Sommareksem

C

Cin

Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft någon häst med det tidigare. Men jag tycker att det hela är lite underligt. Tänkte att jag berättar om hans symtom här så kanske någon som är mer van än jag kan komma med lite kommentarer.

Det började med ett vätskande eksem mitt på korset. Huden liksom sprack och det vätskade sig rätt mycket. Gjorde rent med jodopax och smorde sedan in med Aloe Vera gel. Dagen efter hade det torkat och såg mycket bättre ut. Men det kommer flera. Inte mer än kanske 3-4 st om dagen. Jag gör likadant med alla nya och de torkar ihop och läker, men som sagt var det kommer nya hela tiden. De sitter uppe på korset, alltså inte i svansroten.

Han har börjat spricka i mankammen nu också och taglet ser helt dött ut och ramlar av av sig självt. Självklart kliar han sig massor. Han kliar sig också vid svansroten men hittills har jag inte hittat några eksem alls där.

Han har eksemtäcke och hel huva på sig också. Står inne på nätterna och har INTE fri tillgång till gräs. Får beta med kompisen i sommarhagen ca 6 timmar om dagen bara. Jag började fodra honom med alger redan förra sommaren (eftersom han hade det här redan då). Har varit "snuskigt" petig med hans foderstat i vinter med förutom algerna även vitlök, foderjäst och äppelcidervinäger. Har också gett honom Diamond V för att se till att tarmfloran fungerar som den ska. Sprayar honom 2 ggr om dagen med Renons mot bitande insekter och har hittills inte sett ett enda knott på honom (kompisen är dock helt nerlusad med knott).

Förra sommaren provade jag att tvätta honom ofta (ca 2-3 ggr i veckan) och smorde in honom dagligen med silverlotion eller Aloe Vera gel. Har testat både mjällschampo och Aloe vera schampo. Vad jag än gör så funkar ingenting. Nu vet jag inte längre vad jag ska prova. Snälla, tips tack! :confused:
 
Sv: Sommareksem

Nylanders hästkräm fungerar super på min häst!
 
Sv: Sommareksem

Har inte testat Nylanders. Är det den som innehåller tjära?

Har börjat med en kortisonsalva nu och kört med den i 2 dagar. Ser än så länge inget bättre ut men det kanske tar några dagar.

Stackars lilla söta hästen är inte glad. Snart blir jag tvungen att raka av hela manen igen så man kommer åt att smörja ordentligt.

Har pratat med en jätteduktig tjej som är equiterapeut och vi ska prova att behandla honom med akupunktur för att se om vi kan hejda det här akuta stadiet. Håll tummarna!
 
Sv: Sommareksem

jag har testat nylanders hästkräm(ja, den innehåller tjära) på en exemponny vi hade, hjälpte inte ett skit.
det enda som hjälpte va exemtäcke och ett antihistamin som vet. skrev ut (han åt det 2 gånger om dagen hela sommarperioden.) badade honom ganska ofta oxå, ett scampoo som vet. skrev ut.(kommer inte ihåg namnet) då höll han sig "hel"

han fick oxå "mindre bulor" som sprack och vätskade, började även på honom på korset sen höfterna, manen, svansen och huvudet. det såg förskräckligt ut. men med vet. hjälp blev han mycket bättre. vi tog bort gräset en hel sommar, för vet. tyckte vi skulle prova det. han gick i paddock på hö, blev inte ens lite bättre.

hoppas du hittar något som funkar, håller tummar och tår...
 
Sv: Sommareksem

Cin skrev:
Har inte testat Nylanders. Är det den som innehåller tjära?

Har börjat med en kortisonsalva nu och kört med den i 2 dagar. Ser än så länge inget bättre ut men det kanske tar några dagar.

Stackars lilla söta hästen är inte glad. Snart blir jag tvungen att raka av hela manen igen så man kommer åt att smörja ordentligt.

Har pratat med en jätteduktig tjej som är equiterapeut och vi ska prova att behandla honom med akupunktur för att se om vi kan hejda det här akuta stadiet. Håll tummarna!
Jag har haft Nylanders till och från och det har hjälpt. Nu gör jag egen smörja (beckolja+matolja) som funkar bra.
Sen har jag provar akup. också ett helt år i ett forskningsprojekt och min pålle var jättefin det året. Nu är det svårt att säga vad det var som fungerade men det blir inte sämre i alla fall.
 
Sv: Sommareksem

Kortison är det samma som att börja med en slägga för att spika in en spik i väggen, istället för att använda hammaren.
En biverkning som kortison har är att den är hudförtunnande, något en eksemhäst absolut inte behöver i första skedet. Kortison skall ej heller användas på sår.

Eksemtäcke har du ju, vilket är A och O i eksembehandling. Mycket repellerande medel är också bra att tillföra, speciellt vid dygnets mest insektstäta timmar som skymning och gryning.

Silverlotion har en bra läkande effekt och väldigt snabbt, jag skulle förelå Horosl. Droppa i mankam samt svans, gör att mankammen mjuknar och blir mera elastisk.

Tvätta regelbundet man och svans, jag har märkt att grönsåpa har en stillande effekt på klådan den är även insektsavstötande ett par dagar efter tvätten. Mankammen blir mjukare, men hästen kommer att lukta som en nytvättatd trasmatta vilket du får stå ut med.

Är det kris, dvs med mycket sårbildning så kan du prova att ge ½ dl Bovete. Den finns i livsmedelsbutikernas hälsokosthylla, bovetet anses har en antihistamineffekt och vi har kört den på jobbiga fall med gott resultat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad som har hänt. För några dagar sen så fick jag något bett mitt på bröstvårtan. Den gjorde skitont och kliade. Dagen...
2
Svar
22
· Visningar
3 366
Senast: Marlin
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp