solrosfrön....

Sv: solrosfrön....

Attans att jag inte stannade i stallet och kollade in dem när de hade ätit i går kväll :D. Hade varit häftigt att se...

Hmm :mad: mitt psyke klarar inte av när de inte har ngt. ben i marken längre, består till största del av skinn och ben utan fett och muskler men smidig som en gummisnodd :devil: .

Jag får så dåliga vibbar då :o . Jaja, jag får väl också knapra i mig och bli lite "hög" då :idea:

MVH/

Hur har det fungerat för er??

Här kommer min första uppdatering och jag säger bara :banana:

Samma dag som jag började med solrosfröna (6dgr. sedan) så gick de även över på annat hö med mindre värde så det blev storbyte i maten.

Häst ett. (geten) åt innan 8 kg hö 1.2-1.6 kg lucern 1 kg k.rehab och var för mager och var det under -5 eller blåste så gick han ner några kg över en dag blev grinig och hungrig.

Nu står han på 8 kg hö 1.2 kg lucern och 400g solrosfrö. Jag bytte rätt av och tog bort rehaben helt, började med 200g solrosfrö och höjde sedan tre dgr. senare.

Vi har haft under -5 de flesta dagar sedan bytet.. Han har inte varit grinig en dag sedan bytet, han kvittrar och försöker flyga ibland inne i boxen, krubban är totalt renslickad varje dag och han är mätt.
Hela överlinjen har fyllt ut sig och blivit rund, likaså bog/manke, man känner inte längre ryggraden, hans höftben går bara att ana var de sitter och hela kruppan är utfylld samt så har han fått ett späcklager. Skillnaden är enorm bara på dessa dagar :love:

Häst två stod på 5 kg hö 0.8 kg lucern 0.2 linfrökaka. Han var helt OK i hull ngt. övergödd men för att göra det enkelt och smidigt fick han också prova. Han hade alltid nerverna mer eller mindre hängandes utanför kroppen fladdrandes.
Nu står han på 4 kg hö 0.8 kg lucern och 100g solrosfrö. Hullmässigt lika, men han är också mer mätt, finns alltid lite kvar i krubban, största skillnaden är dock nerverna som helt plösligt verkar hittat varandra och krypit in i kroppen, han är lugn och mer harmonisk med folk och fä än tidigare.

Så jag kommer inte byta så länge det fungerar så här bra.

MVH/

Va kul...å så snabbt :eek:
min häst vet jag inget om utan det får athena rapportera om.....
däremot köpte jag en säck igår till mina egna hästar, men dom fick bara en näve igår och alla har ätit upp.....( fast dom brukar aldrig lämna nåt heller...)

Hej tjejer! Blev så himla nyfiken när jag läste om detta experiment, att jag var tvungen att kolla upp solrosfrön i mitt foderhäfte, och där står följande:

Solros, expeller, ej välskalad TS 92, MJ 9,4, SmRP 269 g /kg TS
Solros, expeller, välskalad, TS 92, MJ 10,7, SmRP 354 g /kg TS

"Expeller är en restprodukt efter det oljan pressats ur fröna. Finns även som krossad kaka."

Så står det i mitt häfte, observera nu att värdena är per kg TS och jag orkade inte räkna om dem just nu. Men så står där alltså, och detta gäller ju speciellt till hästar... ;)

Förresten, detta gäller ju inte HELA frön, utan tydligen är dessa värden efter att man pressat ut oljan, så det kan ju vara lite skillnad, men det är ju ändå något att gå efter...

Senast ändrad av en moderator:

Hur går det med solrosfröna? Fler erfarenheter. Hörde om det för länge sen och att det skulle vara bra. Vad tycker ni "ett år efteråt"?

Solrosfrön ska man vara försiktig med, läste att de innehåller kadium, kolla för säkerhets skull.

Testade att ge mina pållar solrosfrö! De älskar det och har blivit kanonfina i pläs och hull så det fortsätter vi med!
Och om det sedan växer solrosor i hagen till sommaren så blir väl fåglarna glada!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti) Han var för tjock och vet...
Svar
3
· Visningar
5 949
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka