solrosfrön - jummie

T

tiffy

jo jag undrar bara hur mkt solrosfrön ska en ponny ha /dag ? solrosolja är iaf 1/2 deciliter /dag för ponny. Ger henne ungefär en näve solrosfrön nu .. :confused:
 
Det är nog inte så vanligt att man brukar ge fröna! Har ingen aning om hur mycket du bör ge, men inte mer än en näve i alla fall. Behöver din ponny verkligen det extra fettet?
 
Har aldrig hört någon som fodrar med solrosfrön, så jag har ingen aning. Säger som ovanstående, behöver ponnyn verkligen det?
 
Jag gav min arab en halvliter om dagen. Hon blev mycket jämnare och finare i hullet av det.
 
jo jag vet flera som ger det. det är bra för tarmarna, de där fetterna är nyttiga för hästarna och typ 'jämnar ut' . och så älskar min ponny dem ;D :bump:
 
Jaha, så det går alltså att köpa skalade solrosfrön i säck? Är det inte väldigt dyrt? (Fast det är ju så mycket annat också)
 
går det bra med sånna frön som man kan ge till fåglarna?
eller finns det någon särskild sort till hästar?
 
Japp, vanliga, oskalade solrosfrön till fågel. På den tiden jag fodrade med det så kostade en 25 kg säck kring 130 kr på lantmännen. Det var några år sedan så det är säkert dyrare nu. Tror att det säljs som hästfoder i välsorterade butiker, dock till betydligt högre pris. Jag pratade med personalen på lantmännen när jag skulle börja fodra med det och de kunde ta hem det om jag ville, men att det skulle kosta mer och att det var exakt samma frön, hanterade på samma sätt som i fågel-säckarna. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: KAROLIJNAH
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 274
Senast: Badger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp