Sommareksem

M

maggan2

Hur har ni upplevt sommareksemet i år, har det varit en svår eller lättare säsong (även om det inte är över än)?
Min häst har än så länge behållit både man och svans, inget mjäll och inga sår.
Men jag har visserligen ändrat behandlingen något denna sommar...

Sv: Sommareksem

Pållen visar inga tecken på klåda eller annat, han går ute dygnet runt och nu monterade jag på pymas efter regnet. Knott brukar dyka upp när marken blir lagom fuktig, och det får man väl anse nu. :crazy: Men eftersom han inte haft några besvär så vill jag ju inte att han drabbas nu heller, så därför får han på täcket som en säkerhetsåtgärd.

Min pålle som andra år (särskilt ifjol) haft otroligt mycket eksem har nästan inge alls iår!! :)
Har fått en ny salva+att han äter lite alger och annat som tydligen anses ha en bra effekt på eksem... vet inte om det är det som hjälpt?!

Förresten vad behandlar du din pålle med??

Min häst har aldrig mått så bra som i år. Han har inte kliat sig, är inte svullen eller skorvig. Han är som vilken frisk häst somhelst, han har dock täcke på sig dygnet runt och huva i hagen för säkerhets skull.

Den andra eksemhästen i stallet mår lika bra.

Så det är definitivt ett mkt bra eksemår, iaf hittills.

Min är ungefär som vanligt, manen svullnade upp tidigt, i slutet av mars o täcket åkte på redan då. Eftersom jag var mycket tidig ha på täcket har han klarat sej bättre än ifjol då han fick cortison o året dessförinnan fick han klåda så det blödde, så jmf med det måste jag säga att han är bättre, men det beror ju på att jag var tidig i år o inte väntade till maj med täcke som jag o alla andra eksemägare gjort innan. Nu är jag den enda som har på täcke så tidigt :-)

Skippade alger - det gjorde varken från eller till. Så fick jag veta hästen har kvalserallergi o med det hösilage o bra stallmijlö, vilket säkert påverkar han allmänt mår bättre. Började med linfröolja ordentligt nu efter ett prov ifjol till i våras, nu kör jag igen.

Så har jag faktiskt börjat med en salva som VERKLIGEN fungerar. Är allmänt emot att smörja o kladda ner hästen - men här fick jag ge mej med just den salvan. Den har fungerat hittils över förväntan. Dock är några månader kvar innan jag säger bestämt hur året varit o allt fungerat.

Balderum skrev:
Så har jag faktiskt börjat med en salva som VERKLIGEN fungerar. Är allmänt emot att smörja o kladda ner hästen - men här fick jag ge mej med just den salvan. Den har fungerat hittils över förväntan. Dock är några månader kvar innan jag säger bestämt hur året varit o allt fungerat.

Vad heter salvan?

Min eksemhäst har inga sår eller har kliat av sig man eller svans.
I våras tog jag in honom varje natt t o m veckan innan midsommar. Men nu går han ute dygnet runt.
Men så har jag ju ett bra medel till honom också. :)

Mao är det en bra sommar...
Jag behandlar min pålle enligt följande:
Hästen står på stall kl 19.00 till kl 08.00. Han har eksem- eller flugtäcke (TermoMaster, Buccas, Weatherbeeta) på sig utomhus. Och jag smörjer lite då och då med ASV 14 och tvättar man och svans ca en gång i månaden med apotekets parfymfria mjäll schampo.
Skulle jag märka en tendens till klåda så smörjer jag med Nylanders. Men den tvättar jag bort efter ett par dagar eftersom den är så kladdig.

Den största skillnaden på behandling är att jag tog på täcke redan i början på Maj (efter "tillsägelse" av Balderum :smirk: ) och att han får gå in redan kl 19.00.
/M

Pm:ar om salvan, den är okänd vad jag förstått.

Min häst visade lite tendenser till exem mot slutet av förra sommaren - jag tror inte han skulle klassas som exemhäst, men han går iaf med exemtäcke -för säkerhets skull. Han har inga bevis alls på att han kliar sig, annat än sår i karlederna bak :D Puckohästen kliar ju sig med tänderna där o tar inte i lite heller...

Sköthästen som har värre exem o haft så i flera år, han känns faktiskt mkt bättre iår. Han har gått med exemtäcke i flera år o det har gett stora resultat! Han har i år bara kliat sig lite i pannan, runt ögonen o i nacken/bakom öronen, känns inte svullen i mankammen alls. Vi har dock haft en incident i början på sommarn, när han tappade sin luva o gick utan den förmodligen hela dagen. På kvällen när jag kom sen så var han helt blodig i ena örat o hade ett jättesår däri! Då behandlade vi med kortison, o det gick över på några dagar. Och en Ny luva införskaffades, med fräscha fästen och resår.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar