När skaffa kattungar?

Sv: När skaffa kattungar?

En till fråga....

Det här med rumsrenhet. Det står ofta i annonser att kattungarna är rumsrena. Går det att förutsätta att bara för att man har ett par kattlådor inne så fungerar det direkt när kattungarna hämtas (förutsätter här att vi visar kattungarna vid hemkomst var lådorna befinner sig)? Har ingen erfarenhet av det här med lådor då mina föräldrar inte haft lådorna framme på många, många år. Alla katterna gör det dom ska ute och säger till när de vill ut. :bow:

Det här med att lämna ungarna ensamma hemma känns som en osäkerhetsfaktor, men mest för risken att vi inte ska känna igen oss när vi kommer hem. ;) Kattungar är busiga har vi kommit fram till! Tanken är att vi håller dom till ett begränsat utrymme, men hur begränsat? Vi kan stänga av vardagsrummet, men kök, hall och hela ovanvåningen med sovrum och dyl går inte att stänga av. Å andra sidan så omkullvälta blomkrukor får man ta med i beräkningen.... Eller är det ens nödvändigt????

//Alice

Jag har ett bra tips till dig :D dubbelhäftande tejp! under krukorna ;)

Nej men ställ undan det mest ömtåliga den första tiden när kattungarna vill utforska nya stället och är sådär odrägligt bebisbusiga :p Det får man tåla om man ska vara med från början hehe.

Men det där du skriver om att hålla dem på ett begränsat område kan du faktiskt anamma när det gäller just rumsrenheten. För att minimiera risken att de inte hittar tillbaka till kattlådan i början, så avgränsa utrymmet. Låt dem bo i 1-2 rum första veckan, gå på låda, äta, sova, bli trygga med er och rummen, innan ni öppnar upp till resten utav huset/lägenheten?
Det är ju små bebisar som nyss lämnat mamma, världen är så stor nog ändå där i början. Ta gärna två kullsyskon om ni kan, men det kanske ni redan tänkt? Å att de ska vara 12 veckor har du nog koll på.

I övrigt tycker jag också det låter smart att köpa kattungar nu snart, så hinner de växa till sig och kastreras innan sommaren kommer då ni kanske vill börja släppa ut dem.

PS: under det knappa året jag arbetade på ett katthem hade vi många underbara, trygga, härliga kattungar. Vissa var födda på katthemmet, vissa plockades in när de var en vecka gamla med sin hemlösa mamma och de var som vilka kattungar som helst; trygga, busiga, härliga, rumsrena och inte det minsta skadade psykiskt. Sen kommer det förstås ibland in 10-veckorsungar utan mamma som blivit skrämda, men man kan säga till på ett katthem att man inte vill ha just den typen.

Ring gärna till katthemmen och gör en intresseanmälan. Ibland kanske de får in kattungar akut, eller ej hunnit lägga upp på hemsidan, eller får säga nej pga platsbrist osv, om de då har ert namn uppskrivet så kan de ju ringa er när kattungar som verkar passande kommer in. Sen kan man ju komma och titta och man får alltid tacka nej :)

Lycka till!!!

Hon har en korthårig med. Lilla Inga ;). Men Inga vill bo för sig själv för hon är lite nervig och utstött av de andra.

bild.php

* nä, jag ska inte tjata*

En till fråga....

Det här med rumsrenhet. Det står ofta i annonser att kattungarna är rumsrena. Går det att förutsätta att bara för att man har ett par kattlådor inne så fungerar det direkt när kattungarna hämtas (förutsätter här att vi visar kattungarna vid hemkomst var lådorna befinner sig)? Har ingen erfarenhet av det här med lådor då mina föräldrar inte haft lådorna framme på många, många år. Alla katterna gör det dom ska ute och säger till när de vill ut. :bow:

Det här med att lämna ungarna ensamma hemma känns som en osäkerhetsfaktor, men mest för risken att vi inte ska känna igen oss när vi kommer hem. ;) Kattungar är busiga har vi kommit fram till! Tanken är att vi håller dom till ett begränsat utrymme, men hur begränsat? Vi kan stänga av vardagsrummet, men kök, hall och hela ovanvåningen med sovrum och dyl går inte att stänga av. Å andra sidan så omkullvälta blomkrukor får man ta med i beräkningen.... Eller är det ens nödvändigt????

//Alice

Kattungar kan komma av sig med rumsrenheten när de kommer till ett nytt ställe och får stora ytor att röra sig över. Låt därför kattungarna vänja sig vid ett rum i taget. Ha dem först i tex. köket och så har du 1-2 lådor där. Funkar det bra med rumsrenheten och kattungarna är lugna och trygga kan ni utvidga utrymmet till ett rum till, kanske hallen... funkar det så fortsätter ni. Du fattar nog poängen.

Är ni oroliga för inredningen kan ni ju ha ett "kattrum" dvs. ett rum ni stänger in kattungarna i när ni inte är hemma. Där bör de ha en ordentlig klösmöbel, sovplats, låda mat och vatten.

