att stanna/sakta ner, men verkar helt glömt bort att det finns en gaspedal. På något sätt känner han exakt var jag planerat att stanna, om det så bara är en sekund längre fram. Tänk om han var lika änslig för framåtdrivande hjälper :idea:

Hehe, det måste låta som om jag har världens hemskaste häst! Han är helt fruktansvärt envis, det ska jag inte sticka under stol med. Men han är helt underbar när man väl gör det där minililla framsteget :love: Tänk bara, en enveten häst och en minst lika enveten ryttare, tänk när vi vill åt samma håll! Ostoppbara!
Säger bara en sak:
Stackars, stackars tränare :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Nej, nu överdrev jag. Men jag känner mig ledsen idag och skulle behöva lite stöd. Jag har varit singel i 2,5 år efter uppbrottet med...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 201
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 438
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka