sommarbete?

millen

Trådstartare
hejsan.
hästen jag har nu är min första foderhäst nånsin, och snart ska hon ut på bete. men hur gör man med maten? t.ex morgonkraftfodret. kör man upp dit tidigt på morgonen och ger dom det? eller ber man den som äger betet? eller får dom inget på morgonen?

förlåt om det låter lite rörigt, men det var bara nått ja kom på nu:p

Sv: sommarbete?

Du har en ägare att rådfråga om du är osäker. De flesta hästar behöver inget mer än betet beroende på hur rikt det är. I vissa fall klarar de inte bete överhuvudtaget. Hur just din foderhäst mår under betestiden kan nog ägaren ge bäst svar på. Ta också med ifall hästen ska jobba som vanligt, mer än vanligt eller bara gå och äta.

Sv: sommarbete?

Det beror helt på häst och bete.
Har jag ett bra bete till min så minskar jag kraftfodret över betet och ger efter jag ridit eller när jag är där och kollar till henne. Då rids hon som vanligt och är väl ganska normalfödd.
En häst som har lätt att lägga på sig kanske inte ens behöver något kraftfoder att tala om.
Men för det mesta så behöver man inte vara så jätte noga med att dela upp kraftfodret (om den inte får väldigt mkt) eftersom hästen äter hela dygnet när den går på bete.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar