Sommareksem!

colowi

Trådstartare
Nu är det ju så att jag har en ponny med sommareksem. Vad är bäst att göra om man vill behålla manen han har typ ingen kvar nu.. Han går med täcke ute men han kliar sönder sig totalt. Vill inte att han ska ha täcke inne rädd för han ska fasta någonstans eller fastna med benet eller något. Medel? Vilket medel är bäst har sett några på h**ks men vet inte om de funkar vill inte köpa något som inte funkar! Så vad använder alla andra för metoder att behålla man och svansrot?! :confused::confused::)

Det bästa man kan göra är att hålla hästen och täcket rent, smörja, täcka och stalla in när det är som mest insekter. Dessutom kan det funka om hästen har tillgång att kunna gå in även mitt på dagen för att kunna undvika solen.

Vilka medel som fungerar är helt individuellt tyvärr.

Hur tidigt satte du på täcket i år? Det brukar vara A och O, att få på dem täcket innan knotten och innan de börjar klia. Har de börjar klia kan det vara svårt bryta den onda cirkeln.

Jag tycker dessutom du ska ha täcket inne med om du inte är helt säker på att stallet är insektsfritt.

Kliar han sönder sig totalt, då är det veterinär som behövs för att bryta trenden, det är få receptfria grejer som klarar det. Möjligen i kombination med täta bad, att stalla in den period knotten är aktiva och nogsamt smörjande med både klådstillande, mjukgörande och insektsmedel

Det bästa man kan göra är att hålla hästen och täcket rent, smörja, täcka och stalla in när det är som mest insekter. Dessutom kan det funka om hästen har tillgång att kunna gå in även mitt på dagen för att kunna undvika solen.

Tyvärr går det inte att ha tillgång att han kan gå in när han vill har typ en "väg" emellan stallet och hagen! :cry: Men man kan ta in han typ mitt på dagen någon timme så slipper han solen och insekterna!:up:

Vilka medel som fungerar är helt individuellt tyvärr.

Hur tidigt satte du på täcket i år? Det brukar vara A och O, att få på dem täcket innan knotten och innan de börjar klia. Har de börjar klia kan det vara svårt bryta den onda cirkeln.

Jag tycker dessutom du ska ha täcket inne med om du inte är helt säker på att stallet är insektsfritt.

Kliar han sönder sig totalt, då är det veterinär som behövs för att bryta trenden, det är få receptfria grejer som klarar det. Möjligen i kombination med täta bad, att stalla in den period knotten är aktiva och nogsamt smörjande med både klådstillande, mjukgörande och insektsmedel

Jag satte på täcket när insekterna speciellt knotten började komma. Stallet brukar vara insektsfritt brukar inte tända längre när jag tar in dom det är ljust nog ute så lyser det in.
Han hatar att bada, vi får väll öva på det. Ska köpa ett medel och testa om det funkar hade varit super om det funkat.:love::)

Knotten är värst kvällar och mornar så en timme inne mitt på dagen gör nog ingen skillnad.

Behandlas han inte med något medel alla nu, inte ens insektsmedel? Vad är det för täcke han har? :)

Knotten är värst kvällar och mornar så en timme inne mitt på dagen gör nog ingen skillnad.

Behandlas han inte med något medel alla nu, inte ens insektsmedel? Vad är det för täcke han har? :)

Han behanlas bara med insektsmedel inget mot sommareksemen. Han har ett bucas täcke. Ganska tjockt ett, ska nog köpa ett tunnare faktiskt är nästan så han svettas mitt på dagen. Han är inte smart nog att ställa sig i skuggan...

Det finns ju ett otal trådar om detta med eksem. Läs igenom dem så ser du hur mycket det finns att smörja med, bara att välja. Täcke och insektsmedel är ju a och o, sen smörjer du på Hydrocortisonsalva tex för att få ner klådan och ev svullnad.

Han behanlas bara med insektsmedel inget mot sommareksemen. Han har ett bucas täcke. Ganska tjockt ett, ska nog köpa ett tunnare faktiskt är nästan så han svettas mitt på dagen. Han är inte smart nog att ställa sig i skuggan...

Bucas - då har han alltså ett vanligt täcke? Du måste ha ett eksemtäcke!(typ boett). Klart han kliar sönder sig om han inte får någon behandling mot eksemen :/

Bucas - då har han alltså ett vanligt täcke? Du måste ha ett eksemtäcke!(typ boett). Klart han kliar sönder sig om han inte får någon behandling mot eksemen :/

Skriver under på detta! Du måste ha ett eksemtäcke som är tättslutande, det är inte vanliga flugtäcken från Bucas. Med de problem din häst har nu bör du ha täcke på även i stallet. Ett rätt anpassat eksemtäcke är det ingen risk att hästen fastnar i, det sitter som ett smäck. Täcke och huva är den bästa lindring du kan ge din häst.

Rekommenderar PROB-olja, den är klådstillande!

Jag brukar även badda min eksemhäst med alsolsprit. Den är klådstillande och bra mot eksem. Smörjer med mjukgörande och har på eksemtäcke med huva.

Man måste börja med förebyggande behandling väldigt tidigt på våren. Om hästen redan nu har kliat av sig man och svans så är det svårt att komma tillrätta med problemet detta året.
Nummer 1 är att ha ett bra eksemtäcke m.a.o inte ett flugtäcke. BOETT täcken är out standing men även dom som finns på GeKå`s fungerar. Bada hästen med PROB shampo under sommaren, en skitig/svettig pålle lockar till sej mera knott än en ren.
Bio`nitch en klådstillande kräm som faktiskt fungerar över förväntan finns att köpa hos www.prexem.se

Skriver under på detta! Du måste ha ett eksemtäcke som är tättslutande, det är inte vanliga flugtäcken från Bucas. Med de problem din häst har nu bör du ha täcke på även i stallet. Ett rätt anpassat eksemtäcke är det ingen risk att hästen fastnar i, det sitter som ett smäck. Täcke och huva är den bästa lindring du kan ge din häst.

Rekommenderar PROB-olja, den är klådstillande!

Täcket är tätslutande knotten sätter sig på ytan och kommer inte igenom. Det kanske inte kommer från bucas kollade inte så noga såg något märke och det såg ut som ett bucas märke. :)

Bucas - då har han alltså ett vanligt täcke? Du måste ha ett eksemtäcke!(typ boett). Klart han kliar sönder sig om han inte får någon behandling mot eksemen :/[/QUO

Han har inte fått någon behandling eftersom han har inte fått sådana här klådor de förra åren jag haft han.

Täcket är tätslutande knotten sätter sig på ytan och kommer inte igenom. Det kanske inte kommer från bucas kollade inte så noga såg något märke och det såg ut som ett bucas märke. :)

Hur är designen på täcket? Alltså ät det maglapp, täcker mellan frambenen, sluter tätt runt bakben osv. Alltså som ett eksemtäcke även i design och inte bara material?

Hur är designen på täcket? Alltså ät det maglapp, täcker mellan frambenen, sluter tätt runt bakben osv. Alltså som ett eksemtäcke även i design och inte bara material?

Där är en maglapp men inte mellan frambenen och sluter lite tätt mot bakbenen inte jätte mycket men det är inte helt löst heller! :)

Där är en maglapp men inte mellan frambenen och sluter lite tätt mot bakbenen inte jätte mycket men det är inte helt löst heller! :)

Då rekommenderar jag starkt att du köper ett eksemtäcke (typ boett. Kopior går bra men du tjänar in pengarna på att köpa ett boett direkt). Det är a och i för 99% av eksemhästarna med täcke. Och nästa är på med det såfort snön är borta. Vänta inte tills knotten kommer. Då kan man ofta klara sig med vara täcke och spray. Täcke dygnet om nu i år för din och ta inte av det förrän flera nätter med frost

Håller med @Alexandra_W ! Ett flugtäcke som du beskriver att du har på din eksemhäst är ingen idé. Den behöver ett riktigt, heltäckande eksemtäcke. Gärna med huva som går att fästa i täcket så det inte glipar mellan huva och täcke o nacken.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 316
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 039
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 990
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka