Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror ju på VAR i Mexiko man tänker sig. Cancun? Det finns ju vissa delar av landet och vissa delar av vissa städer där det aldrig är säkert, ensamresande kvinna eller ej (men så är det väl på dem flesta ställen på vårt jordklot).
Dock är det ju ibland en himla skillnad på att röra sig ensam eller i grupp, och speciellt som kvinna. Jag har rest en del ensam och på vissa ställen är det hur lugnt som helst, på andra ställen kommer män fram till en hela tiden och söker kontakt eller ropar till en på ett sätt som de inte gör om man är i sällskap med andra. Jag menar absolut inte att kontakt med främmande män = farligt, bara att man kan bli bemött och bli märkt på ett helt annat sätt när man reser ensam.Tillägger: jag kände mig aldrig otrygg i Mexico, trots att vi reste runt Yucatan och ner i Guatemala. Vackra länder med vänligt folk. Vi var förvisso ett gäng, men jag är ganska hönsig och katastroftänkande.
Utan att själv vara någon resande person så...- fungerar det bra, utan några särskilda betänkligheter?
Andra november-mars-varma kvinnovänliga alternativ?
Rent spontant så kan jag inte tänka mig att resa till Indien. Där våldtas ju och mördas kvinnor i parti och minut.Utan att själv vara någon resande person så...
En arbetskamrat reser varje årsskifte till Indien under ett par månader. Hon reser ensam eller tillsammans med en väninna.
Jag hade inte oroat mig alls. Har visserligen aldrig rest till PdC ensam, men däremot rört mig runt i byn ensam ganska mycket. På gott och ont väldigt amerikaniserat, välordnat och tryggt - men fullkomligt underbart. Framför allt om man hittar på saker och gillar natur och snorkling, dykning, samt historia.- fungerar det bra, utan några särskilda betänkligheter?
Jag hade inte oroat mig alls. Har visserligen aldrig rest till PdC ensam, men däremot rört mig runt i byn ensam ganska mycket. På gott och ont väldigt amerikaniserat, välordnat och tryggt - men fullkomligt underbart. Framför allt om man hittar på saker och gillar natur och snorkling, dykning, samt historia.
Jag fullkomligen älskar Riviera Maya, men undvik de stora resorterna som ligger utanför, de är trista och charmen försvinner.
jag har rest runt-flygstol och sedan langfardsbussar- som ensam kvinna i bade Sydamerika och Mexiko och har kant mig lika trygg som i Sverige. det ar egentligen inte sa stor skillnad, men folket har lattare for att ta kontakt och prata i Sydamerika/ Mexiko. de ar ocksa mer artiga. valdigt trevligt har jag haft det dar och fatt nya vanner.- fungerar det bra, utan några särskilda betänkligheter?
Haha! Tänk, när jag såg ditt namn i tråden visste jag innan jag ens öppnat den, vad ditt inlägg skulle handla om Jag vill också dit!! Vilken tid på året är bäst?Jag måste slå ett slag för FANTASTISKA Costa Rica!!! När man rankar världens etiskt mest försvarbara resmål brukar Costa Rica hamna i topp. Och inte blir det sämre av att landet antagligen har flest naturreservat i hela världen, en oerhört omväxlande natur som rymmer allt från tropisk regnskog till snötäckta vulkaner, oerhört trevliga människor, levnadsstandarden är den mest jämna i hela området, utbildningsnivån mkt hög o s v. Ett otroligt djurliv (kolla gärna in Mitt i naturens tre Costa Rica-program, vilka spelades in samtidigt som vi besökte landet i början av 2013 och sändes i höstas.) Makalöst god mat (färskpotatis året runt, ja allt frukt och grönt är förståss färskt året runt, allt kött är gräsbetat, tack vare landets två långa kuster är förståss fisk och skaldjur alltid pinfärska). Samt badkarsvarmt vatten i havet... ja, jag kan faktiskt inte komma på något som inte är fantastiskt i det landet...!!!
Ett par bilder:
Den underbara stranden i Santa Theresa, där vi bodde på ett supermysigt B&B...
...som heter Casa Cecilia och ligger direkt på stranden. Omgivet av djungel så man ser inte nästa byggnad utan känner sig som på en egen strand. Och verkligen mitt i naturlivet - bl a "invaderades" träden alldeles utanför av en flock vrålapor en dag!
Vi har f ö varit i Mexico också, dels på en liten ö som heter Isla de Holbox där det var så vackert att det nästan gjorde ont i ögonen... !!! och dels på den s k Maya rivieran. Uppfattade det inte som att det borde vara något som helst problem som ensam kvinna på något av dessa ställen.
Isla de Holbox
En strand utanför Tulum på den s k Mayarivieran. Just här får man inte bada för jättesköldorna lägger sina ägg här!