sommareksem - uppdatering!

PrittePuff

Trådstartare
Ja, hur går det för er andra ute i landet med era eksem hästar?
ser ni något slut på plågorna nu för denna sommmar? vad ska ni ändra på till nästa år? vad gör ni för hästen?

själv hade jag köpt ett eksemtäcke i sommras men det var något för stort... fastän det var i minsta storleken...
någon som vet vart man kan vända sig för att köpa eksem täcke passande shettis?
funderar också på att börja ge linfröolja i vinter och hoppas på att det kan ge någon förbättring. nån som vet vart man kan köpa det billigt? hörde någon som hade köpt från b*rjes, en 10-liters dunk, men det har jag inte själv sett att dom har. har dom det?

Sv: sommareksem - uppdatering!

Du får passande täcke på Boett (www.boett.com) De har allt från minishettis till ardenner kan jag tänka. Annars är det bara beställa vad man vill ha.

Än finns här knott, men det har varit en lugn vecka med lite kli. Har inte behövt smörja så ofta o tvättade rent båda hästarna igår nu när det är så varmt ute.

Jag köpte från Börjes o jag sa att jag köpte 10 liter -MEN i 1 liters dunkar ;) . Lika bra beställa hem ordentligt när jag ändå ska ha hem grejjer därifrån.

Jag har smörjt med MJ:s djursalva som varit mycket mycket bra då alla andra salvor inte fungerat tidigare. Mankammen var mjuk o fin o salvan är mycket effektiv mot knott o andra kryp med. Sår läker fort även om det blivit kladd emellanåt, men har inte behövt tvätta av hästen. Det ser ut som huden tar åt sej den mängd salva som behövs.

Har nu hört "det sista" i eksemvärlden, och där rekomemnderar man Probimin som ges i fodret. De som använt i närheten på sina importerade hästar har kliandet upphört efter 1 månad. Om det fungerar på svenskfödda vet jag inte, men jag skall prova till vårvintern.

Tvättar mina eksemtäcken o huvor i såpa i 60 grader i maskin, har flera st o byter med. har man bara ett täcke kan det bli svårt om det går sönder el behöver tvättas, vilket det ju behövs.

Just nu gör jag ingenting. Flugtäckena är tvättade och borthängda för den här säsongen. Min häst har klarat sig oerhört bra i år, knappt någon tagelförlust att tala om ;) :)
Nästa år kommer jag göra som i år, nämligen ha pållen konstant täckad, spraya med äppelcidervinäger i man och svans och behandla ev. sår med sårspray och aloe vera (han har haft ett sår i år, läkte på några dagar).

Om hästskrället blir sämre nästa år kommer jag gråta blod när han kliat av sig all sin fina man han sparat ut nu.

Jag har inte gjort nånting sista månaden utom att ha täcket på dygnet runt när han går på bete. Annars är han helt symptomfri , inte kli-ig ens. Manen har växt ut efter försommarens vandalisering, pannluggen börjar se ut som en sån. Jag har varit noga med att inte göra för stora foderomställningar så därför har han fått kraftfoder i sommar. Men nu har dom gått över till nytt bete så nu ser han ut som en fotboll så kraften får vänta lite.
Jag har haft beckolja och hydrocortison att smörja med plus myggmedel. Och akupunktur! Vad som hjälpt mest vet jag inte, tyvärr.
Täckena åker inte av förrän det varit 7 nätter med frost.

Senast ändrad:

Min säsong har inte varit ett dugg bättre i år, snarare värre, med tanke på att det har regnat så mycket under den riktigt varma delen av sommaren, och har då känt mig tvungen att ta av eksemtäcket vissa stunder för att häst o täcke ska kunna torka upp, och eksemhästarna kastar sig följdaktligen på varann, och kliar sönder varandras manar på nolltid! De vet minsann att lära upp varann i denna sköna konst.
Eksem-regntäcke har jag bara till en häst, det kostar en hel del, förutom att jag har 3 täcken till varje häst, för att hinna med att tvätta och laga.
Varje svidknottskläckning(det är några stycken varje år) har snabbt alarmerats av en hygglig biolog-kompis, som dessutom själv är allergisk.
Bättre planering inför nästa sommarsäsong (1 Apr-1 Nov) är soligare väder!
De går som vanligt i sin lösdrift med köldridå och blir insmörjda med insektsmedel varje dag.
Humöret håller vi uppe med att rida, träna och göra roliga grejer tillsammans varje dag, och känna oss som "männskor"!
(dvs. glömma allt eksem och skrutt o bara ha kul)
Det är tillräckligt jobbigt som det är, och väljer att "bara göra det" nödvändiga jobbet, och inte sörja för mycket. ;)

Det där med kompisar är minst lika jobbigt som träd! Min pålle skulle få vila pälsen en stund under uppsikt tänkte jag. Vad händer , jo tre (3) sek senare han han beordrat sin kompis att klia honom! Jag bara gick fram och tittade på honom så slutade dom. Snacka om att veta vad matte tänker!!
Vi får önska varandra en solig blåsig sommar nästa år.

Du får låta bli ta av täcket, helt enkelt. Täckena torkar upp fort om man nu har Boett, hur de andra fungerar vet jag inte. Hästen bryr sej inte, den torkar i takt med täcket.

Fast det ÄR svårt ibland, att ha täcken för alla tillfällen. Det har faktiskt hänt att alla tre st behövt lagas samtidigt, eller att det har regnat 1 vecka i sträck, och man känner behov av att torka upp hästen så den inte ska få lunginflammation. Visst, jag har ett lyxigt eksem-regntäcke från Boett, men har man 2 eksemhästar och sammanlagt 7 täcken att hålla ordning på, har man lite att göra.
Dessutom har de 2 eksemhästarna helt olika storlek, så de kan inte ha varandras.
Kanske har jag Sveriges minsta islandshäst?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett större Halvblod som innan sommaren gått på en hel del havre + korn, mineraler,linfröolja och hö. Hon är J*vligt vrång och...
Svar
6
· Visningar
1 068
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: M-Meduza
·
Övr. Katt Både sambon och jag är uppvuxna med katter, men det var ju ÅR sedan vi hade kattungar i vår omedelbara närhet så erfarenheten hur man...
2
Svar
29
· Visningar
2 527
Senast: MissFideli
·
C
Hästvård Har en shettis som jag vid första anblick skulle säga att han har sommareksem. Nu har jag ingen jättevana av detta då jag inte haft...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm