Sommar, sol och VIT MULE!

K

Kockan

Vår ena ponny bränner sig alltid av solen, mer eller mindre, på sin vita mule.
har testat Helosan Sol, men det hjälper dåligt. Har även kört med solskydd för människor med typ solskyddsfaktor 30 och det funkar bättre. Han hatar dock att bli insmord och man får ju smörja ganska ofta. Obs! Smörjer kvällstid eller då solen inte skiner så mycket. Annars bränns det bara mer.
NÅGON SOM HAR NÅGRA BRA TIPS?

Sv: Sommar, sol och VIT MULE!

Ja, jag såg en tråd om det under utrustning! Fast ska man ha den styva eller lite mjukare varianten i så fall?
Helst vill jag att han får gå naken på betet, men vad gör man inte?

KOmmer det i samband med bete eller bara att solen visar sig?

sätt ett flugskydd på nosremmen på grimman så blir det lite skugga på mulen iallafall

jag har haft en flughuva från hansbo som har flärp över nosen o den funkade jättebra.

sen vet jag även en som haft nåt egetsydd, de sydde en flärp av en gamal tshirt o fäste i grimman o det funkade också bra.

altså nästan bara o klippa en 4 kant av en tshirt o sen flippte de som ett flugpannband fast mycke större flärpar=)

Senast ändrad:

På min förra ponny som blev bränd på hela mulen använde jag solskydd för oss människor som var för små barn, hjälpte jättebra:)

jag använde en solskyddsfaktor från apoteket med zinkocoid (stavning) som fungerar jättebra, tjock fet som sitter kvar hela dagen, dock är den ganska dyr men det är det värt.

Jag tror det är från ACO, det är en blå tub, kan kolla när jag är i stallet :)

Hej! Jag har lite info om sol medel från apoteket.

Hästar (och barn) bör andvända ett solkydds medel med endast fysikaliska partikelfilter. Dessa lägger sig som ett vitt lager på hunden och dom bör oxå va parfymfria. (parfym och sol går aldrig bra ihop)

På apoteket har vi märket CCS som innehåller partikelfilter. Vi har oxå ACOs barnsollotion 15, 25 som man kan använda till hästar men jag föredrar CCS sollotion till hästar för dom finns i mindre förpackningar.

Hoppas ni fått lite mer info
/Rosanna

Jättebra info, fast jag vill nog ändå ha solskyddsfaktor med. Fysikaliskt skydd i all ära men det kan man gnussa bort, och hästen bränner sig sönder och samman så till den grad att han får sår. Jag köpte honom i november förra året, mitten på november, och det hade inte helt läkt då ens, sommarens 'brännskador'.

Nu kletar jag, i väntan på vardag så jag kan köpa ngt annat på apoteket, och i väntan på flugluva med nosskydd, med tjockt lager helosan sol. Men jag ser ju hur fort det gnussas av. Han kliar sin mule rätt mkt pga insekterna.

SÅ nåt snällt men som sitter 'som berget' men ändå med solskyddsfaktor skulle vara optimalt?

Tillägg: Han bränner inte bara mulen, utan hela bläsen.. :crazy: Dvs även där det är ganska rejält med päls.

Jag kör ACOs solfaktor 15 (tidigare 16) till min ponnys nos. Har haft den i flera år nu och har enbart vissa gånger haft en lätt röd nyans, annars inget. Tidigare var det blåsor och köttsår. Det tips jag kan ge är att börja smörja tidigt, jag har hållt på i 3 veckor redan för att få en skyddande grund så solen inte får en chans att börja bränna. Har testat alla produkter och är hel nöjd med denna jag har nu, tycker inte heller de med högre solfaktor är bättre, alltså är det bästa enligt mig att börja med en lägre tidigt.

Mitt tips är Eucerin - Intensive Protection Sun Spray, Junior med solskyddsfaktor 40. Finns att köpa på Apoteket och är mycket smidigt att använda då det är en sprayflaska:)

Detta har fungerat bra både på mitt Paintsto (med mycket vitt/rosa) och på en fux med stooooor bläs och rosa mule.

Tack Alla SnÄlla FÖr En Massa Bra Tips!!!

Senast ändrad av en moderator:

Eh.... Vad konstigt det blev med bokstäverna???:crazy: Sorry

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu när våren är här så har min häst börjar klia mulen väldigt mycket. Förra året hade han under sommaren. Försvann ett tag efter betet...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en ponny som brände sig om mule och ansikte förra sommaren då han inte var i min ägo, dom tidigare har smörjt med helosan och...
Svar
11
· Visningar
2 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka