mahlmt

Trådstartare
Jag har kanske ingen hinknisse på Greveritten på lördag. Har någon här ridit utan hjälp sk soloritt? Har ni några tips på hur man löser praktiska saker.
Jag är inte så orolig för själva ridningen för det finns vatten ute på banan och man brukar bli erbjuden vatten av de man rider med.
Veterinärgrinden är på samma ställe så det är ju bra.
Men hästen är en stressad sak som inte vill stå stilla vid sadling och när man ska sitta upp inför starten. Det blir ju även jobbigt när man inte kan få bli av med hästen under dagen utan hela tiden måste hålla själv.
Det känns ju dumt att stryka sig och det är ju samtidigt en bedrift att ha ridit solo.
Snälla kom med tips och erfarenheter.
// Linda

Sv: Soloritt

Hur långt ska du rida?
Är det en kortare runda kan det ju funka, men skall du rida längre blir det kanske jobbigt för dig. Särskilt om det blir extremt väder åt något håll, jättevarmt eller spöregn tex. Tidsmässigt i grinden blir det ju tufft för dig och jag har nog inga konkreta tips annat än att äta på stående fot och samtidigt tvätta häst, promenera, utfodra, byta vojlok etc :crazy: Jag tycker nog att för min egen del skulle det bli för stressigt och jag skulle ha lätt för att glömma mig själv och endast ta hand om hästen. Det gör ju att man själv blir trött och gör en sämre ritt möjligtvis. Bedrift, javisst, men frågan är om det blir roligt eller bara jobbigt? Jag kanske är ett slött kontrollfreak? ;)
Lycka till om du ger dig iväg! :bump:

Jag tycker inte att du ska stryka dig. Det finns en massa hjälpsamma människor på en tävlingsplats. Det gäller bara att våga fråga. Att hålla din häst medan du sitter upp tar ju inte lång stund. Du får försöka hitta en lugn plats i utkanten när du är i grinden, så kanske hästen håller sig lugnare vid sadlingen?
I värsta fall får du ju bryta, men jag tror att du klarar dig bra på egen hand!

Nu har ju jag ingen erfarenhet ang, soloritt.
Men jag tycker inte att du skall stryka dig.
Det finns ju massor av hjälpsamma människor innom distansen, så lite hjälp är nog inga problem med att få..
Om inte annat så är ju vi där med hela våran "Stab" :smirk:
Så hojta bara till så kan någon utav oss säkert hjälpa dig !!

/Maria

Jag vi har verkeligen erfarenheter att få hinka oss skjälva, för par år sedan tävlade
jag och min man i hop, och hadde då inte sådan tur att få med oss hinknissar, vi
tävlade upp till 8mil utan hinknissar. visst var det besvärligt, vi fick åka ut kvällen
innan och ställa ut vatten o dricka till oss, så det var ett himla åkande. visst går
det, och dem flesta ut med banan brukar bjuda med sig av sitt vatten och dricka.
våga bara fråga så ställer alla upp och förklara att du inte har någon som hinkar
dig.nu för tiden så tävlar jag skjälv och då hinkar min man mig och medryttare.
så ställ inte in din ritt för detta, lycka till mvh anne

Tack alla för era svar.
Jag rider 8-milen men kommer inte att byta till 5. Vi har redan genomfört en 8 i år så längden fixar vi.
Jag har dricka med mig på sadeln och äter gör jag inte på hela dagen. Får inget i mig. Så jag dricker så mycket som möjligt av saft och Mer.
Blir det spöregn hela dagen får vi bryta. Han fryser lätt och då blir det klöddigt med täcken och blöta saker. En o annan skur på banan är inte fel - kyler hästen.
Ja, jag tror jag kommer att försöka starta trots att jag inte har någon hinknisse.
Mer tips om soloritt?....
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har kanske ingen hinknisse på Greveritten på lördag. Har någon här ridit utan hjälp sk soloritt? Har ni några tips på hur man löser praktiska saker.
Jag är inte så orolig för själva ridningen för det finns vatten ute på banan och man brukar bli erbjuden vatten av de man rider med.
Veterinärgrinden är på samma ställe så det är ju bra.
Men hästen är en stressad sak som inte vill stå stilla vid sadling och när man ska sitta upp inför starten. Det blir ju även jobbigt när man inte kan få bli av med hästen under dagen utan hela tiden måste hålla själv.
Det känns ju dumt att stryka sig och det är ju samtidigt en bedrift att ha ridit solo.
Snälla kom med tips och erfarenheter.
// Linda

Jag har ridit upp till 8 mil solo. Det var en lugn häst som man kunde sätta i händerna på vem som helst utanför bajamajan, men vanligen kissade jag i skogen. ;) Det är väl det enda bekymret som jag ser det att inte kunna gå på toa utan hjälp. Men som sagt det var en lätthanterlig häst som gick att sadla, lasta, sitta upp på och hantera lätt på egen hand. Oftast åkte jag dagen före och satte ut hinkar längst banan. Att sedan gå över till att ha groomar var rena lyxtillvaron. Nu har jag till och groom som vetbesiktigar. Lyxigt värre. :)

Hälsning Maja

Men drick iallafall näringsdryck, finns färdiga tetra om du inte vill blanda pulver själv. Kolla på cykelaffärer efter maxims produkter. De har goda energikakor också. Du måste äta!!!!

Tack vare en trasig lockmaskin i England så ska min mamma inte jobba på lördag! Så nu slipper jag rida solo.
Ang äta så har jag i åravis försökt olika varianter. Provat olika pulver att skaka både hit och dit. Även sportdrycker. För mig funkar det bäst med saft och Mer. Men det ska vara sockrad saft och inte light/sockerfri.
Tugga kan jag glömma. Brukar alltid ha med banan och kexchoklad som kommer hem oanvänt. Inte ens mamma tjatar på mig längre för hon vet att det inte är lönt.
// Linda

Skönt att du slipper rida solo, tänkte skriva upp lite tips då jag själv ofta ridit solo förr i tiden, men är nu bortskämd med att ofta ha minst en groom med! :love:

Jag var likadan som du förut med maten - lösningen heter...tatadaaa.....GROOMAR!!! Är man utan dem, eller har okunniga sådana tänker man på hästen och glömmer bort en själv - är så stressad att man helt enkelt inte KAN äta. Har du duktiga groomar med dig som du litar på till fullo - så du kan hoppa av vid "mållinjen" (intiden) och het enkelt lämna över pållen för att själv gå vidare och sätta sig o äta i lugn o ro - UTAN ATT BEHÖVA TÄNKA PÅ HÄSTEN så lovar jag dig - efter några gånger kommer det vara lättare att börja äta.

Vissa gånger så är jag såhär bortskämd. Hoppar av och räcker över tyglarna och går själv och sätter mig. Efter sisådär en halvtimme kommer någon och knackar mig i axeln, ger mig en färdigsadlad och fixad häst och säger att det är dags att rida iväg nu. UUUNDERBART! Men så hjälper jag andra lika mycket de gånger jag är groom! :)

Camilla

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 762
Senast: Fraegd
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 272
Senast: Mumfie
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 426
Senast: Wonna
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 141
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar