Vem förstår vad gammeln menar? Jag tror hans mål är att splittra och skapa konflikter för att försvaga framförallt kvinnor men även andra grupperingar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem förstår vad gammeln menar? Jag tror hans mål är att splittra och skapa konflikter för att försvaga framförallt kvinnor men även andra grupperingar.
Väl poängteratJag fattar inte diskussionen " inte alla män" Det är väl för sjutton män i vilket fall som helst?
Tragiskt nog så gjorde aldrig vi det heller och då pratade vi verkligen om precis allt annat. Tafsande, våldtäkter inom och utom förhållanden, sk. tjatsex, att folk skrek saker efter en, allt sådant var så normalt Blev man våldtagen så var det ens eget fel och vågade man sig till polisen så fick man genast frågan om man verkligen ville förstöra hans liv. För de flesta fanns det aldrig på kartan att anmäla honom ens och själva våldtäkten pratades det aldrig om mer än då man fick veta att det hade hänt möjligtvis. På sin höjd att man kunde fräsa idiot om den som skrek (till kompisen då, inte till honom) men inte mer. Man flamsade bort det när det hände och höll det jobbiga känslorna inom sig. Kanske hade du och dina vänner en sådan enorm tur att ni lyckades slippa eländet. Jag önskar verkligen det.
Minns på 80-talet hur min kusins kompis kom hem stupfull en kväll från en dejt till studentboendet, kusinen och en annan tjej hjälpte henne i säng o upptäckte att hon inte hade några trosor på sig. Så var hon lite öm "därnere" nästa dag. Då utgick man ifrån att killen hade "gjort nåt" när hon var full o värnlös (hon kom inte ihåg någonting), men lyckligtvis käkade hon p-piller så inget mer med det.
Att det kunde klassas som våldtäkt, eller ens var ett skitbeteende från killens sida, var det ingen som tänkte så mycket på. Bara jamen vilken tur att hon åt p-piller så hon inte blev gravid, typ.
Är så glad över att det har gått framåt.
Jag fattar inte diskussionen " inte alla män" Det är väl för sjutton män i vilket fall som helst? Man kan väl inte i diskussionen stapla upp " men inte min pappa/bror/pojkvän/granne/klasskamrat/kollega whatever i varenda mening där man ska påtala att män trakasserar kvinnor?
Halvt knapplån, tog en kommentar ur högen som passade lite.Jag ber om ursäkt men jag blir lite full i skratt nu. Efter att noggrant ha problematiserat kvinnors utseende i en tråd om sexofredande män, så ska vi nu gå vidare med att problematisera tonen i feministiska diskussioner, i en tråd om sexofredande män.
De sexofredande männen, däremot - dem kan vi passera med att ingen har sagt att de inte är ett problem så dem behöver vi inte kommentera.
Jag kan inte låta bli att skratta - uppgivet.
Jo jag tror också att det är någonting man då inte diskuterade, eller kanske inte diskuterar än idag. Blottare möjligen, enstaka gånger, men inte på allvar, bara med fniss. Det är/var nog en del i osynliggörandet av sexuella trakasserier och det som är så viktigt med synliggörandet av dem.Tragiskt nog så gjorde aldrig vi det heller och då pratade vi verkligen om precis allt annat. Tafsande, våldtäkter inom och utom förhållanden, sk. tjatsex, att folk skrek saker efter en, allt sådant var så normalt Blev man våldtagen så var det ens eget fel och vågade man sig till polisen så fick man genast frågan om man verkligen ville förstöra hans liv. För de flesta fanns det aldrig på kartan att anmäla honom ens och själva våldtäkten pratades det aldrig om mer än då man fick veta att det hade hänt möjligtvis. På sin höjd att man kunde fräsa idiot om den som skrek (till kompisen då, inte till honom) men inte mer. Man flamsade bort det när det hände och höll det jobbiga känslorna inom sig. Kanske hade du och dina vänner en sådan enorm tur att ni lyckades slippa eländet. Jag önskar verkligen det.
Eller så kallar vi det för vad det egentligen är: en dragning till yngre tjejer, i utveckling av sin sexualitet. Det gränsar till pedofili, och ja - det är äckligt och fördjävligt att tro att det bara är att ta för sig för alla borde bli glada och tacksamma över att få någons stånd upptryckt mot sig.
Ja, så låter det absolut när man pratar klarspråk. Pedofili samt gränsar till pedofili, beroende på ålder hos den drabbade.
Vi är väl i samma ålder och jo, vi tjejer pratade om allt. Men jag berättade inte när någon slemtratt tafsade på mig. Varför vet jag inte. Nypt i arschlet klagade man ju på men inte när någon tafsade på dansgolvet eller slemmiga kommentarer.
Har inget att tillägga här, men det var så bra skrivet att jag bara ville säga
Folk som måste spela ut "inte alla män"-kortet gör mig lite förbryllad. Jag skulle gärna vilja diskutera med en sådan person bara för att höra resonemanget bakom. Varför det är så svårt att separera män som grupp från män som individer. Det är ju som att jag som vit person skulle vägra känna igen ett historiskt systematiskt förtryck av icke-vita bara för att jag personligen aldrig varit elak mot en icke-vit. Bara för att det inte drabbar eller involverar mig personligen betyder ju inte det att det inte finns. Har verkligen folk sånt tunnelseende? Det är så märkligt.
Det är tokigt men det har med största säkerhet att göra med att kvinnor uppfostras till att ta ansvar för andras (läs mäns) känslor och handlingar.[...] då känner jag mig inte träffad eller tvungen att försvara mig bara för att jag är vit vilket borde innebära att man kan peka ut män som grupp utan att dom män som inte anser sig passa in i det epitet gruppen får ska känna sig träffade. För mig handlar det nog också om att jag inte vill att någons känslor ska såras, jag blir orolig att en man ska kännas sig sårad över att han tillhör en grupp som pekas ut som t.ex. elaka och vill genom att säga "inte alla män" få honom att känna att alla kvinnor inte tycker att alla män är elaka. Nu när jag funderar närmar på den delen låter det ju väldigt tokigt men du ville ju höra resonemanget bakom
Folk som måste spela ut "inte alla män"-kortet gör mig lite förbryllad. Jag skulle gärna vilja diskutera med en sådan person bara för att höra resonemanget bakom. Varför det är så svårt att separera män som grupp från män som individer...
Jag tycker inte man kommer undan problemet så enkelt. Det är många gånger jag sagt/hört andra säga det där enstaka förtydligande ordet och ändå hamnat i 'inte alla män' diskussionen.Ofta behövs bara ett enstaka ord för att undvika förvirring vilket helt klart gör det motiverat att vara lite mer precis. Det är mindre tidskrävande än att ha en ständigt återkommande "inte alla män"-diskussion.
Jag tycker inte man kommer undan problemet så enkelt. Det är många gånger jag sagt/hört andra säga det där enstaka förtydligande ordet och ändå hamnat i 'inte alla män' diskussionen.