Solos Carex ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissOnly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 864

MissOnly

Trådstartare
ngn som har nån erfarenhet av hans avkommor? han själv är ju dressyrhingst, men bakåt ser man ju hingstar som cor de la bryere och landgraf I/ladykiller. Blir det några hopphästar efter honom :D ?

Sv: Solos Carex ?

Jag hopptränar ihop med ett 5-årigt sto e Solos Carex, och jag gillar henne!

Ett stort sto av mycket bra typ (fast ganska rejäl) med 8:or på alla gångarter. Hon hoppar ganska väl, ofta med mycket rygg. Hon är elastisk. Än är hon lite valpig, men jag tror hon kommer bli jättefin!

Dessutom har jag för mig att hon vunnit LB:2 på ca 80%!

Ett komplett sto!

ngn som har nån erfarenhet av hans avkommor? han själv är ju dressyrhingst, men bakåt ser man ju hingstar som cor de la bryere och landgraf I/ladykiller. Blir det några hopphästar efter honom :D ?

Var det inte han som var allergisk mot pollen (!) ?

De hästar jag har sett efter honom har varit väldigt trevliga, både i temperamentet, utseendemässigt och gångarter.
Dock har de väldigt ofta någon sorts ryggproblem t.e.x ihopväxta tornutskott (ca 50% av avkommorna som röntgats har jag hört från "säker källa") så se till att hästen är röntgad i rygg/halskotepelare innan köp!

okej :o jag har själv ingen koll på den här hingsten, men han har ju en trevlig stam.

puttar upp den här tråden lite. Vill gärna höra mer om avkommor. måste väl finnas fler här i sverige :D ?

Senast ändrad:

tack , men nu var jag främst intresserad av att höra om vad bukarna har för egna erfarenheter av solos-avkommorna :)

vi har 2 avkommor efter honom i stallet den ena är jättesnäll och harväldigt bra gångarter! den andra har vart knäpp och attackerat folk,sparkat jätte aggresiv men börjar bli bättre. den är nu 6 o den innan är 5, båda är fina med bra gångarter ingen av dem är hoppade så mkt!;)

Kjenner til en vallak ca. 9 år etter Solos Carex. STOR hest med bra gangarter. Norgesmester i feltritt lag (*). Modig, sterk/het.

Jag har två avkommor till honom..
Den ena är 4år som har Cortez som morfar den andra är 7år som har Dragon som morfar... Dessa hästar hävdar säg bäst på dressyrbanan men kan hoppa med fin täknik..
Har varit ute med den äldsta avkomman å tävlat han är nu startklar upp
till medelsvårklass. Hon ska ut nu till helgen och tävla nåra lätta klasser inan vi åker till de stora klasserna.....
4åringen funderar jag på kvalitetsbedömning men vet inte än hur jag ska göra med honom...
Dessa är mycket trevliga att hantera och vara ute å rida på de är sammarbets viliga och mycket lätta att forma...

Jag har då inte ångrat mitt köp...Det enda jag kan tycka är att han verkar aldrig växa klart..
Annars har han mycket lätt för samling..en gummiboll...
Ganska egensinnig och väldigt observant..lättskrämd...vansinnigt snabb..reagerar innan det ens har hänt nåt..Men han är kul,en utmaning...man får ge honom lite tid..å inte har jag bråttom heller.
För övrigt har han varit känslig för ston.Men han är snäll o go annars.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 132
Senast: Myrten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några äldre kändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: FADressage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka