solrosfrön....

martha

Trådstartare
nån som seriöst fodrat med det?? smrb 340 MJ 10,5, calsium 4g och fosfor 13 g/kg....
en del muslifoder innhåller ju solrosfrön....om man som jag har högdräktiga ston, den ena ser ut som en tunna, den andra ser ut som om hon är i tävlingskondition(nästan iallafall) den senare skall dessutom föla ca 3 veckor tidigare än "tunnan"

utan att "räkna"(hösilage 51 smrb, MJ 7,4) så vill jag ha upp den smala i vikt så hon inte tappar för mycket...hon är "fin" i maten och äter sakta och är kräsen en del dagar...

allafall så vill jag höra om nån gett solrosfrön till sina hästar....

Sv: solrosfrön....

En väninna gav det till sin häst för några år sedan då hon fick tag i det gratis, gav hela frön. Hon gav för att hästen tyckte det var så gott, hästen i sig tog ingen skada alls, har inte tänkt på om det gjorde ngn. skillnad eller inte..

Solrosfrö är ju ett "trevligt" frö så jag tror nog att det kan göra nytta och värt att prova.

Har tidigare funnit bl.a. detta nedskrivet
"Solrosen kommer ursprungligen från Mexiko och fördes till Europa av spanjorerna på 1500-talet.
Solrosfröna är rika på vitamin B1 och B2, niacin, järn, fosfor, kalium, svavel och proteiner. De
skalade fröna består av 40-50% olja. Solrosoljan innehåller bl a linolsyra (= livsnödvändig fett-
syra), vilket gör den till en s k "torr olja", som lätt absorberas av huden. Det är en förhållandevis
E-vitaminrik olja (34 mg d-alfa-TE* per 100 gr). Solrosoljan hör till de torra oljorna"

Vad jag har hört är att det skall vara dyrt, har du ngt. pris/säck? Kg? Mer analys?

MVH/

Nä, jag okynnesköpte en säck på ica förut..109 kr /15 kg..SEN kollade jag upp värden på nätet...hade inte det om olja o b vitaminer...men det verkar ju kunna vara ett bra tillskott till min märr...eller??? eftersom hon inte går upp i vikt som den andra har gjort på samma "foderstat" dvs fri tillgång..1-2 kg havre. o mineral/vitaminer..saken är den att det går knappt att få i den smala 2 kg havre på ett dygn :crazy:

Från vegitabiliska oljesidan med de viktigaste vegitabiliska oljorna så finns inte soja/böna-olja ens med så det får mig att tro att solrosfrö som är jämställdbar som proteinfoder med sojaböna är bättre..

Jag skulle prova, kommer själv att prova på min nu också som inte fungerar så bra på sojan..

Granngården säljer, men det står inget på säckarna så man får nog utgå från att siffrorna stämmer. Deras kommer från Weibulls. 4 kg 59kr 25kg 199kr.

Så får vi se om det blir ett j-a kvitter i stallet...

MVH/

sissu skrev:
Från vegitabiliska oljesidan med de viktigaste vegitabiliska oljorna så finns inte soja/böna-olja ens med så det får mig att tro att solrosfrö som är jämställdbar som proteinfoder med sojaböna är bättre..

Jag skulle prova, kommer själv att prova på min nu också som inte fungerar så bra på sojan..

Granngården säljer, men det står inget på säckarna så man får nog utgå från att siffrorna stämmer. Deras kommer från Weibulls. 4 kg 59kr 25kg 199kr.

Så får vi se om det blir ett j-a kvitter i stallet...

MVH/

:D Antingen kvitter eller som när jag gav mûsli....solrosor som växte i bajhögarna hos hingsten :love:

hur mycket kan man ge tro?? ½ kg/dag ? hon "skall" ju täcka sitt behov redan nu på hösilaget...men när hullet är för dåligt..kankse inte direkt nu, men det blir ju värre ju längre tiden går och den skall hon ju ge di också...då vill jag ha dom feta istället så dom inte går ner sig för mycket.....( första året jag har henne som dräktig)

Men är 340 smrp för kaniner samma för hästar? Det är ju olika hur djur tar upp proteiner...

Frågan är hur pass bra de kan tillgodogöra sig fettet, det är ju frågan.. Så då får man testa sig fram och se vad som händer..

I ditt fall skulle jag till att börja med ge 0.1 kg och höja upp kanske var tredje/fjärde dag tills jag var uppe i runt 0.4kg och se vad som händer.. (Nu vet jag ju att du inte är kinkig gällande byten, men vi vet ju inte alls hur det kommer te sig) Det blir ju en hel del malla, så om behovet i sig redan är täckt av grovfodret så skulle jag ta bort halvkilot havre om hon sedan kommer upp i 0.5 kg solrosfrö. Hon kan ju vara en sådan häst som blir mager av all stärkelse i havren.

Ut och testa och du måste berätta hur det går..

MVH/

havren är ju densamma..jag tror inte man gör analyser på solrosfrön för endast kaniner, utan det är nog faktiska värden......kan ju alltid söka på nån annan sida/länk...
en kanin är ju enkelmagad samma som en häst, det är skillnad på flermagade djur...hur dom kan tillvarata fodret.

Precis, det är alltså värden för kaniner och inte hästar! Förmodligen är det inte så långt ifrån, generellt sett måste det ju ha med proteininnehållet i själva grödan, men jag har faktiskt ingen aning om hur kaniners proteinupptagningsförmåga är..?

Nu äter ju vare sig kaniner eller kakaduer samma mängd som en pålle.. Och framförallt med kakaduer står det att man skall vara försiktig just .p.g.a. av de höga värdena. Medans det för viltfåglar är kanon eftersom det går åt så otroligt mycket energi hos dem.

MVH/

Ja det kan ju vara intressant...men det är athena som har mina "Donnor" och hon är nog "försiktigare" än mig :angel:...så det blir nog långsam tillvänjning :D
ska hålla dig up to date...kul också om du kunde börja på din häst och ge dina åsikter...

Har slitit mitt hår för att vare sig ja eller pållarna blivit tillfredsställda gällande vad som ligger i krubban av olika anledningar :devil: . Så nu ska här provas :banana: .

Så det var bra att du började prata om solrosfrö igen för det hade helt fallit bort från "kontoret".

Men detta blir perfekt på ett vis, får se om pållarna tycker lika..

MVH/

Nästan så jag vill gå ut och ta in dem för tidigt bara för att jag är så nyfiken :rofl:.

Ja ut med dig nu o bjud på solrosorna...men ge inte tunnan för många är du hygglo :D:D

Tunnan fick inte så mkt men jag var tvungen att ge henne lite också, som referensmaterial (som om hon vore en genomsnittlig häst :angel: ). Återkommer i morgon bitti med resultatet!

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Jag har ju en häst som varit konvalescent ett tag efter att ha opererat ena framkotan (augusti) Han var för tjock och vet...
Svar
3
· Visningar
5 949
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka