Sommabete?? När stallar ni in?

Angelique

Trådstartare
Börjar bli kallt och ruggit ute nu när brukar ni stall in era hästar?
Mina står ute i sommarhagen fortfrande dygnet runt tar in och borstar av och rider, kör och tömmkör varje dag men de sover ute och är ute på dagarna..
Har för visso en bra hage som e stor med massa bete kvar och stor skogs dunge där de kan gå in och ställa sig under träden om de blåser mycket elller regnar..
Men har börjat fundear lite på när det e dags att ta in dem på nätterna..
Hur gör ni andra?

Sv: Sommabete?? När stallar ni in?

Så länge som det finns bete kvar så får mina vara ute.
Vilket detta året kommer att innebära att min ena stallas in nu i början på september (tyvärr).

Mina 2 har mycket bete kvar, men det är inte så mkt värden i det så jag fodrar dem varje dag med hö och kraft/annat de behöver pga träningen. Jag har haft dem inne 1-2 nätter i veckan senaste månaden för att de ska få vila lite o få i sig bättre med mat, de kommer nog att komma in alla nätter från och med andra veckan av september eftersom det är såpass kallt om nätterna-de gör av med för mkt energi mot vad de får i sig. Gamlingen vill jag gärna ha ett regntäcke på med regniga nätter, o det blir lite meckigt om det är soligt på dagen, att åka ut morgon och kväll....

Jag har stallat in den här veckan. Hade vädret varit bättre hade det blivit så sent som möjligt. Men utebliven motion håller inte hur länge som helst.
Jag har alltså inte haft hästen hemma vid stallet så har fått stå ute i ur och skur för att pyssla och fixa. Det tär, på mig. Hästen har nog haft det skönt att slippa matte under alla pissiga regndagar ;)

Vi har redan stallat in. Brukar göra det i början av augusti och vi släpper på bete mellan slutet av maj och mitten på juni beroende på vädret. De går dock i sommarhagar dagtid.

Nästa år blir det nog inte så länge dygnet runt för vår gammelpålla, märks nämligen att hon blir trött av att gå ute flera månader.

Jag har tänkt ha mina ute tom hela september. Har massor av gräs kvar. Den häst jag rider/tränar har nu täcke på nätterna men ungdomarna går utan såklart.

Vi kommer stalla in i slutet av september är det tänkt. Blir det ruggigt väder får de ha täcke på under nätterna om det är regnigt och kallt.

Jag kommer att stalla in i slutet av september. Har ett 21-årigt sto med årsföl vid sidan. Gammeltanten har de senaste åren blivit håglös och tappat aptiten när hon blivit installad så hon ska få vara ute så länge som möjligt med hänsyn till hur fölet mår. Än så länge mår de utmärkt trots nattens oväder.

Ska försöka ha dem ute hela augusti men det börjar bli ont om bete. Vi stödfodrar med hö 2ggr per dygn nu + att min lilla 3-åring får komma in och äta hö och krafft ett par timmar per dag. Väx gräset, väx!! :D

Brukar ha dem ute till ett par veckor in i oktober.....sedan brukar det bli för regnigt. Men är det bra väder så har de varit ute hela oktober någon gång. men jag stödfodrar med kraftfoder och de får hö varje dag då.

Så sent som möjligt. Har börjat stödfodra den svårfödda då det inte verkar vara mycket mer kvar i gräset än vatten.

Det är mest för att jag vill att de ska vara ute så mycket som möjligt och även för att den ena har eksem som fortfarande är aktivt. Konstigt nog mår hon bättre ute med täcken och diverse preparat.

:banana:

Brukar stalla in när det blir under 10+ på natten. Och det är det nu så nästa helg stallar vi in dem! Tidigare än vi brukar, men är ruskigt kallt vissa nätter!

Våra kommer in när betet är slut och när hästarna säger till att de vill kom in. Den som jag rider verkar vilja komma in på nätterna nu, våra är varmblod som är frusna av sig alla 3, den ända som inte fryser är ponnyn. Plus att våra har börjat lägga lite päls, börjar bli kyligt på nätterna nu.

