Solsemester till Mexico som ensam kvinna

- fungerar det bra, utan några särskilda betänkligheter?
Andra november-mars-varma kvinnovänliga alternativ?

Absolut inga problem att resa ensam i Mexiko, alla fall inte när det gäller Yucatan-halvön. Jag skulle antingen välja ett boende i Carmen, eller något mindre backpacker-hotell söder om Tulum. Cancun är lite för stort och amerikanskt för min smak. När jag var där förra gången hade vi hyrbil, och bodde en natt på norra delen av halvön, ett par nätter i Celestun på västra sidan, och så några nätter vid olika Maya-pyramid-ställen. Allt rekommenderas varmt, man har gått om tid att besöka utgrävningar, samt göra något besök vid cenoter (underjordiska vatten), och hotellen har bra standard och pool som man kan slappa vid.

Vad gäller Costa Rica skulle jag inte resa dit ensam, mest beroende på att det är väldigt lite exploaterat. Vägarna är mycket dåliga, kan man bara snitta 20 km/h så tar det evigheter att ta sig 10 mil, och allt är dessutom dåligt skyltat. Under högsäsong (vinter) är mycket fullbokat, så förbokning är att rekommendera, vi blev snudd på tvingade att övernatta i bilen. Annars är det helt underbart, vi bodde mest på lodger ute i olika naturreservat. Servicen är ganska dålig, vi bodde några dagar vi en av de största stränderna, ändå fanns inga strandrestauranger, och hotellrestaurangen var stängd på söndagar. Men är det oexploaterat man vill ha så är det som sagt helt rätt resmål!

PM:a om du vill ha reserapporter. Det är väldigt mycket fågelskådning i dom, men en och annan gobit finns säkert att hämta.

Förövrigt så slår jag gärna ett slag för Goa som ensam kvinna resenär. Billigt, god mat, billig taxi så det är lätt att ta sig runt och uppleva saker!

Absolut inga problem att resa ensam i Mexiko, alla fall inte när det gäller Yucatan-halvön
Förövrigt så slår jag gärna ett slag för Goa som ensam kvinna resenär. Billigt, god mat, billig taxi så det är lätt att ta sig runt och uppleva saker!

Tack för svar och tips, jag ska kolla Goa :)
Reser jag själv kommer jag hålla mig till civilisationen och några
äventyr på egen hand blir det möjligen om jag har ett busslass med mig.
Här tas inga risker på tu man hand i okänt land ;)

Haha! Tänk, när jag såg ditt namn i tråden visste jag innan jag ens öppnat den, vad ditt inlägg skulle handla om :D Jag vill också dit!! Vilken tid på året är bäst?

Så jag är så förutsägbar?!! :D Costa Rica har tropiskt klimat året runt, men alltså många olika mikroklimat inom landet - t o m snötäckta vulkantoppar alltså. Där våra vänner bor, ganska mitt i landet, utanför San José är det ungefär som svensk sommar i temperatur året runt. Nere vid kusterna har man tropisk värme. Man kan väl säga att landet egentligen har två årstider: den torra perioden (december-april) och regnperioden (maj-november). Under den senare kan det på vissa ställen regna hela tiden, så man bör definitivt välja den torra perioden! Vi var där i januari och det var också då som Mitt i naturen-programmen spelades in.

Edit: precis som Sidensvans skriver så är vägarna i Costa Rica extremt dåliga. Man måste räkna med att även korta sträckor tar MKT lång tid. I området runt San José är vägarna visserligen OK - men där är det så extremt mycket trafik så det tar lika lång tid i alla fall. Rekommenderar därför inrikesflyg för att ta sig runt!

Kan också tillägga att vi träffade flera ensamresenärer (både kvinnor och män). Några av dem hade rest runt en månad eller ännu längre - och ingen hade några negativa erfarenheter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 670
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Mat Från och med 1 mars kommer jag behöva jobba två heldagar i veckan från kontoret, och kommer då behöva äta lunch där igen. Hit me med era...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 905
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar