Sommar och sol - insektstäcke

DarkInNight

Trådstartare
Behöver köpa nytt insektstäcke till hästen, hon är mycket känslig för knott, de äter bokstavligen upp henne :(
Tyvärr är hon även känslig för flugmedel så det är täcke som gäller.
Det får inte finnas glipa i bogen, då blir hon sönderbiten direkt.

Vad gillar ni för insektstäcken ?

Vilken tillverkare?
Jag testade många olika till min, halvblod med lång hals.
Boett var oslagbart eftersom det har längsta halsen. Därefter Horse Guard.

Båda dessa torkar snabbt efter regn. Oftast var hon torr under även om täckena var i princip genomblöta.
Detsamma gällde när hon sprang sig svettig, torrt under och blött utanpå.

Skavkänslighäst som endast fick lätt skav av remmarna på bakbenen. Det tror jag mest berodde på att hon älskade att rulla sig. Det är svårt att undvika skav helt på en häst som var tvungen att ha täcke dygnet runt när pälsen är som tunnast.

Jag behöver oxå investera i ett nytt flugtäcke till sommaren, har kikat på Horseware Rambo Protector men hittar inte någon som har haft detta och vet hur det är. Gillar utformningen i bogen bla. Någon här inne som har ett sådan och kan ge ett omdöme?

Jag behöver oxå investera i ett nytt flugtäcke till sommaren, har kikat på Horseware Rambo Protector men hittar inte någon som har haft detta och vet hur det är. Gillar utformningen i bogen bla. Någon här inne som har ett sådan och kan ge ett omdöme?
Jag har ett, är väldigt nöjd!

Hur sitter det fram, blir det glipa mellan täcket och halsdelen? du råkar inte ha några bilder. Googlar man så är det bara samma bild från tillverkaren som kommer upp.
A5D4D104-99DA-4FD7-BC4C-BC219BD8CF75.webp

Jag hade horseware hoody på min, och stoppade in halsdelarna, så blev det lite tätare vid halsen, men inte som ett eksemtäcke, så är det ju. Kan tipsa om beckolja som flugspray också, min var överkänslig mot citronella, så kunde använda ytterst få vanliga flugsprayer, men beckolja funkade bra!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 092
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Corax
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024