som nybörjare på barockridning, vad har jag att vänta mig?

F

fjordinghanna

jag ska troligtvis ta en eller flera ridlektioner på en ridskola i närheten som är typ barock inriktat,jag undrar vad är det för grunder man får lära sig när man är nybörjare på barockt o bara ridit engelskt innan. Vad är det för skillnader jag har att vänta mig? ska bli jättespännande att lära sig något nytt! vill veta massor

Sv: som nybörjare på barockridning, vad har jag att vänta mig?

I närheten av dig?
Då blir det förmodligen en del fart och fläkt samt att ni rider på en hand. Jag har inte själv varit där så mer vågar jag inte säga.
Lycka till.

/T

Enhandsfattning är inget att räkna med förrän ni kommit långt in på er utbildning, men det beror också på hästarnas utbildning. Fart och fläkt skulle jag knappast förvänta mig, snarare oerhört mycket dressyr och samling och att kunna rida mer med sätet istället för handen. Har dock ingen egen erfarenhet av "akademisk ridskola", men det låter väldigt kul! vill också :love:

ja det här stället har typ bara funnits i ett år, hittar dock inte om de har någon hemsida, bara sett deras annonser i corren. Har för mig att det var någon därifrån som hade en uppvisning i pausen på fältävlan i valla här i somras.Men eftersom jag är trött vanliga ridskolor kanske detta är något för mig, är inte så förtjust i hopppning o min häst hemma rider jag nästan alltid på en hand .

Just den här ridskolan utanför Linköping är just som jag beskrev. Fart och fläkt på enhandsfattning. Ska inte förväxlas med Akademsik Ridkonst.

/T

Låter inte särskilt barockt med fart och fläkt? :confused:

Den ridstilen kanske snarare skulle kallas fransk bruksridning då:smirk:

/T

P.S Trevlig med nya AR grannar :P D.S

Haha ok :D då förstår jag bättre, tyckte det lät lite konstigt :crazy:

Jo, det var väl dit jag ville komma utan att göra för mycket reklam:o

Apocalypsze du har PM.

/T

tack................

Tez1 du har PM :D

apocalypsze skrev:
Låter inte särskilt barockt med fart och fläkt? :confused:

hej!

Som ridskola betraktat och med fart och fläkt tycker jag det låter väldigt barockt.. fast nu pratar jag iinte om själva inriktiningen på ridningen utan mer.. det barocka i barock ridskola.../ Lavinia, sambo med son till 2 svenskalärare och därför bra på ords betydelser

särskild utrustning är inte så viktigt va? kommer nog ändå inte komma igång med hästen på ett tag då hon är högdräktig men nu rider jag med tredelat bett och stocksadel (skojsigt med stocksadeln är ju att man sitter kvar i sadeln om man får lust att tvärnita i galopp)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama