Solsegel till altan

E

emci

Är det nån här som har testat att ha segelduk som altantak. Har kollat runt lite på internet på det och det ser mycket fint ut tycker jag. Men hur klarar ett sånt segel vind och regn mm.
Nån som har lite erfaranhet utav ett sådan segelaltantak??

Sv: Solsegel till altan

Vi har ett på mitt jobb, över sandlådan. Vi har inte haft det länge, men det verkar klara en hel del.

Däremot måste man tänka på att man har rejäla fästanordningar, för herregud vilken kraft det är när vinden tar tag i det.
Tack och lov har händiga pappor byggt en pergola som är nergjuten i marken, annars hade det garanterat dragit all världens väg..

Segelduk är otroligt stark, som Thera säger. Det hänger mer på infästningen än segelduken. Om man inte vill ha "taket" uppe hela tiden så kan man montera dit en rullfock, en markisliknande konstruktion. Segelduken slits av UV-ljus och när det fladdrar i vinden.

På bilden här kan man ana hur det ser ut:

Bild15.jpg

Tack och lov har händiga pappor byggt en pergola som är nergjuten i marken, annars hade det garanterat dragit all världens väg..

Hehehe vilket fick mig att tänka på alla dessa partytält jag sett i hagar och alla dessa partytält jag sett "på rymmen" :D

Vi har ett över en del av altanen,jag har 5kgs tyngder som spänner linorna via block.
När vinden tar tag, höjer sig tyngderna,och vinden blåser ur seglet,utan att rycka.

Hehehe vilket fick mig att tänka på alla dessa partytält jag sett i hagar och alla dessa partytält jag sett "på rymmen" :D

Haha, ja, våra hästar fick ett helt eget partytält i fjol. Men de otacksamma jäklarna uppskattade inte presenten. :mad:

Sätt up en lapp vid närmaste småbåtshamn.
att du vill köpa ett utseglat segel så får du ditt tak för en billig peng + att det verkligen tål väder.

Fast de är ju inte speciellt dyra. Tror vi gav runt 400 för det på jobbet och då är det färdigt för uppsättning.

Tack för svaren. :laugh:
Vi bor ju i Skåne så man är lite orolig för just vinden som kan ta i väldans mycket.
Har lite problem var på huset man ska fästa det man vill ju inte ifall vinden skulle ta tag i det, att seglet drar sönder huset:crazy:

Vi har köpt lågpris på Li*l och deet fungererar jättebra, förra sommaren mot regn och sol och denna sommar enbart mot sol änsålänge, Till vintern tar vi ner den...

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu kommer mörkret och jag tycker det är jättejobbigt. Eller mörkerkörning klarar jag, men när det samtidigt regnar och man ska försöka...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: MissFideli
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 659
Senast: Sel
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka