Jag tror att det är hela nyckeln till att minska problemet: att andra män säger ifrån. Och då kanske inte på ett otrevligt sätt (även om man säkert hemskt gärna vill), utan på ett mer allvarligt sätt så att personerna inte går i försvarsställning. Utan faktiskt LYSSNAR. Sådana här män lyssnar nämligen inte på kvinnor, därför är det så jäkla viktigt att män som inte är svin faktiskt gör något.
Jag tänker osökt på Dold-programmet som är aktuellt just nu. Om ridtränaren är skyldig är han såklart så vidrig att jag inte har ord för det. Men alla män i maktposition runt honom som inte gjorde något (ex ordföranden som figurerar i programmet), på något sätt känns det lika illa i min värld.
Jag håller med om det här, jag tror också att det kan vara nyckeln. Därför tycker jag personligen att det är beklagligt med den radikalfeministiska retoriken som säger att mäns sexualitet kan likställas med våld. Jag inbillar mig att något sådant skulle leda till att en ickevåldsam och vettig man, som kanske inte riktigt är helt införstådd med problematiken, men som skulle kunna vara öppen för det, slår dövörat till.