Hon har en korthårig med. Lilla Inga ;). Men Inga vill bo för sig själv för hon är lite nervig och utstött av de andra.

bild.php

* nä, jag ska inte tjata*

Det gör inget att du tjatar! ;) Vi har diskuterat att ta två vuxna katter (vi vill ha minst två) från katthem. Visst, det är en god handling då katthemmet får lite inkomst och katterna får tryggt hem. Men vi vill ha busungar som vi får följa i utvecklingen. *envis*

//Alice

Jag har ett bra tips till dig :D dubbelhäftande tejp! under krukorna ;)
Bra idé! Fast jag tror att jag hellre flyttar dom till "icke nåbar höjd" så länge. Gissar att färgen i fönstersmygen inte gillar att jag tar bort tejpen. ;)

Nej men ställ undan det mest ömtåliga den första tiden när kattungarna vill utforska nya stället och är sådär odrägligt bebisbusiga :p Det får man tåla om man ska vara med från början hehe.
Absolut! Men det är lite därför också vi vill vara med från början. Det är ju så kul att se dom göra sina hyss, väcka en på nätterna när dom "jabbar" med ens fötter, bakdelen springer ifrån framdelen mm. Jupp, busungar blir det! :D

Det är ju små bebisar som nyss lämnat mamma, världen är så stor nog ändå där i början. Ta gärna två kullsyskon om ni kan, men det kanske ni redan tänkt? Å att de ska vara 12 veckor har du nog koll på.
Det var precis det vi tänkte när vi pratade om att skaffa katt under semestern. Då är vi lediga och kan "vakta" och "sällskapa" med kattungarna. Men å andra sidan kommer vi inte att kunna släppa ut dom då pga att de är för små....
Vi kommer absolut att skaffa två kullsyskon!!! Dels därför att syskon brukar få en underbar relation till varann samt att de känner varandra och sällskapar med varann på det nya läskiga stället. Visst, ska de vara 12 veckor och inte en dag yngre!

Ring gärna till katthemmen och gör en intresseanmälan.
Det är ju en bra idé! Ska ringa till de tre katthemmen vi har runt oss.

//Alice

Kattungar kan komma av sig med rumsrenheten när de kommer till ett nytt ställe och får stora ytor att röra sig över. Låt därför kattungarna vänja sig vid ett rum i taget. Ha dem först i tex. köket och så har du 1-2 lådor där. Funkar det bra med rumsrenheten och kattungarna är lugna och trygga kan ni utvidga utrymmet till ett rum till, kanske hallen... funkar det så fortsätter ni. Du fattar nog poängen.

Är ni oroliga för inredningen kan ni ju ha ett "kattrum" dvs. ett rum ni stänger in kattungarna i när ni inte är hemma. Där bör de ha en ordentlig klösmöbel, sovplats, låda mat och vatten.

Ja, det var precis det jag gissade, att det kan ställa till det att komma till ett nytt ställe. Absolut kan dom vara i köket i början, men när vi tar bort den avstängningen blir nästan hela huset tillgängligt (hall + hela övervåningen). Vardagsrum och gästrum kan vi stänga av. Trappan upp är svår att stänga av för katter.....Aja, det löser vi!!! Vi får väl annars ställa en låda i varje rum! :idea: Då har dom alltid nära till toaletten.

//Alice

När vi har haft kattungar så har vi haft hela huset öppet för dem. Självklart blir det krukor som går sönder, men det blir det ändå.:D Iaf för mig med stoora katter, de tror att de är små och kan gå förbi hur som helst!
Men mer än så har de faktiskt aldrig förstört.

Sambon och jag pratade igenom det här med kattungar och när det är bäst att skaffa. Jag berättade vad ni sagt i tråden och kom själv på det för oss avgörande arrgumentet. Skaffar vi kattungar nu är de nästan 1 år nästa vinter vilket gör att de klarar utevistelse bättre då än om de är ett halvår gamla.

Tack för alla som svarat och gett respons!

Nu gäller det bara att hitta kattungar....

//Alice

*skakar liv i tråden pga frustration*

Sambon och jag har följt era råd och börjat leta efter kattungar nu. Med de arrgument många av er la fram kändes det som bästa alternativet.
Men det är ju totalt helt jätte-hopplöst! :crazy: Visst, EN går att få tag på, men två ur samma kull verkar vara stört omöjligt just nu. Men det är väl inte så konstigt eftersom det inte är många kattungar som föds runt jul. De kattungar som finns ute är det ett RUSKIGT tryck på! Ser man inte annonsen direkt vid publisering och ringer omedelbart är det kört.

GAH! Vi vill ju ha våra söta busar nu, nyss, igår! :D ;)

//Alice

Katthem har nog ungar året om. Annars är det som du säger inte direkt kattungesäsong nu. Framförallt inte bland huskatter som ofta är utekatter och mer beroende på vädret för löp.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
182
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30