Men tror minst augusti ut kommer de vara ute dygnet runt så länge de inte börjar regna allt för mycket eller jätte kallt! :)

Det är viktigt att veta, att oavsett hur mkt gräs det är kvar i hagen så är det väldigt lite näring i det. Alla i vårar stall går ute, själv vill jag ha ute min så länge det bara går- de har tak på ett ställe o vid regn o kyla lägger jag på täcke.
Islänningarna klarar sig prima, men de andra stöd fodrar vi, både hö o krafft foder. Många hästar visar tydligt när det är dax att stalls in o vissa trivs bäst ute.
Tänk på att när de börjar tappa pga kyla o för lite mat går det fort....

kollade på väder prognosen som visar 10 dygn i rad och timme för timme så kommer det att vara ca 14-16 grader där vi bor på natten så de borde inte va nå problem för våra hästar att stå ute ett tag till.. det ska klarna upp och va soligt alla dagar utom måndag och torsdag då de skall komma lite regn...
Tycker de funkar bra att hålla sig upp daterad.
Jag jobbar natt så jag brukar kolla ute temperaturen om nätterna och de har legat som lägst på 15.8 den här veckan..
Så än är det nog ingen panik..

Jag har möjligheten att välja.... Har både lösdrift och stall...
Men min erfarenhet är att hästarna inte har samma upplevelse av vädret som vi har. När det börjar bli kallt och ruggigt i våra ögon... Då tycker jag att mina hästar verkar trivas riktigt bra. De blir pigga och alerta... leker betydligt mer i hagen och drar långa galopprepor i hagen och de utstrålar livsglädje. Jag ser sällan det beteendet under sommaren.

I stallet står hästarna de gånger vädret är riktigt dåligt... dvs när det blåser, regnar och temperaturen ligger runt noll..... Men endast då...
Övrig tid går de ute dygnet runt. Jag har precis som många andra märkt att ligghallen används mest frekvent under sommaren. Då använder hästarna den för skydd mot värme och insekter... Övrig tid på året håller de sig helst ute.

När de inte längre enbart kan livnära sig på det som hagarna erbjuder så fodrar jag... När detta inträffar kan variera lite från år till år... Men någon gång i slutet av augusti brukar jag börja fodra med hö...

Mina hästar täckas inte.. De får sätta vinterpäls och klarar alldeles utmärkt av vädrets skiftningar.

Tilläggas skall att jag för tillfället endast har lättfödda raser... Kallblod och ponnyer...

Det är viktigt att veta, att oavsett hur mkt gräs det är kvar i hagen så är det väldigt lite näring i det. Alla i vårar stall går ute, själv vill jag ha ute min så länge det bara går- de har tak på ett ställe o vid regn o kyla lägger jag på täcke.
Islänningarna klarar sig prima, men de andra stöd fodrar vi, både hö o krafft foder. Många hästar visar tydligt när det är dax att stalls in o vissa trivs bäst ute.
Tänk på att när de börjar tappa pga kyla o för lite mat går det fort....

Ang näring i gräset, beror inte det lite på vad det är för hage och vall de går på? Det borde väl vara skillnad på om det är slaget/putsat och återväxt eller om det bara är övevuxet gräs?

Delvis KL

Jag stallar inte in mina alls. De går på lösdrift året runt, skiftar dock hage framåt hösten. Antingen när betet är slut i sommarhagen, eller när det blir för blött så att sommarhagen riskerar att bli söndertrampad. Hästarna verkar inte bry sig det minsta om att det är lite kallare, pigga och glada, piggare nu än i sommarhettan som var. Dock står de inne i lösdriften vid riktigt ruskväder med regn och blåst. Har en ponny och en arab, och ingen har tappat det minsta i hull än (man kunde ju önska att de gjorde det :cool:) och verkar nöjda i övrigt, så stödutfodrar inte än heller.

Mina hästar går ute så länge det är möjligt, det är mer naturligt för dem, de har heller aldrig varit sjuka,naturligtvis tar jag in och går igenom dem och rider i stortsett varje dag, sen när betet är slut så utfodrar jag dem med hösilage och de går ute tills vädret sätter stopp med regn och kyla.

Har precis släppt mina på höst-/vinterhagen (1,5 ha). Gott om bete där nu (har putsat det ett par ggr i sommar). Jag hoppas det håller att ha dom ute dygnet runt september ut...stallet är inte riktigt klart än :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 790
Senast: svea
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka