Sommarbete

Guldaskig

Trådstartare
Finns det folk som skickar iväg sina hästar på sommarbete nu för tiden? Jag har alltid sagt att det är ju på sommaren man verkligen har tid och lust att rida och det är ljust och man slipper frysa ihjäl :D Men efter att min häst har haft det väldigt tufft i höst och vinter har jag börjat tänka om lite och funderar på om jag ska låta henne vara häst och äta upp sig lite under sommaren.

Men hur gör man? Vart letar man efter bete? Vad ska man tänka på och vad är ett rimligt pris och vad ska ingå i priset? Hur långt bort vågar man skicka hästen? Finns det några stora, fina, "kända" beten i Sverige? Hästen är ett sto över 10 år. Verkar vara lättare att hitta bete till unghästar eller ston med föl...

(Visste inte var tråden passade bäst så moderator får gärna flytta på den om den ligger fel.)
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarbete

Nu vet jag ju inte riktigt vart i landet du bor men häromkring så känns det som att det är ganska vanligt att ställa sina hästar på sommarbete, men såpass nära att man kan åka ut och rida och träna i princip som vanligt ändå. Kanske lite lugnare och mera uteritter för att förstärka semesterkänslan bara. Sett flera ställen i annonser som tar emot hästar för bete där det de särskilt håller fram det faktum att det finns bra träningsmöjligheter i anslutning till betet som en fördel med just deras ställe.
 
Sv: Sommarbete

Där jag har min häst får vi en hel del sommarbetes hästar. Många från göteborg kommer hit med sina pållar eftersom det inte alltid finns bete att tillgå i stan. Till oss har det kommit både unghästar och äldre hästar och vi får även hit en ridskolas ponnyer. Jättemysigt med en massa extra hästar :)
Där jag står ingår: Tillsyn, vatten, saltsten. Du får ta in hästen i stallet och borsta, låna en box vid behov brukar inte vara några problem. Tror det kostar 7-800kr/månad.
 
Sv: Sommarbete

Om stallet där din häst vanligen är uppstallad inte kan erbjuda bete så skickar man (här) )i princip alltid sina hästar på särskilt sommarbete. Det finns många att välja bland, och vanligen finns möjlighet att ha sadel och andra prylar i närheten någonstans. Så hästen kan hållas igång lika bra där som i hemmastallet.

För 8-900 ingår bete, tillsyn, saltsten, och daglig tillsyn.

Tänker att det är lite tråkigt för hästarna att inte få möjligheten till bete och sol på sommaren... Min rids som vanligt när han går på bete, och har istället det lite lugnare i januari.



tillägg:
ser att oxo redan svara något liknande... :)
 
Sv: Sommarbete

Vi har sommarbete och vi tar 500 kr per häst i månaden. Då ingår daglig tillsyn, saltsten, bete och på fyllning av vatten. Vi har hagen precis vid stallet och har därför tillgång till sjukbox, sadelkammare, sjukhage osv i närheten om det skulle vara något :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 184
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 676
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp