Sommarbete..

P

Pontiac

hejsan!

Jag undrar hur mkt ni låter era hästar äta gräs på sommaren? asså hur mkt gräs får dom i hagen, o hur ofta byter ni hage? de förra åren i mitt stall har man bytt hage så fort 1/2 meter gräs var uppätet till en ny hage med 1/2 meter gräs i.. hästarna har blivit jätte tjocka! detta året ska inte min häst stå på så mkt bete, men hur mkt e lagom om man ska på träningsläger i slutet av sommaren i en vecka o rida två gånger om dagen?

Kan jag låta min häst vila nån/några veckor på sommaren? hur många veckor då?

tacksam för svar /Pontiac
 
Sv: Sommarbete..

Det räcker ju om du har ca 3 dm långt gräs. Det äter ju hellere det korta än det långa. Om du ska i väg på tränings läger så skulle jag ha hästen inne på kvällen om det går minst en månad före. Och försöka hålla igång hästen så gott det går med värme och insekter.

Ska du bort kan han ju få lite semester. Men ställ inte av hästen så länge eftersom du ska på lägret. Ge hästen vila efter lägret istället.
 
Sv: Sommarbete..

Jag tycker det räcker att ha hästen inne på natten ett par dagar innan träningslägret, plus hela veckan lägret håller på. Förmodar att de får gå i hagen mellan träningspassen?

Att hålla igång hästen innan ett träningsläger är ju självklart, men om hästen är i "full träning" mår den inte dåligt av två veckors ledighet trots att det är före träningslägret.
 
Sv: Sommarbete..

Vi har våra hästar på sommarbete hela sommaren. Byter hage då det är nästan slut på bete i den dom står i.
 
Sv: Sommarbete..

okej, så det räcker att jag har inne han typ 1 vecka på natten innan träningslägret då!? jag har inte möjlighet att ha honom inne varje natt på sommaren.

på träningslägret får han stå ut lite i hage, men han måste vila i boxen med. så det blir inte så mkt att vara ute o äta på lägret för han. men det klarar han väll i 6 dagar?

vi ska rida två gånger om dagen på träningslägret med, det brukar jag ju inte göra. men jag måste väll göra det en tid innan träningslägret? hur långt innan ungefär?

tack för alla svaren! :)
 
Sv: Sommarbete..

Att ha hästarna i en hage med så långt gräs gör antagligen att de äter för lite eftersom de vill ha det kortare gräset och då sväller magarna upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 174
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp