Sommarbete

G

GALOPP

Jag tänkte på en sak. Hästar på ridskolor i storstäder osv har ofta ingen tillgång till gräshagar utan står i grushagar fram tills sommaren kommer då man släpper hästarna på ett sommarbete hux flux, utan att succesivt har vänjt hästarna vid att enbart äta gräs.

Vad kan hända? Risken för fång måste ju öka extremt?

Sv: Sommarbete

på "min" ridskola betas hästarna "för hand" sas, ett par veckor innan betessläppet. hästtokiga ungar som är överlyckliga att bli runtsläpade i vårgräset en halvtimme av sin hungriga favoritponny...en härlig syn :D

men absolut, om de inte vänjs in susseccsivt är det inte alls bra, det bir ju ett superhastigt foderbyte att gå från hö och kraft till enbart gräs... kan bli problem med mage, hovar och allt möjligt:(

Vi gör likadant som LoveMyHorse, plus att hästarna turas om att gå i den gräshage vi har. Sen brukar skötarna och barnen i stallet gå ut och plocka gräs i hinkar som de ger till hästarna. Det finns en hage som det är lite gräs i också där ponnyerna brukar gå för att vänja sig.

Jag tror det är vanligt att de betas för hand, ridskolan jag var på förut gjorde så samt att de hade en gräshage där de fick va då och då, mer på sommaren tror jag.

Jag vet flera ridskolor som har små övergångshagar där de har hästarna lite kortare stunder än i de vanliga hagarna + att de handbetar dem. Vi har en två-tre mellanstora gräshagar som övergång inför betet, där hästarna successivt får vänjas vid att äta gräs. Dessa hagar brukar inte bli brukbara förrän närmare sommaren, eftersom de bara blir söndertrampade och leriga på nolltid om man börjar använda dem för tidigt. Så gör vi iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Bison
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V