Sommar el regn täcke på??

nice and happy

Trådstartare
Min häst har spänt ryggen & blivit öm pgr att han ridits på sen eftermiddag & då blivit varm & sen kall när solen försvunnit.
Så det skall på täcke tills natten nu...
Frågan är bara, sommar el regn el kanske flug täcke?

Inatt hade han på sitt Amigo regn täcke & han var varm i morse, nästan lite svettig framtill... Har köpt ett Amigo summer täcke i ljus färg idag, tänkte att det borde andas mera & inte bli lika varm som regnet el vad tror ni?
Funderade lite på flug täcke, men det håller nog inte värmen så mycket på natten?

Sv: Sommar el regn täcke på??

Ahh tror det blir så, skall ut & testa det sedan... Amigos ligger så himla bra på honom. Aldrig nå skav el snett.

menar du summer sheet eller summer rain??

här ligger det runt 10 grader på natten (bohuslän) och det gör det väl annars i landet också.

Summer sheet är det jag köpte...
Har summer rain...
Jo det är mellan 7-8 grader här på natten.

Om din häst har fått spänningar pga det du skriver borde du låta en veterinär titta på din häst, det låter väldigt konstigt. En häst med päls håller värmen mkt bättre än en häst med päls plus täcke.

Hade ute en massör igår hos hästen det var hon som rekomenderade detta & gav det utlåtande...
Har haft henne regelbundet hos oss i många år & hon har alltid haft rätt & hjälpt oss på rätt sätt så jag tror inte jag behöver åka till kliniken med honom... (Även hjälpt till när veterinären själva inte vetat vad det varit för fel på hästen el kunnat hjälpt till osv)

När jag fick denna häst så hade han lite problem med ryggen, vilket hon har hjälpt mig mycket med så att han blivit bra, minus nu detta som bakslag bara.
Han masseras & limenteras på ryggen efter varje träningspass nu. (Innan så fick han det efter hårda pass bara)
Så förhoppningsvis så släpper det snart.

Ok! Om du vill få hästen riktigt varm på ryggen så ska du lägga hö eller helst halm under täcket, det ser ganska roligt ut men det värmer väldigt gott!

det täcket har jag med (har båda iofs) men jag skulle nog massera in lite arnika där han är stel och sen lägga på täcket. för det är ju inte särskilt värmande med ett bomullstäcke egt. eller köp en back on track ryggvärmare och sy fast i täcket, så har han värme på ryggen där det behövs men svalt täcke på resten av kroppen.:)

Min häst har spänt ryggen & blivit öm pgr att han ridits på sen eftermiddag & då blivit varm & sen kall när solen försvunnit.

de går inte att leda hästen tills den är sval/nervärmd och sen släppa ut i hagen igen? för täcke på när de är såhär varmt är kanske inte de bästa..om man inte tar av täcket väldigt väldigt tidigt på morgonen..för här är de väldigt varmt väldigt tidigt.

Det är inte så att jag släppt ut han helt dygn sur & inte avskrittad efter rid passet. Har alltid släppt ut han torr & då har det varit sol ute & varmt...
Jo jag masserar in lindrament på ryggen som jag köper ifrån massören.
Jo funderade på att köpa ett back on track & sy fast el ett sommar täcke därifrån.

Han lyckades ha sönder summer sheet täcket första natten...
Funderar på att köpa ett annat sommar täcke, tittat på ett sommar täcke med små små hål (el flug täcke va det nog), det borde värma lite på natten el?
Det blir ju så himla varmt när morgon solen kommer & han får frukost vid 8 & då är det många grader ute...

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 035
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Hagstadius
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar