Sommarbete och ösregn

TinyWiny

Trådstartare
Har funderat ett tag på alla de hästar som skickas iväg på sommarbete, hur gör ni om det regnar dag som natt en längre tid och temperaturen är under 5 grader?

Tar ni hem dem så de får torka upp eller låter ni dem gå?
Har ni skydd i hagen? och i såfall vad?

Jag tycker att det är lite märkligt att många har täcken på sina hästar dygnet runt och sedan "bara för att det är sommar" så får de gå utan något skydd alls för regn och kyla?!

Ingen behöver tala om för mej att hästar klarar det, bara en fundering...

Sv: Sommarbete och ösregn

Har inte hänt mig än...men skulle temperaturen dala ner under 5 plus skulle jag ta hem hästen, torka den, lägga på regntäcke och sen ut igen.

Bor ju ganska lång norrut, så här kan det komma snödagar under hela säsongen, regn, rusk och blåst hör till vardagen. :D
I år har vi inte tillgång till något skjul, så det blir fodrat regntäcke på. Våra hästar går ju på lösdrift normalt, och föredrar att stå ute i ur och skur, men gärna med täcke på.
Själv känner jag min mer paranoid över hur vi ska överleva knott & mygg! :eek: :p

Håller med dej, det har alltid förundrat mej också, att helt plötsligt ska hästen som är van vid fodrade regntäcken, stalltäcken osv gå ute dygnet runt utan "kläder" ....
Mina hästar har aldrig täcken, men däremot har jag dem på bete på näravstånd från stallet så att jag kan ta in dem om vädret blir som du beskriver.
Det är faktiskt enda gången jag har sett mitt ena sto stå och huttra- en hage utan vindskydd, regn och blåst och under fem plus. Och detta var i början av juni ....

Jag rekommenderar ett treväggsskjul/vindskydd i hagen. Mina hästar är ute i ur och skur. De håller sig varma genom att tugga och så länge de har mat så verkar de inte bry sig så mycket om regnet, men visst, när det regnar flera dagar i sträck är det fantastiskt att ha det här skyddet. Då väljer de ju liksom själva och det tycker jag känns bra. Jag låter mina hästar sätta riktigt mycket vinterpäls och undviker täcken förutom i nödfall. Så länge de kan hålla sig torra, fryser de inte. När det gäller kyla ligger människans nedre kritiska punkt på +28 grader. För hästen varierar den något med kroppsstorlek, päls osv men ligger nånstans på -30 grader. Det innebär att det skiljer 58 grader i våra kroppars uppfattning om vad som är kallt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar